Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vill se fria marknätet i ett "ComHem hus"

  1. #1

    Vill se fria marknätet i ett "ComHem hus"

    Vad ska man göra för att se de fria kanalerna digitalt i ett ComHem-hus, TV:n är en Panasonic TH-42PX70E med kortplats för CA-modul. Bilden är kass med plattTV, har förstått att ComHem sänder ut analogt i husen för alla de som har gamla TV-apparater. Men de "fria" kanalerna blir då också omvandlade till analogt om jag har förstått det hela rätt, varvid man blir tvungen att ha en tvbox om du vill se det hela digitalt så att säga. Men jag vill inte ha någon extra box till, räcker det inte med att stoppa i ett kort i TV:n? Men är inte korten enbart nödvändiga enbart för att ha möjligheten att se tilläggskanalerna? Eller är det så enkelt att man ha en egen antenn direkt inkopplad till TV:n för se det fria kanalerna? Tackar på förhand Motormannen

  2. #2
    Anslut en vanlig antenn till tv'n och sök kanalerna.
    (EJ COMHEM UTTAG)

  3. #3
    Det krävs 2 saker
    1.. Din TV har inbyggd DVB-T mottagare
    2.. Du skaffar en egen tv antenn
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Antingen tar du kanalerna från uttaget om det är Comhem, då får du det analoga utbudet, alla TVs har en analog tuner så det fungerar.

    En del TV-apparater inom LCD segmentet är usla på att visa SDTV och då ser det dåligt ut, det digitala ser bättre ut.

    Alternativ två är att skaffa en antenn och ta emot boxer, då får du kolla vart du bor och hur långt det är till masten.

  5. #5
    Jag pluggade in en adapter i radiouttaget och sedan antennen till TVn. Funkade hur fint som helst. Det blev bild direkt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av music4keep Visa inlägg
    Jag pluggade in en adapter i radiouttaget och sedan antennen till TVn. Funkade hur fint som helst. Det blev bild direkt.
    Vad för sorts adapter är det du menar, info Tack.

  7. #7
    Har en ny Panasonic TH-42PX80 och när jag kopplade in den direkt till ComHem-uttaget (TV) första gången så hittade den på DVB:n:

    - Programguide (digitalkanalerna, ej analoga)
    - Svt1abc, Svt2abc, TV4sthlm, TV6, TVFinland, SvtHD (bara ljud), Svt1tal, Svt2tal, Svt1sörmland, Svt2sörmland, SvtBarn/kunsk, Svt24, SR-p1, SR-Klassiskt, SR-P3

    Har ingen aning om vad (boxer? ch?) jag tar emot eftersom inget syns någonstans. Nåväl, en liten hög med digitala gratiskanaler i alla fall.

    Hittar jag en "adapter" (troligen menas könsbytare) i röran hemma skall jag testa på radiouttaget också.

  8. #8
    Com hem har ju tre hål i väggen (alltså antennuttaget). I TV-uttaget var det bara com hems analoga och digitala TV (inga marksändningar). I datauttaget testade jag inte, men däremot i radiouttaget, där jag kopplade in antennkabeln genom en vanlig adapter (så att TV-kontakten på antennkabeln skulle gå att koppla på radiokontakten). Finns att köpa i ett par välsorterade kedjor som säljer tillbehör. Då gick det hur bra som helst att få in marksändningarna. Det kan ju ha varit fel på antenninstallationen, men utan adaptern kan jag koppla in radion och då går alla radiokanaler in. Med adaptern kopplade jag in markboxen och då gick boxer in.

  9. #9
    Jag testade med en hane-hane i radiouttaget. Jag fick inte in några marksända kanaler (DVB-T). Radio och TV uttagen verkar innehålla samma sak hos mig (har ComHem). Får in radio (FM) analog och digital tv i båda uttagen...!?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 20:34
  2. Inga "fria kanaler"
    Av whitesox i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 19:40
  3. "fria" kanalerna på en dreambox?
    Av michaelk i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 19:40
  4. Comhem boxar!!Malmö""""
    Av musse64 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 10:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss