Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är det någon här som kör trådlöst nätverk en längre sträcka? Och hur ser era nät ut i

  1. #1

    Är det någon här som kör trådlöst nätverk en längre sträcka? Och hur ser era nät ut i

    Jag och en kompis funderar på hur det skulle gå att köra trådlöst nät emellan oss med riktade antenner. Det är ca 500 meter emellan och det är lite trän ivägen.

    Är det någon här som kör trådlöst nätverk en längre sträcka? Och hur ser era nät ut i så fall?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Compoze Visa inlägg
    Jag och en kompis funderar på hur det skulle gå att köra trådlöst nät emellan oss med riktade antenner. Det är ca 500 meter emellan och det är lite trän ivägen.

    Är det någon här som kör trådlöst nätverk en längre sträcka? Och hur ser era nät ut i så fall?

    Uppkopplingens funktion kommer vara mycket beroende på de specifika förhållandena, andra radiosignaler, väder etc.

    På en av jobbets avdelningar ute i landet så har vi trådlöst mellan två byggnader (kanske 40 meter på sin höjd och med ett par träd som skymmer sikten litegrann) och det kan jag säga är sisådär. Visst, vi har inte det dyraste i prylväg (är en temporär lösning i max ett år så vi tog vad vi hittade i princip), men trots riktade antenner så är uppkopplingen väldigt beroende på väder. Blött väder är särskilt dåligt för trådlöst. Fast vi har lite andra störkällor i närheten förutom träd.

    Nu ska man inte ta det som en exakt måttstock, vi har inte lagt ner speciellt mycket krut på att få det att fungera mer än hjälpligt då de två personerna som sitter där mest är ute på uppdrag i sitt närområde, men de behöver lite uppkoppling ibland när de är inne.

    /simm

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag har en polare som skjuter 11 km mha. paraboler som antenner. Själv skjuter jag 800 m med riktantenner (yagi) från www.tradlost.se & Linksys radioprylar med ddwrt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Compoze, 500 meter ska inte vara något större problem.

    Däremot måste man räkna med att ju längre avståndet är desto sämre överföringshastighet har man.

    Trådlöst numera är oftast korta sträcken, långt tillbaka i tiden när trådlöst var dyrt och inte användes av alla körde man ganska låga hastigheter men långa sträckor.

    Om man t.ex. har två hus och man bor lite ute i bushen kan man istället köpa 500 meter telefontråd och köra VDSL2 över den då får man upp farten otroligt. Men man måste ju gräva och lägga den i en slang av något slag.

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm..

    Jag har 25mbps båda vägarna stabilt, detta på en 54mbps trådlös länk, så jag ligger nära vad länke klarar av. Teoretiskt 27 mbps.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    http://www.davido.se/ finns också en del antenner och andra grejor för att bygga trådlösa nät utomhus.

  7. #7
    Försök få upp antennen så högt du kan. Ju mindre som kan komma i vägen desto bättre, även om du så skulle använda världens bästa rikt.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh, ok.

    Men då kör du inte med vanliga standard antenner eeller ?

    Inbyggt trådlöst i laptops ? hur lång räckvidd har dom ?

    Vanliga typ 2dbi antenner klarar inte mer än runt 50-70meter eller ?

    Annars är följande sajt bra, har mycket grejer.

    http://www.tradlost.se/

  9. #9
    Kolla upp om det finns många andra trådlösa nätverk i närheten, de har en tendens att störa om man kör på långa avstånd.
    I så fall skulle jag rekommendera 5Ghz utrustning.
    Själv kör jag med Nanostation 5 från www.tradlost.se och de funkar utmärkt på ca 1km.

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Naturligtvis så har jag riktantenner köpt från trådlöst, och Linksys AP.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Trådlöst nätverk DB7020
    Av skräddaren i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 15:03
  2. Trådlöst nätverk
    Av ehrlin i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 18:37
  3. Problem med trådlöst nätverk
    Av zyz i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 15:49
  4. TRÅDLÖST NÄTVERK
    Av el guapo i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 13:03
  5. Trådlöst nätverk
    Av lassesv i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 12:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss