Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: SVT, TV3, TV4, ZTV etc. ifrån Tyskland. Vilken utrustning behöver jag?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av schwede1972 Visa inlägg
    Tack skall ni ha (Främst DennisOlof) för informationen. Jag tror jag försöker fixa ett tvillingkort till CD för det har min kära mor hemma i sverige.

    Parabol etc, fixar jag här nere tror jag. Vi får se.

    Gruss

    P
    Täckningen sjunker ganska snabbt i södra tyskland på thor 5 och Sirius 4
    http://www.telenorsbc.com/upload/A5%..._THOR%20T1.pdf
    http://www.lyngsat-maps.com/maps/sirius4_nordicb.html

  2. #12
    Bor också i München och kör med tvillingkort. Billigast för dig är att köpa en antenn och conaxmottagare. Själv använder jag Dreambox som ger lite fler möjligheter. Jag har en 85cm antenn som räcker bra om du riktar in den ordentligt.


    Kan rekommendera Sat Team på Schwanthalerstr (nära Theresienwiese) för inköp och montering om du behöver hjälp med det.

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    d4andwi, precis.

    Brukar funka med standardparabol i mellersta och norra europa men inga garantier, södra europa kräver oftast störra parabol om man vill ha marginaler (t.ex vid dåligt väder, mycket regn osv blir mottagningen oftast sämre).

    Tvilligkort är nog helt klart det bästa, om man kan fixa det, då slipper man alla problem med eventuella fakturor och den biten.

    Sedan är det självklart bäst att få information från någon som redan har CD eller Viasat i det land man själv tänkt fixa mottagning. Då vet man garanterat vad som krävs när det gäller utrustning och parabol.

  4. #14
    Jag tror att du får stora problem med signalerna från Cd Thor. För att dom sänder till norden. kanske nora Tyskland, med en stor parabol,, se länk http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t1.html

  5. #15
    Dessa kartor kan man inte lita på då de inte tar hänsyn till diverse läckage, så jag skulle lita mer på d4andwi boende i München än dem.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nazzoo, nja, det ska inte vara ett problem.

    En annan person i ett annat forum tog emot CD i frankrike med en 1.0meters parabol. Så dessa kartor stämmer inte alltid, man måste kolla med folk som rapporterar mottagning på plats.

    Det som gäller för CD är ju att man i frankrie behöves cirka 1.2 meters och i södra spanien är det runt 1.8 skulle jag tro.

    Men allt detta är inget problem om man köper installationen från en parabolfirma, dom har tillgång till flertalet varianter och kan prova sig fram vilken som blir bra, då slipper man köpa "grisen i säcken" så att säga.

  7. #17
    Har en bekant som har flera installationer i Schweiz och där krävs det runt 150-180 för att få bild om det regnar, på både Viasat och CD.

    mvh/Harry

  8. #18
    Satelliternas footprint är lite som en schweizerost, på en punkt kan signalen vara mycket bra och på en annan svagare än vad man kunnat vänta sig av kartan. Mitt tips är att testa där du bor och gärna när det regnar lite eller det hänger tjocka moln över huset. det är inget kul att ha en parabol och sen inte kunna använda den när det är dåligt väder.

  9. #19
    Hej på er!

    Ursäkta att jag svarar på en sån gammal ämne, men den passar rätt brå till min fråga.

    Jag bor här: http://de.wikipedia.org/wiki/Illingen_(W%C3%BCrttemberg)

    det är alltså nästan direkt på Thor-gränsen. Är det ändå möjligt att få in Thor med en 100 cm parabol som vi har?

    Och andra frågan är om det är möjligt att titta på TV 6 här i Tyskland? För att dem visar ju landslagsmatcher, eller inte?

    Tack för era svar och ursäkta för fel i grammatiken, tyvärr är jag född utomrikes och har därför aldrig besökt ett svensk skola Men det kommer att ändra sig snart :thumbup:

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    schwede1972, det är helt klart bäst, då får du ytterligare kanaler. Du går miste om TV6 men det är ju sak samma. Du får i alla fall SVT kanalerna och annat godis.

    Hälsing, det ska nog inte vara något problem. TV6 får du endast från Viasat om du vill ha den kanalen. Frikanalspaketet från viasat kostar en slant eftersom numera måste man ha kort för TV4 och TV6, 300kr för 6mån eller något sådant var det., det är en kortadministrationskostnad.

    Parabol osv, det ska man fixa från någon firma. Poängen med det är att firmorna har bra mätinstrument och ofta tillgång till olika typer av paraboler och storlekar då kan dom hitta en som passar för just dig, då slipper man betala pengar för en parabol som inte funkar och den blir installerad med mycket bra mottagning.

    Glöm inte att någon i Sverige måste stå som "bulvan" eller återförsäljare åt dig, så att det funkar. Viasat kräver också en box som är godkänd, finns begagnat på blocket eller tradera. Sedan ska den reggas upp, så bra om den kan testköras i Sverige och sedan kan någon skicka ner dekodern och kortet till dig via posten. Fast det är inget märkvärdigt med det, så funkar det hos alla bolag oavsett vilket land man kommer ifrån eftersom dom inte får sälja kort och abonnemang utanför hemlandet då det bryter mot copyright osv.

    Däremot använder inte alla NDS Videoguard systemet som (Viasat, Sky Digital, Sky Italia osv) så då kan man köra med valfri box och CAM. När det gäller HDTV så är det andra tekniska saker som gäller.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 15:28
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 11:32
  3. Tyskland & Conax
    Av ZxD i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-26, 20:46
  4. Vad behöver jag för utrustning??
    Av kily30 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 07:04
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 13:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss