Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: DM800 skickar Broadcast trafik

  1. #21

    Intressant!

    Citat Ursprungligen postat av bpl Visa inlägg
    Tydligen är det zeroconf processen som ger 169... adressen.
    Döda zeroconf processen så ser ifconfig -a ut som som det borde.

    Det måste väl ändå va en bugg att /usr/sbin/zeroconf fortfarande körs när man inte kör med DHCP tilldelad IP adress???
    Mycket intressant. Skall kolla hur det ser ut i min 800:a.
    Alla verkar inte köra med fast ip...så...
    Fel och fel...att den(zeroconf) kör är förmodligen (utan att veta, bara ett antagande) inget konstigt. Vad som är märkligt är beteendet! Varför drabbas somliga av detta fenomen medans t.ex min 800:a aldrig råkat ur för det. Kan det möjligen -en hypotes alltså- ha ngt att göra med vad för dhcp-server man har? Läge att kolla DM:s tyska forum och se om ngt dykt upp där.
    Tack för informationen.:thumbup:
    EDIT: zeroconf går i min burk! Med pid 673 och utan dessa märkliga symptom. Se nedan för lite mer info...
    root@dm800:~# zeroconf -v -i eth0
    we got a netlink message in check_ifname_exists
    got iface 1:eth0
    got iface 2:lo

    De av er som har problem hur ser resultatet av zeroconf -v -i eth0 ut?
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  2. #22
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Det lustiga är väl att zeroconf startas om man inte kör med DHCP och startar om boxen?

    root@dm800:~# zeroconf -v -i eth0
    we got a netlink message in check_ifname_exists
    got iface 1:eth0
    got iface 2:lo

    Vilken router (DHCP server) man har tror jag inte spelar någon roll.
    Jag har testat med 4 olika routrar (Linksys WRT-54G, D-Link DIR655, en kass Siemens som jag inte kommer ihåg beteckningen på och en Linksys WRT 610N som jag använder idag) Alla visar samma symtom.

    Problemet med att LANet dör eller att WLANet dör uppstår mest när DHCP är aktiverat i DM800, det har hänt några ggr när jag kör med statisk IP.

    Som sagt jag tror att zeroconf är boven, dödar man den processen borde inte alla broadcasts sänka nätverket...???

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Varför sänker den inte allas nätverk då? Jag har inga problem att det död en enda gång här varken med DHCP eller utan...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #24
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Varför sänker den inte allas nätverk då? Jag har inga problem att det död en enda gång här varken med DHCP eller utan...
    Bra fråga...

    Du har ju en DM7025 som inte har samma hårdvara.

    Min DM800 är från de första tillverkade med ett serienummer som börjar på 1000. Det kan ju va så att dom bytt något i hårdvaruväg som gör att alla inte har samma fenomen.

    Som jag skrivit tidigare är det inte bara JAG som har denna BUGG...

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Varför sänker den inte allas nätverk då? Jag har inga problem att det död en enda gång här varken med DHCP eller utan...
    Instämmer!
    Oops ett "Jag med" inlägg...men som jag mer än en gång subtilt antytt så är det rimligt att misstänka att nätverksutrustning runt omkring är ngt som seriöst stör DM800:an.
    Det är i andra sammanhang t.ex VPN-tunnlar och sådan trafik en löjligt stor skillnad i pålitlighet, förutsägbarhet och funktion från den ena router modellen till den andra, även av samma fabrikat.
    Vore detta ett "rent mjukvaruproblem" skulle förmodligen långt fler lida av det. Mjukvaran (zeroconf) finns liksom överallt...medans...
    Det är dessutom så att det kanske analogt med de tuning problem som jag och en del andrat råkat ut för, att det finns om man bara tittar ordentligt en stark korrelation mellan problemet och viss kringutrustning. O.b.s att ev. korrelationen i sig inte säger ngt om den egentliga orsaken (Korrelation != Kausalitet) utan är en i bästa fall god pekare i rätt rikning.

    Edit: Skall kolla serienumret på min. Första officiella hw-revisionen på DM800:an lär ha släppts/gjorts alldeles nyligen om man skall tro djungeltelegrafen.
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

Liknande ämnen

  1. Trafik utan avbrott i nätverket!
    Av folke i forum Windows
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 13:00
  2. Vem skickar mailen
    Av nyfiken123 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 05:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss