Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Inspelning på cifsmonterad disk hackar ibland

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger

    Inspelning på cifsmonterad disk hackar ibland

    Som rubriken säger så har jag problem med att få stabil inspelning på min disk. Ibland fungerar det perfekt men idag går det inte att spela in utan att det fattas en sekund med jämna intervaller.
    Någon som har en aning om var jag ska börja nysta?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför CIFS ??? Kör NFS så slipper du de problemen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Kan väl gissa att du rekommenderar att jag stoppar in disken i min linuxburk också
    Finns det någon bra lösning som gör att man kan lagra och spela upp från windowsdatorer utan att behöva föra över till den datorn som används? Ungefär som windows delade mappar tänker jag mig.
    Kör Ubuntu server 8.10 på den.

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Bumpar den här tråden då jag åter har samma problem.

  5. #5
    Har en 7025:a och jag kör CIFS mot en DNS323 utan problem. Kan köra flera inspelningar parallellt och eller spela in samtidigt som jag tittar på inspelat via dreamboxen.

    Du beskriver inget av hur du kopplar ihop box och den enhet du spelar in på så det är svårt att veta var masn skall börja leta.

    Men, jag skulle börja titta på mina nätverksenheter. Kan det vara så att du kör alla via en klen router så skulle detta kunna vara en orsak. Annars, en bekant hade en DB600a som han spelade in via NFS på en linux server. Även där hackade det. Genom att mixtra och byta paket storlekarna fick han det att flya på (jag har för mig att han miskade inställningarna)....

  6. #6
    Lägg till detta i raden extra
    "directio,rsize=4096,wsize=4096" dock kan man få laborera med storleken till det flyter på bra.

    Har upplevt att ibland blir inspelningarna helt korrupta trotts detta, men gör man en unmount följt av ny mount blir det bra. Detta har jag ingen lösning på.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Tack för tipsen men jag har tyvärr inte fått det att flyta än. Bytte image till senaste PLi igår för att se om det skulle fungera bättre men det var samma problem där.
    Jag har min dreambox kopplad via en Edison ES 3108P-switch till min D-Link Dir-100 router och kör XP på datorn som hårddisken sitter i.
    Vad gör dom olika boxarna som man kan markera?
    sync, noexec, users, soft, atime, ro, rw, nolock, tcp, execm, intr, LinuxExt?

  8. #8
    Hade samma problem med cifs innan jag köpte en hdd till min Pvr 600.
    Men jag kom på att det flöt perfekt om jag spelade in med Ngrab.

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Lokaliserade felet till min dator, vet inte vad som var fel så jag satte in disken i Linuxburken istället och gjorde en NFS-mount istället som fungerar fint. :thumbup:

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger

    CIFS maxar ut på 10Mbit.

    t.ex. svt1 och 2 kör runt 10mbit och lite över vilket då gör att det blir hackit. finns nfs server program till windows om man vill ha det. jag kör med nfsAxe v3.6 (kostad dock pengar). windows ska ha en egen variant som funkar under winxp pro och några till dock inte vista. http://support.microsoft.com/kb/324086
    på den tide jag körde dm500 körde jag alltid via Ngrab.

    bbra2000

Liknande ämnen

  1. SVT HD hackar ibland
    Av Alex05 i forum DGStation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 09:22
  2. Box 500 plus hänger sig ibland
    Av amir100 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 18:05
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 18:21
  4. Svart ibland???
    Av connyp59 i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-31, 10:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss