Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: (Anti)Virusprogram på Debian

  1. #1
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger

    (Anti)Virusprogram på Debian

    Behöver jag ha nått virusprogram på Debian dator?
    Debian med NewCs
    DM8000HD Gemini2/DM100 med mgcamd
    HTPC 4 core Win7/Yamaha RX-V1400
    Ford 34 Hotrod 3W cupe
    Chev LS1 BDS 871 BLOWER POWER

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför ska du sätta in Virus på en Linux dator, det verkar korkat. I den miljön så finns det inga virus. men du kanske menar ett ANTI-virus program. Och då är svaret NIX, finns inga virus i den lyckliga världen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger
    Hmmmm2.

    Visst finns det kanske ett behov av antivirusprogram även på Linux. Ju större spridning Linux får, desto intressantare att skriva skadlig kod anpassad för detta OS.


    Här är en länk till ClamAV.

    http://www.clamav.net/about/

    Jag har själv endast använt den för att scanna av epost via sendmail.

    Men det bästa skyddet är sunt förnuft. Man ska inte klicka ja på allt som rör sig i browsern eller öppna lustiga bilagor från okända avsändare i sin mail.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hmmmm3,

    Det finns antivirus-program till Linux och ibland kan det vara befogat att använda dem. T.ex. för epost som skrivs ovan.

    Ett annat vanligt fall är att man har diskar på en Linux-maskin som är utdelade med Samba till Windows-maskiner. Då löper man risken att få in smittade filer från Windows-maskinerna på sin filserver. Även om inte smittan sprids vidare till Linux-operativet så vill man ändå inte att viruset ska finnas och spridas vidare via diskarna på Linux-servern...

  5. #5
    Antivirus programmen som finns ute till OS X och Linux är inte till för att skydda ens eget system, utan för att inte sprida virus vidare till tredjepart som i sin tur kan skadas.

  6. #6
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger
    Hummmm4
    Som det är nu så kör jag bara min Debian dator med NewCs och behöver nog inget Anitvirus-program på den då.... Men jag planerar att lägga in Debian på min "rätta" dator och då kan det ju vara befogat.... kanske. Provar nog att lägga in ClamAV på den datorn... När jag kommer dit.
    Tack för bra svar.
    Debian med NewCs
    DM8000HD Gemini2/DM100 med mgcamd
    HTPC 4 core Win7/Yamaha RX-V1400
    Ford 34 Hotrod 3W cupe
    Chev LS1 BDS 871 BLOWER POWER

  7. #7
    Som sagt ClamAV huvudsyfte är att inte sprida windows virus. Användbart om man har en filserver med win klienter eller epost server, eller något annat där man har win klienter och mellanlagrar data på en linux maskin.

Liknande ämnen

  1. "anti splitter"
    Av Rocholas i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 21:48
  2. Debian
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 07:17
  3. Virusprogram
    Av eriks i forum Övrigt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 13:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss