Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: DM-500C + DIR-655 = fail?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Lite osäker, men "VARFÖR" skulle klienter som inte kör DHCP dyka upp i "status". Jag kan ha fel, men, eftersom en maskin som inte kör DHCP inte annonserar/visar sig för routern, så kommer nog routern inte att visa den. Iofs, så kanske routern skulle kunna visa alla aktuella "ip" addresser som en ren service.

Rent principiellt så borde "statisk" ip funka minst lika bra som dynamisk. Kom bara ihåg att lägga den statiska utanför den som du tilldelar för DHCP. Det kanske var detta som strulade för dig. Vet inte hur en DLINK gör om den hittar en IP address inom DHCP som den inte känner till. Kan det vara så att den inte gör en routing av paketet utan bara filtrerar det....
    Själv kör jag med en kombination av DHCP & statisk på min DIR655:a. Alla som är server, dvs, alla som skall nås utifrån via port forwarding (ftp server, webserver etc) kör med fast ip. Klienter kör med DHCP.

Sedan håller jag med "Rolsten", kör INTE med DMZ. Det är bara att be om problem....

tack för alla tips..
    Men tror jag själv har funnit en enkel lösning..
    Blev som aldrig klok på var felet låg om det var i routern eller i boxen.. Och när jag testade utan routern imorse så funkade det inte heller helt plötsligt.
    Kom efter lite funderande på att kanske det är nått slags cache minne i boxen som inte rensas som det ska eller nått liknande så jag tog bort 3-4 skins som jag hade laddat ner för att frigöra utrymme.. (jag har ingen hårddisk installerad) och nu får routern ip via dhcp direkt och dyker upp i routerns status både med dhcp och statiskt ip.. Får se hur länge det funkar men har haft igång den 5 timmar nu utan problem.
    Nu återstår bara att fixa så att svt och tv4 funkar, ska iväg på klasses och köpa den fetaste antennkabeln dom har får se om det blir nån skillnad.

Det finns väl bara en typ av antennkabel? Eller är dom anpassade för olika användningsområdet analogt/digitalt hz hit å dit ? =)

Liknande ämnen

1. chip_fan fail?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 23:14
  2. os uppdate fail
    Av rottweiler i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 21:04
  3. Authenticate fail.....
    Av cray-c i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 08:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss