Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: DM-500C + DIR-655 = fail?

  1. #1

    DM-500C + DIR-655 = fail?

    Hej, har nyss köpt en DIR-655 som jag har problem med.
    Får inte min DM-500C(dreambox) att kommunicera till internet.
    Det funkade klockrent med min förra router, en wrt54gl.

    Av någon anledning så känner inte routern av min DM om jag ger den ett statiskt ip.. Med dhcp går det bra men det funkar inte. Har inte behövt öppna några portar på förra routern. Har testat att lägga den i dmz och då funkade det tills jag bytte kanal då dog allt. Hade då dchp ip:t..
    Läste nånstans att man är tvungen att ha statiskt ip för att dmz ska funka.

    Har testat stänga av SPI utan resultat. Har även prövat forwarda TCP-UDP 0-65535 till dhcp ipt som boxen fick, även det utan resultat.
    Har prövat standard grejjerna som byta tpkabel, testat utan router.
    Har nyaste firmware på routern 1.21EU.

    Behöver tips på hur jag kan åtgärda detta.
    Den här killen verkar ha haft liknande problem
    http://www.byggahus.se/forum/teknik...-dir-655-a.html
    Men dbns statiska ip dyker aldrig upp i routerns status.

    Mvh

  2. #2
    Hmm
    Vet inte varför den inte dyker upp.
    Kör själv en dir-855 och jag har för mej att det ligger samma mjukvara på den.
    Prova att sätta DHCP Reservation (settings/network settings) så behöver du inte sätta ip hårt men ända få samma ip hela tiden.
    Prova sen att confa Advanced/Virtual Server (inte port forwarding som är menyn under).

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Fast Ip kan vara problem, speciellt om den fasta du hade på din box eller dator, var utanför det DHCP område som din router delar ut. Utöka området på routern, men ännu bättre är att alltid ha DHCP påslaget, och istället låsa fast i routern att en viss MAC-adress alltid får samma IP. Fasta IP kan ge konflikter i nätverket, ifall en annan dator/box med samma fasta IP dyker upp i nätverket.

  4. #4
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Själv tycker jag att fast IP alltid är bäst, helst också kombinerat med att slå av DHCP helt. Varför göra det enkelt för sig? :lol:

    Om man inte kan hålla reda på allt man kopplar till så får man väl slå på DHCP.

    Jag har två boxar och en dator kopplade till en DIR-635 (2.21EU), allt med statisk IP.

    Men det stämmer som du säger, de kommer inte upp i routerns status.
    Det ska nog vara så helt enkelt, rutan är bara för adresser tilldelade av routerns DHCP server. Bugg eller feature, vem vet när det gäller D-Link.

    I äldre D-firmwares däremot fick man själv lägga till statiska IPn under "LAN clients" och ev. hostnamn.

    Glöm inte att slå av DNS relay när du ändå håller på, det har väl aldrig fungerat något vidare...

    Att köra med OpenDNS i boxen och routern är ett annat hett tips.
    DMZ är verkligen inte att rekommendera, öppna bara inkommande port för softcam under "Port forwarding".

    Posta gärna skärmdumpar från routerns konfig om du inte får det att funka.

  5. #5
    Lite osäker, men "VARFÖR" skulle klienter som inte kör DHCP dyka upp i "status". Jag kan ha fel, men, eftersom en maskin som inte kör DHCP inte annonserar/visar sig för routern, så kommer nog routern inte att visa den. Iofs, så kanske routern skulle kunna visa alla aktuella "ip" addresser som en ren service.

    Rent principiellt så borde "statisk" ip funka minst lika bra som dynamisk. Kom bara ihåg att lägga den statiska utanför den som du tilldelar för DHCP. Det kanske var detta som strulade för dig. Vet inte hur en DLINK gör om den hittar en IP address inom DHCP som den inte känner till. Kan det vara så att den inte gör en routing av paketet utan bara filtrerar det....
    Själv kör jag med en kombination av DHCP & statisk på min DIR655:a. Alla som är server, dvs, alla som skall nås utifrån via port forwarding (ftp server, webserver etc) kör med fast ip. Klienter kör med DHCP.

    Sedan håller jag med "Rolsten", kör INTE med DMZ. Det är bara att be om problem....

  6. #6
    tack för alla tips..
    Men tror jag själv har funnit en enkel lösning..
    Blev som aldrig klok på var felet låg om det var i routern eller i boxen.. Och när jag testade utan routern imorse så funkade det inte heller helt plötsligt.
    Kom efter lite funderande på att kanske det är nått slags cache minne i boxen som inte rensas som det ska eller nått liknande så jag tog bort 3-4 skins som jag hade laddat ner för att frigöra utrymme.. (jag har ingen hårddisk installerad) och nu får routern ip via dhcp direkt och dyker upp i routerns status både med dhcp och statiskt ip.. Får se hur länge det funkar men har haft igång den 5 timmar nu utan problem.
    Nu återstår bara att fixa så att svt och tv4 funkar, ska iväg på klasses och köpa den fetaste antennkabeln dom har får se om det blir nån skillnad.

    Det finns väl bara en typ av antennkabel? Eller är dom anpassade för olika användningsområdet analogt/digitalt hz hit å dit ? =)

  7. #7
    Har samma problem men med en dir855...får väl testa något av dessa tips...& se om det funkar...
    Alla tips är välkommna, vill ju gärna att det ska fungera!

  8. #8

    Samma problem OXå

    HEj jag har samma problem...och jag lyckas inte med nåt..kan någon lägga ett inlägg steg för steg för lösning för jag har nu försökt i 2 dar...
    HAr DIR-655 vill koppla ihop med Dm500s
    tackar för all hjälp jag kan få..

  9. #9
    Har testat lite men utan framgång. Försökte radera lite i dreamboxen för att göra mer plats men det är inte mycket minne att göra på, typ 74% av minnet i boxen. Boxens ip nr i min gamla router var 192.168.1.2 & när den dlink routern hittar den så är det 192.168.0.197 typ...ska man ändra så att ip nr ligger närmare varandra? En steg för steg lösning hade inte suttit fel om den finns!? Har oxå försökt några dagar men som sagt utan framgång.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av fulatrix Visa inlägg
    Har testat lite men utan framgång. Försökte radera lite i dreamboxen för att göra mer plats men det är inte mycket minne att göra på, typ 74% av minnet i boxen. Boxens ip nr i min gamla router var 192.168.1.2 & när den dlink routern hittar den så är det 192.168.0.197 typ...ska man ändra så att ip nr ligger närmare varandra? En steg för steg lösning hade inte suttit fel om den finns!? Har oxå försökt några dagar men som sagt utan framgång.
    har du en klonbox? firmware?

    Om någon som läser tråden har en dlink router och 500c skulle kunna skriva vad denne kör för konfiguration på router osv
    vilken image på boxen är också högst intressant.

Liknande ämnen

  1. chip_fan fail?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 22:14
  2. os uppdate fail
    Av rottweiler i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 20:04
  3. Authenticate fail.....
    Av cray-c i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 07:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss