Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Kombinera analogt och digitalt utbud?

  1. #1

    Kombinera analogt och digitalt utbud?

    Jag ska flytta in i ett Comhem-hus om några veckor. Det har tre hål i väggen. Det har också ett gratis analogt utbud i hyran. Jag är lite sugen på att prova på Comhems erbjudande om tre månader med Storpaketet och sen kan man byta till Small eller vad man nu vill ha om man inte tycker det är värt, bindningen är ju 12 månader.

    Ringde och pratade med Comhems kundtjänst och dom sa att om jag tecknar Digitalt utbud så försvinner det Analoga utbudet. Stämmer det verkligen? Borde inte det finnas kvar och fungera om man stänger av boxen? Det kan väl inte stängas av på något vis och försvinna. Om jag sen säger upp mitt digitala abb. är det borta för alltid då?

    Kan man tänka sig att använda två antennsladdar, den ena med en konverter från radiouttaget och den andra till digitalboxen och bara skifta bak i tv:n?

    Sänder dom digitala och analoga kanalerna på samma frekvenser?

    Kjell

  2. #2
    Det låter som att com hem:s kundtjänst inte vet vad de pratar om. Har aldrig hört talas om att det analoga utbudet skulle stängas av för att man tecknar ett digitalt abbonnemang.

    Däremot har det blivit allt vanligare att hyresvärdar och bostadsrättsföreningar tecknar avtal med com hem som innebär att digitala kanaler ingår på bekostnad av en del analoga. Men det är inget som du som boende själv kan besluta om.
    DM600C | PLi-jade | newcs | mgcamd
    HTPC | FireDTV C | Twinhan DVB-C | MediaPortal

  3. #3
    Nej precis, låter skumt att det analoga skulle stängas av? Jag antar att han kanske menade att jag inte kan se det längre när jag har digitalboxen igång?

  4. #4
    Jag bor i ett "ComHem" hus (familjebostäder) och du kan se analogt & digitalt parallellt. De sänds ut parallellt och mig veterligen påverkas detta inte av ditt abbonnemang. Ibland är detta dessutom bra eftersom du kan spela in en kanal på det digitala och samtidigt titta på en analog kanal...

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    burken, jasså säger du det. Intressant, kanske är så att Comhem vill komma bort från de analoga kanalerna och terrorisera alla kunder med digitalboxar

    Brel63, nej dom kan inte stänga av det analoga, ingår det i hyran finns det i uttaget oavsett vad du har för abonnemang med Comhem osv. Det ingår i fastigheten så att säga. Varför ska du använda två antennsladdar ? du sätter bara en splitter i TV-uttaget om du ska mata TVn och digitalboxen parallellt, då kan du t.ex. banda ett program i digitalboxen medan du tittar på en analog kanal.

    Och nej, de digitala kanalerna sänder inte där de analoga kanalerna finns, så fungerar det inte. Däremot upptar de analoga kanalerna mycket plats. Samma som i marknätet när vi fick boxer. Med det digitala kan du klämma in 5-8 kanaler på samma plats som en analog kanal.

  6. #6
    Tackar för svaren!

    Nu blev jag Glad!

    Tyckte väl att det var skumt att dom analoga skulle försvinna, antingen var han okunnig eller så ville han ha över mig på Digitalt!

    En Splitter låter fiffigt, då har man två sladdar i uttaget då? Har man splitter i Digitalboxen också då?

    Lutar åt att testa Kanalpaket Stor för 99:- via Netonnet då jag får en HD-Box för en krona på köpet! Kanske gå ner på Paket Small och evnetuellt lägga Till HD-Kanalpaketet, då slipper jag ju kortavgiften också som jag förstått!

  7. #7
    Finns ju ingen anledning att använda en splitter,
    du tappar ju ca 3-4 dB signalnivå med en sådan.
    Du tar bara antennsladden från ant.uttaget till boxen
    och sen den andra antennsladden från boxens
    antennutgång till TV'n, fungerar ypperligt.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av oloekl Visa inlägg
    Finns ju ingen anledning att använda en splitter,
    du tappar ju ca 3-4 dB signalnivå med en sådan.
    Du tar bara antennsladden från ant.uttaget till boxen
    och sen den andra antennsladden från boxens
    antennutgång till TV'n, fungerar ypperligt.
    Tack för det rådet, hittade just exemplet på den här sidan!

    http://www.prylportalen.se/artikel/g...54042-085.html

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    oloekl, det beror på om boxern HAR en loop-though, det finns boxar som inte har det och då måste man använda en splitter.

    Att man sedan tappar 3-4db ska inte påverka i sig, då systemet i sin helhet ska vara rätt balanserat så att det är rätt signalstyrka från uttaget.

    Brel63, det stämmer, antingen kör man loop-though eller så har man två sladdar från splittern, en till digitalboxen och en till TVn.

  10. #10
    Läste någonstans att den boxen som jag refererar till har Loop-through så det är ju isåfall enklast.

    Ingen som vet om den boxen kan visa HD-Material via Komponent eller om det bara går via Hdmi.?

Liknande ämnen

  1. kombinera olika boxar
    Av engininii i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 19:53
  2. digitalt utbud och tyska tv-kanaler
    Av spektraz i forum IP-TV
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 20:47
  3. DVB-C och analogt utbud
    Av Jimjonson i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 23:32
  4. Analogt till digitalt?
    Av tomte7 i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 01:42
  5. TV4 Digitalt hos com hem
    Av VoorheesDude i forum Com Hem
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 16:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss