Ursprungligen postat av
kermith
bla bla, biljämförelser som ALDRIG fungerar...
Jo kunskap och utveckling kostar. Många stirrar sig blinda på en sketen box som säkert
kostar 200 spänn att tillverka, men glömmer alla kostnader som finns runt om att utveckla en sådan produkt och det är ju
det man vill ha betalt för samt att kunna forsätta utveckla nya spännande saker. På den här punkten är jag helt överens
med läderfejs.
Sedan har vi då priset för produkten ex-vis en DM500. Visst är den som original väldigt dyr och kineserna kan göra samma
produkt för en tredjedel av priset, och där känner jag att det är klart att som kund väljer man det billigare alternativet.
Det blir nu upp till Dream Media att se över hur man skall agera. Se bara på systembolaget som har sänkt priset på sina produkter när man märkte att den "vanlige svensken" gjorde sina inköp utomlands (finns säkert fler exempel). Det här kallas marknadsekonomi eller kapitalism med andra ord.
Den tredje apspekten är "moral". Och jag tolkar det att läderfejs just tar upp just det. Moral. Läderfejs menar att vi borde
stödja Dream Media eftersom det är de som har och utvecklar produkten och de borde få alla pengar, inga kloner borde få
förekomma. Där har vi en tunn linje mellan upphovsrättsintrång och moral (vanligt bonnförnuft). Har Dream Media patent
på den unika produkten i samtliga länder så blir det intrång i patentet om inte så kommer de ingenvart med kineserna.
Det ända de isåfall kan hävda är att kineserna gör intrång i deras varumärke. Vilket de säkert kommer att få rätt i, eftersom klonerna ser och heter exakt likadana ut som originalprodukten. En sådan tvist är dock väldigt kostsam samt tar otroligt låååång tid.
Och det vet säkert Dream Media, så själv anser jag att Dream Media borde hitta andra vägar att gå, som exempelvis sänka priserna till rimliga nivåer och erbjuda något mervärde såsom 3 års garanit etc, då försvinner säkerligen klonerna ganska snabbt från marknaden.