Sidan 16 av 169 FörstaFörsta ... 614151617182666116 ... SistaSista
Resultat 151 till 160 av 1681

Ämne: Kinesiska dreambox?

  1. #151
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Men JAG har problem med MIN dm600 och jag vet minst två till som har haft märkliga hårdvaruproblem med nya boxar.
    Grattis då om din 7025 fortfarande fungerar.
    Nätdelen är en tickande bomb, vilket många kan intyga.

  2. #152
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ja nätdelen vet jag en del haft problem med i dom tidigare modellerna iaf...
    Men såna problem är inget som är unikt bara för DMM's boxar eller annan hårdvara för den delen...
    Kan finnas många orsaker till att sånt går sönder som t.ex strömspikar i elnät osv och det är ju inte DMM's fel...
    Sånt kan slå ut vilken elektronik som helst...
    Tycker det är fel iaf att komma och sprida anti dmm propaganda för att en del haft otur med sina boxar och för att man tycker dom är för dyra...
    Skaffar man en TV för 20000:- så har man råd att betala 2500:- för en dm600 också...
    Finns ju en hel del boxar som kostar minst lika mycket som inte kan ens i närheten av det dm600 klarar...
    Sen finns det en sak till som gör boxarna dyrare i Sverige och det är den svaga svenska kronan...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #153
    Ja nätdelen vet jag en del haft problem med i dom tidigare modellerna iaf...
    Dom har fortfarande problem med nätdelen, polaren har 2st DM 600 (orginal) och tror han är på sin femte nätdel, hade det inte varit för ELFA så hade han nog gått igenom mer, dom fixade riktigt stabila nätdelar åt honom för runt 300kr styck. Kan tillägga att min klonade DM 600 som kostade runt hälften fortfarande har en väldigt väl fungerande nätdel.
    Men såna problem är inget som är unikt bara för DMM's boxar eller annan hårdvara för den delen...
    Kan finnas många orsaker till att sånt går sönder som t.ex strömspikar i elnät osv och det är ju inte DMM's fel...
    Då är det ett under att ALL annan elektronik klarar sig utan ens ett tecken på problem.
    Sånt kan slå ut vilken elektronik som helst...
    ... men det verkar som strömspikarna har siktat in sig på DMM's produkter
    Tycker det är fel iaf att komma och sprida anti dmm propaganda för att en del haft otur med sina boxar och för att man tycker dom är för dyra...
    Det där är inte två separat argument utan det är det här som är poängen. Det priset dom tar för boxarna, med tanke på vad som finns i dom, så ska dom fungera. Man ska inte skeppa 100MBit nätverkskort som klarar av att skicka data i max 5MBit, man ska inte skeppa nätdelar som pajjar stup i kvarten. Vill man ta ut höga priser med tanke på vad man säljer så ska man sälja kvalite. Tänk dig om Nintendo Wii's nätdel hade krånglat lika mycket som DMM's skräp gör, hade ju varit förstasidan på IDG med en gång.
    Skaffar man en TV för 20000:- så har man råd att betala 2500:- för en dm600 också...
    Visst, men vad man har råd med är knappast relevant. För tillfället har jag nog råd att köpa en penna som jag såg i tax-free'n som kostade typ 2000kr, men personligen tycker jag tre-packet jag köpte för 25kr på ICA fungerar lika bra.
    Finns ju en hel del boxar som kostar minst lika mycket som inte kan ens i närheten av det dm600 klarar...
    Då lägger vi till dom på listan av skräp vi inte ska köpa, och på det ska vi tillägga att det finns hur många boxar som helst som klarar samma eller mer som DMM's produkter gör men kostar mindre.
    Sen finns det en sak till som gör boxarna dyrare i Sverige och det är den svaga svenska kronan...
    Jo, det måste vara det, som DMM anställd eller DMM säljare eller vad du nu jobbar som så kan du ju inte tycka som många här tycker, att DMM är blodsugare som tar överpriser för skräphårdvara!

    Baserat på mina egna erfarenheter så tycker jag att DMM är rena blodsugare. Dom höjer priset successivt på sina produkter utan att egentligen lägga till något vettigt (1200kr kostade min första DM 500).
    Sen så är det ju, som du själv t.o.m har insett, skräp till hårdvara dom säljer. Att deras nätdelar pajar oftare än ALL ANNAN ELEKTRONIK I HEMMET KOMBINERAT har väl knappast med tur eller strömspikar att göra, det troligaste är att DMM tar ut höga priser för skräphårdvara.

    Jag lämna dig med detta.

    Occam's Razor: when you have two competing theories that make exactly the same predictions, the simpler one is the better.

    Om vi tittar på nätdelarna som pajjar hela tiden.

    Min teori: DMM säljer skräphårdvara till överpriser.

    Din teori: Nätdelen som pajar beror på otur och strömspikar som bara påverkar DMM's nätdel och ingen annan elektronik.

  4. #154
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    DM500 har aldrig kostat 1200:- vad jag kan minnas då har du isf köpt en klon...
    Och jag förstår fortfarande inte hur ni lyckas ha sönder era boxar så mycket...
    Varken jag eller 15-20 andra jag vet som har dreamboxar har haft problem med sina vad jag kan komma ihåg...
    Däremot har jag varit med om att andra boxar som inte haft annat än problem...
    Och att strömspikar kan ha sönder all form av hårdvara har jag själv erfarenhet av men mina dreamboxar har klarat sig...
    och att dm500 bara klarar 5mbit är ju bullshit... min dm500 klarar ca 3-4mb/s och streama utan problem över mitt nätverk så om du bara har 5mbit borde du nog se över ditt nätverk istället för att skylla på DMM...
    att den inte klarar mer än 3-4mb/s beror inte på nätverksdelen utan att processorn är för klen helt enkelt...
    min dm7025 klarar mer och kan utan problem streama 5 kanaler samtidigt... med vilken annan box kan du göra det?
    Sen är det ju faktiskt så att svenska kronan blivit svagare och det är ju inget DMM kan göra nåt åt...
    Nu har iofs kronan stärkts på sistone så man kan få boxarna betydligt billigare om man beställer från annat land..
    Och till sist när du nämner Wii så har dom gått sönder för en del folk jag vet också så då tar dom också överpriser för skräp om man ska resonera som dig...
    Även PS3or har gått sönder för en del och tom flera gånger men jag själv har inte haft några problem med min och även det är ju skräp enligt dig då...
    Sen säger jag ju inte att allt beror på strömspikar men det det är ofta en orsak till att elektronik pajar...
    Det kan också bero på värmeproblem så det gäller att se till att ha gott om ventilation runt om boxen...
    Det senare är ju ett problem med skiten som Tele2 skickar ut som halva stan fått byta ut för dom går sönder hela tiden och där har vi nåt som verkligen är skräp...
    dm800 kan jag erkänna hade problem i början men det rättades till sen i mjukvaran... numera är dom någorlunda svala och funkar stabilt...
    Men att sprida anti dmm propaganda för att det varit en del problem är att gå för långt...
    Gillar du inte deras produkter så låt bli och köp dom så enkelt är det...
    Och köper du kloner istället så kan du inte komma och vara förbannade på DMM för att dom vill skydda sina licenserade drivers från att användas i andra boxar...
    Är man så dum att man ändå slänger in mjukvara som inte är meningen ska köras på boxarna får man skylla sig själv om den blir obrukbar...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #155
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Ja nätdelen vet jag en del haft problem med i dom tidigare modellerna iaf...
    Men såna problem är inget som är unikt bara för DMM's boxar eller annan hårdvara för den delen...
    Kan finnas många orsaker till att sånt går sönder som t.ex strömspikar i elnät osv och det är ju inte DMM's fel...
    Sånt kan slå ut vilken elektronik som helst...
    Tycker det är fel iaf att komma och sprida anti dmm propaganda för att en del haft otur med sina boxar och för att man tycker dom är för dyra...
    Skaffar man en TV för 20000:- så har man råd att betala 2500:- för en dm600 också...
    Finns ju en hel del boxar som kostar minst lika mycket som inte kan ens i närheten av det dm600 klarar...
    Sen finns det en sak till som gör boxarna dyrare i Sverige och det är den svaga svenska kronan...

    Har ingen TV för 20000:-
    Sitter man som du och några till och ständigt sprider "pro" DMM propaganda om hur förträffliga, oöverträffade, oförstörbara och prisvärda samtliga boxar är så undrar man ju...

    Hur många personer måste ha samma fel innan du medger att det finns tillverknings/konstruktions/kvalitetsproblem?

    Kan nog googla fram minst 1000 olika länkar där nätdelen har lagt av på DM7025.

    Lika många hade samma fel med DM7000 trots 3 revisioner på hårdvara. Satte man in en hdd som tog lite för mycket ström...poof.
    Fel värde på kondensatorer i nätverksdelen på vissa DM500 och även DM7020.
    För låg ljudnivå ut på både DM500/600 över SCART. Snålhet+konstruktionsmiss....
    För lite utrymme i boxarna DM500/600/800, värmeproblem, ingen kylning. Orkar inte ens tänka efter just nu.

    Märkligt det här med att strömspikar bara verkar slå ut äkta dreamboxar.
    Vilket osökt för mig in på DM8000.
    Det räcker faktiskt som du säger med en strömspik eller åskväder i närheten för att blåsa en nätverksport. Eller koppla med strömmen på...
    Jag förstår att du säkert har råd att hosta upp 10-12000 eller vad nu dagspriset ligger på till samtliga rum i huset och lika mycket till när åskan tagit dom, men alla är inte gjorda av pengar.

    En original DM500 kostade minst 2200:- + frakt på den tiden jag funderade på att skaffa en.
    Som sagt, tre gånger så mycket som klonerna kostar från Kina med frakt och allt.
    Menar du på allvar att det endast är den svaga svenska kronans fel att t.ex DM600 kostar lika mycket eller mer idag som när den lanserades 2007?

    Bensinen kostar tydligen under 6kr litern i USA - Kan ingen klona den?

  6. #156
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Man kan inte jämföra vad orginal kostar mot vad kloner kostar... Då kan du ju köpa kloner då du ska köpa bil också och spara nåra 100.000:- t.ex..
    Sen om man ska börja prata om vem som tjänar mest här inne så har nog dom flesta här inne bättre ställt än vad jag har just nu...
    Hade jag haft bättre ställt så hade jag redan köpt mig en dm8000 själv...
    Sen om man nu köper dm8000 kan du ju faktiskt ha en dator eller annat man kan streama till i varje rum och streama från boxen över nätverk så man behöver inte ha boxar överallt... med 4 tuners i boxen så kan du streama vilken kanal du vill till 4 olika rum...
    Sen har jag inte sagt att det enbart beror på svenska kronan utan det är ju självklart andra orsaker med...
    Jag tycker iaf boxarna är värd det pris dom ligger på och skulle aldrig köpa en klon för att spara pengar...
    Men folk är ju så snåla och negativa nuförtiden och ska ha allting gratis...
    Tycker ändå det är konstigt att många jag vet med kloner haft så stora problem men dom som haft orginal har det funkat utan problem för vad jag vet...
    Det finns massor med folk utanför forumen som har Dreambox också men folk med problem syns mycket på forumet så det uppfattas som det är ett problem som alla har nästan...
    om det nu var så stora problem som ni påstår borde åtminstone några av dom jag känner har råkat ut för nåt...
    så jag tror inte procuentellt blir nå mycket mer fel på Dreamboxar än annan hårdvara...
    Visst nog kan säkert saker förbättras på dreamboxarna det säger jag inget om men det är inte värdelöst skräp som ni vill få det till...
    Bara det att ni köper dreambox (även om det är kloner) visar ju att ni trots allt väljer dom boxarna framför många andra alternativ ni annars hade kunnat köpa.

    offtopic:
    När det gäller bensinen hoppas jag den hamnar på 20-30:-/litern snart...
    Skadar inte att gå eller cykla ibland eller åtminstone skaffa nå miljövänligare bil...
    Eller varför inte en elbil? kostar max 2-3:-/milen att köra...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #157
    Visst är den Dreambox 800 HD som säljs på Crown-sat satellitmodellen dvs. 800S?

  8. #158
    kan bara tala för mig själv nu och då jag haft att göra med 500 och 600 kloner som vänner och bekanta beställt och jag har fått hjälpa dem installera. vill påpeka att det faktiskt är i deras hem och inte nån slags cardsharing utanför hemmet. på snart 2år har 1 av drygt 10st (har slutat räkna för det kändes irrelevant) börjat strula. blev något fel på tunern så jag skickade helt enkelt tillbaka boxen till kina och dom skickade en ny. det enda jag behövde betala för var frakten dit som kostade en hunka och sen vänta 2 veckor då svenska posten är så himla sega.

    det är inte svårare än så. vet inte hur dmm hanterar defekta varor (har bara haft en original 500c i några månader innan jag uppgraderade) men jag har svårt att tro att behandlingstiden är annorlunda.

    har för mig jag sagt det i denna tråden innan men jag har svårt att tro att dmm inte har en fabrik i kina där de halvt om halvt sätts ihop och sen skickas till tyskland där de paketeras och klistrar på en made in germany eller något liknande. de flesta gör så.
    det står made in slovakia på min samsungtv men mig veterligen ligger deras fabriker i asien och inte i slovakien och jag har svårt att tro att just dessa komponenter, jämfört med den större modellen, är tillverkade just i slovakien

    nu har jag mumlat på länge nog.
    hursomhaver, köp en klon för en tredjedel av priset. skulle det strula, skicka tillbaka. skulle även denna strula så skicka tillbaka. du kan hålla på såhär många gånger innan du kommer upp i dmms priser.
    officiella återförsäljare i sverige av DMM hittar du på deras hemsida eller kontakta dem. låt dig INTE bli lurad!

  9. #159
    Man kan inte jämföra vad orginal kostar mot vad kloner kostar...
    Faktiskt så är dreambox den enda elektronikprodukt jag känner till där jag upplever kvaliten på klonerna bättre (och billigare) än orginalprodukten, så nej, vi ska inte jämföra med något annat för det finns inget att jämföra med!

    Sen om man ska börja prata om vem som tjänar mest här inne så har nog dom flesta här inne bättre ställt än vad jag har just nu...
    Hade jag haft bättre ställt så hade jag redan köpt mig en dm8000 själv...
    Sen om man nu köper dm8000 kan du ju faktiskt ha en dator eller annat man kan streama till i varje rum och streama från boxen över nätverk så man behöver inte ha boxar överallt... med 4 tuners i boxen så kan du streama vilken kanal du vill till 4 olika rum...
    Hur mycket pengar man har är inte relevant, du kan köpa en bläckpenna för flera tusen eller ett 3-pack för under 30Kr, båda gör jobbet lika bra så varför skulle någon människa (som inte är väldigt rik) köpa något annat än 3-packet? Om du vill streama bilden till 4 rum samtidigt så kan du köpa dig en DM 800 klon, så klarar du det jättebra och antagligen får du det billigare än att köpa orginalet.
    Sen har jag inte sagt att det enbart beror på svenska kronan utan det är ju självklart andra orsaker med...
    DMM = Blodsugare?
    Jag tycker iaf boxarna är värd det pris dom ligger på och skulle aldrig köpa en klon för att spara pengar...
    Spara pengar OCH, beroende på vart du köper klonen, få en bättre produkt.
    Men folk är ju så snåla och negativa nuförtiden och ska ha allting gratis...
    Vet inte hur du bär dig åt men personligen så betalade jag för min DM 600 klon, och tycker inte priset är i närheten av gratis. Negativiteten från min sida är något DMM har förtjänat genom att sälja skräp till mig för alldeles förmycket pengar.
    Tycker ändå det är konstigt att många jag vet med kloner haft så stora problem men dom som haft orginal har det funkat utan problem för vad jag vet...
    Åsikter än en sak, men att DMM flera gånger haft seriösa produktionsfel är fakta.
    Det finns massor med folk utanför forumen som har Dreambox också men folk med problem syns mycket på forumet så det uppfattas som det är ett problem som alla har nästan...
    Jag läser PS3 forum en del och upplever inte att folk med PS3 har särskilt mycket problem. DMM's otur, som med strömspikarna, kanske är tillbaka i detta avseende också.
    om det nu var så stora problem som ni påstår borde åtminstone några av dom jag känner har råkat ut för nåt...
    Orkar inte ens förklara hur fel det där är, hoppas du själv förstår att även om 50% av boxarna (en siffra tagen ur luften för att användas som exempel) skulle vara defekta och du känner 50 personer med dreamboxar så finns det en chans att ingen du känner har fel på sin box.
    så jag tror inte procuentellt blir nå mycket mer fel på Dreamboxar än annan hårdvara...
    Personligen har jag en 100% failrate på mina orginaldreamboxar och 0% fel på min klon, och då har jag haft 4st boxar som garanterat varit orginal, en box jag inte vet om den var orginal eller inte och en som garanterat är en klon. Klonen är änsålänge den jag är mest nöjd med
    Visst nog kan säkert saker förbättras på dreamboxarna det säger jag inget om men det är inte värdelöst skräp som ni vill få det till...
    Till ett lägre pris accepterar vi sämre produkter. Till DMM's priser (premium priser) accepterar vi premium produkter. DMM leverar sämre produkter till premium priser vilket jag väljer kalla skräp.
    Bara det att ni köper dreambox (även om det är kloner) visar ju att ni trots allt väljer dom boxarna framför många andra alternativ ni annars hade kunnat köpa.
    Inte heller sant, jag köpte en dreambox nu för jag har en flickvän som klagar när det inte fungerar hemma, och jag jobbar som konsult och är borta i tre veckor så hinner inte bygga iordning min mediadator. Dreambox var bara ett snabbt alternativ, men absolut inte ett bra.
    Så fort det här uppdraget är klart så blir det nytt TV kort i datorn och sen in med MediaPortal, dreamboxen kan stå där som backup så tjejjen inte klagar. Hade inte klonen varit ett alternativ så hade jag hittat något annat, men DMM ska f**n inte få en krona till av mig.

  10. #160
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av newneal Visa inlägg
    Hur mycket pengar man har är inte relevant, du kan köpa en bläckpenna för flera tusen eller ett 3-pack för under 30Kr, båda gör jobbet lika bra så varför skulle någon människa (som inte är väldigt rik) köpa något annat än 3-packet? Om du vill streama bilden till 4 rum samtidigt så kan du köpa dig en DM 800 klon, så klarar du det jättebra och antagligen får du det billigare än att köpa orginalet.
    Bevisligen funkar dom inte lika bra är iaf min erfarenhet iaf sen får du och andra säga vad ni vill...
    Har haft hit en av kompisars klonbox för att testa och streaming och såna gerjer var bara att glömma på dom medans det funkar utan problem på mina orginalboxar med samma kablar och hårdvara... Samma image i boxarna med...
    Visst man kan ha tur och få en bra kopia men man kan få värsta skräpet med...
    När det gäller streaming på dm800 så har den bara 1 tuner och kan bara streama från 1 transponder åt gången oavsett om det är klon eller orginal...
    Sä vill man ersätta 4 boxar och kunna se olika kanaler så måste man ha dm8000 med 4 tuners alltså...
    Sen så är ju inte dm800 klonerna speciellt billigare i slutändan...
    Ska man köra senaste mjukvarorna som kraftig förbättrat prestanda och funktionalitet så får man investera massa i nya sim kort för att det ska funka...
    Sen så stödjer ni ju kriminell verksamhet då ni köper kloner...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Kinesiska originalboxar :-)
    Av Dandyn i forum Dreambox
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 22:36
  2. DM800 Kinesiska kopior hänger sig
    Av Stenzolid i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 19:25
  3. Kinesiska kopior av Iphone, HJÄLP
    Av CharlieX77 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 05:41
  4. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss