Sidan 18 av 169 FörstaFörsta ... 816171819202868118 ... SistaSista
Resultat 171 till 180 av 1681

Ämne: Kinesiska dreambox?

  1. #171
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Jag har följt diskussionen och kan faktiskt hålla med i båda lägren.

    Diskussionen påminner mig om följande anekdot:

    En man kommer in på en bilverkstad och talar om att det är något fel på bilen.
    Verkstadsgubben öppnar motorhuven tittar ett par minuter, tar sedan en hammare och slår till. Bilen fungerar sedan som
    ny och bilägaren blir jättenöjd och frågar vad det kostar. Verkstadsgubben säger att det kostar 2500:- varpå bilägaren blir helt förskräckt och utbrister "men det ända du gjorde var ju att slå till med hammaren och det tog ju endast 5 minuter för hela jobbet, hur i hela friden kan det kosta 2500:???"
    Varpå verkstadskillen svarar -"Jovisst, jag tar 100 spänn för att slå till med hammaren, men 2400:- för att veta var jag
    skall slå".

    Vad vill man då säga med detta? Jo kunskap och utveckling kostar. Många stirrar sig blinda på en sketen box som säkert
    kostar 200 spänn att tillverka, men glömmer alla kostnader som finns runt om att utveckla en sådan produkt och det är ju
    det man vill ha betalt för samt att kunna forsätta utveckla nya spännande saker. På den här punkten är jag helt överens
    med läderfejs.

    Sedan har vi då priset för produkten ex-vis en DM500. Visst är den som original väldigt dyr och kineserna kan göra samma
    produkt för en tredjedel av priset, och där känner jag att det är klart att som kund väljer man det billigare alternativet.
    Det blir nu upp till Dream Media att se över hur man skall agera. Se bara på systembolaget som har sänkt priset på sina produkter när man märkte att den "vanlige svensken" gjorde sina inköp utomlands (finns säkert fler exempel). Det här kallas marknadsekonomi eller kapitalism med andra ord.

    Den tredje apspekten är "moral". Och jag tolkar det att läderfejs just tar upp just det. Moral. Läderfejs menar att vi borde
    stödja Dream Media eftersom det är de som har och utvecklar produkten och de borde få alla pengar, inga kloner borde få
    förekomma. Där har vi en tunn linje mellan upphovsrättsintrång och moral (vanligt bonnförnuft). Har Dream Media patent
    på den unika produkten i samtliga länder så blir det intrång i patentet om inte så kommer de ingenvart med kineserna.
    Det ända de isåfall kan hävda är att kineserna gör intrång i deras varumärke. Vilket de säkert kommer att få rätt i, eftersom klonerna ser och heter exakt likadana ut som originalprodukten. En sådan tvist är dock väldigt kostsam samt tar otroligt låååång tid.

    Och det vet säkert Dream Media, så själv anser jag att Dream Media borde hitta andra vägar att gå, som exempelvis sänka priserna till rimliga nivåer och erbjuda något mervärde såsom 3 års garanit etc, då försvinner säkerligen klonerna ganska snabbt från marknaden.
    Vu+ Solo SE Version 2

  2. #172
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Kör du verkligen secondstage loader 74 med senaste drivers då? både och behövs vara installerat och inte enbart drivers...
    Min kompis dm800 känns då snabbare iaf med dom inne...
    mkv filer ska funka betydligt bättre nu med men det är inget jag testat däremot..

    Och som du säger värmeproblemen löstes med senare secondstage loaders med...

    men i vilket fall som helst så spelar varken kvalite eller pris nån roll eftersom det är bedrägeri det dom håller på med...
    Och genom och köpa dom stödjer ni kriminell verksamhet och det är det de handlar om...
    Skulle ni köpa en Volvo från kina också om ni fick en splitterny en för 10.000:- ?
    Ja, det gör jag. Den känns inte det minsta snabbare eller rappare. Värmeproblemen löstes ja, direkt. Klonerna kör med det.

    Är du insatt i internationella lagar? Det finns dessutom boxar med annat utseende.

    Alltså kan vi en gång för alla SLUTA UPP med bil-jämförelser när det kommer till elektronik. Det blir aldrig bra. Jämför inte äpplen med päron.
    Detta gäller alla här inne

  3. #173
    Citat Ursprungligen postat av kermith Visa inlägg
    bla bla, biljämförelser som ALDRIG fungerar...

    Jo kunskap och utveckling kostar. Många stirrar sig blinda på en sketen box som säkert
    kostar 200 spänn att tillverka, men glömmer alla kostnader som finns runt om att utveckla en sådan produkt och det är ju
    det man vill ha betalt för samt att kunna forsätta utveckla nya spännande saker. På den här punkten är jag helt överens
    med läderfejs.

    Sedan har vi då priset för produkten ex-vis en DM500. Visst är den som original väldigt dyr och kineserna kan göra samma
    produkt för en tredjedel av priset, och där känner jag att det är klart att som kund väljer man det billigare alternativet.
    Det blir nu upp till Dream Media att se över hur man skall agera. Se bara på systembolaget som har sänkt priset på sina produkter när man märkte att den "vanlige svensken" gjorde sina inköp utomlands (finns säkert fler exempel). Det här kallas marknadsekonomi eller kapitalism med andra ord.

    Den tredje apspekten är "moral". Och jag tolkar det att läderfejs just tar upp just det. Moral. Läderfejs menar att vi borde
    stödja Dream Media eftersom det är de som har och utvecklar produkten och de borde få alla pengar, inga kloner borde få
    förekomma. Där har vi en tunn linje mellan upphovsrättsintrång och moral (vanligt bonnförnuft). Har Dream Media patent
    på den unika produkten i samtliga länder så blir det intrång i patentet om inte så kommer de ingenvart med kineserna.
    Det ända de isåfall kan hävda är att kineserna gör intrång i deras varumärke. Vilket de säkert kommer att få rätt i, eftersom klonerna ser och heter exakt likadana ut som originalprodukten. En sådan tvist är dock väldigt kostsam samt tar otroligt låååång tid.

    Och det vet säkert Dream Media, så själv anser jag att Dream Media borde hitta andra vägar att gå, som exempelvis sänka priserna till rimliga nivåer och erbjuda något mervärde såsom 3 års garanit etc, då försvinner säkerligen klonerna ganska snabbt från marknaden.
    Ja, utveckling kostar. Det kostar även för kineserna att reverse engineer produkterna även om det inte är lika mycket. Hårdvaruutveckla är långt ifrån kostsamt om komponenter och tekniken (som funnits bra mycket längre bak i tiden) redan finns. Det DMM gjorde var att sätta 1+1=2 och sedan utveckla en programvara som kostade pengar och tid.

    Alla får det att låta som det handlar om miljarder här inne med utvecklingskostnader när det kanske är några hundra tusen till nån miljon svenska kronor.
    Med överpriser tar det inte många månader innan den utgiften är betald och man har råd att sätta ihop nästa modell med snabbare hårdvara som redan finns utvecklad samt någon ny grej.

    Nedan följer hypotes:
    Det hela sätts sen ihop av kineser oavsett eller någon annan stackars asiat som tjänar 2kr/h.

    Här snackar vi något omoraliskt. DMM tar teoretiskt sätt ut ockerpriser och ger lika dåligt betalt till asiaterna som de som säljer klonerna gör.
    Ni minns väl Jens of Sweden som köpte in billiga jävla mp3spelare från asien. Satte på ett nytt skal och sålde för flera tusen över inköpspris från asien. Var stora skriverier om det i kvällstidningarna och sen gick det som det gick för dom.

    Orkar helt enkelt inte skriva mer nu om meningslösa inlägg. Ta en titt på er elektronik hemma, se om det står made in china. Om det gör det kan ni ju fundera på detta med etik och moral någon annanstans.

  4. #174
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av aakerlind Visa inlägg
    Ja, utveckling kostar. Det kostar även för kineserna att reverse engineer produkterna även om det inte är lika mycket. Hårdvaruutveckla är långt ifrån kostsamt om komponenter och tekniken (som funnits bra mycket längre bak i tiden) redan finns. Det DMM gjorde var att sätta 1+1=2 och sedan utveckla en programvara som kostade pengar och tid.

    Alla får det att låta som det handlar om miljarder här inne med utvecklingskostnader när det kanske är några hundra tusen till nån miljon svenska kronor.
    Med överpriser tar det inte många månader innan den utgiften är betald och man har råd att sätta ihop nästa modell med snabbare hårdvara som redan finns utvecklad samt någon ny grej.

    Nedan följer hypotes:
    Det hela sätts sen ihop av kineser oavsett eller någon annan stackars asiat som tjänar 2kr/h.

    Här snackar vi något omoraliskt. DMM tar teoretiskt sätt ut ockerpriser och ger lika dåligt betalt till asiaterna som de som säljer klonerna gör.
    Ni minns väl Jens of Sweden som köpte in billiga jävla mp3spelare från asien. Satte på ett nytt skal och sålde för flera tusen över inköpspris från asien. Var stora skriverier om det i kvällstidningarna och sen gick det som det gick för dom.

    Orkar helt enkelt inte skriva mer nu om meningslösa inlägg. Ta en titt på er elektronik hemma, se om det står made in china. Om det gör det kan ni ju fundera på detta med etik och moral någon annanstans.
    Om det vore så enkelt så kunde ju kineserna från början ha tagit fram en Dreambox utan vidare, varför gå över ån för att hämta vatten? Eller varför "hottar" de inte upp dreamboxen, och varför sätta på exakt samma namn? Det finns ju iPhone kloner med ett annat namn. Just i det fallet kan jag inte hålla med dig, det finns klurigare vägar att gå än att "rippa" rakt av.

    Att man lägger ut produktion i ett billigare land är ett gammalt fenomen, säkert ett par hundra år gammalt. Dels är det billigare, ett annat fall kan vara att man ökar produktionstakten, ett tredje närhet till råvara. Det finns inget omoraliskt i det, så fungerar marknadsekonimi och outsourcing.
    Och så gjorde ju Jens of Sweden (jos). Och så gör nästan samtliga företag idag.

    Fortfarande håller jag med dig om att i många fall utnyttjar man länder och människor och betalar dem typ 2 kr/timma, men det är en helt egen diskussion.

    Nu handlade det om att tyskarna hade kunskap och näsa för att ta fram en sådan produkt och har lyckats väldigt bra med det. De satte ett pris på produkten och människor var villiga att betala det. De tvingade ingen att köpa deras produkt. Sedan att de har gjort sig feta på det eller kör Mercedes har, tycker jag, liten betydelse i det här fallet, jag gratulerar dem för det och är glad att de lyckades ta fram en produkt som skrämmer skiten av innehållsleverantörer, som i sin tur tjänar en massa pengar osv.

    Man kan föra den diskussionen hur långt som helst. Själv är jag ägare till en originalbox och en klon och båda fungerar väldigt bra för mig.
    Vu+ Solo SE Version 2

  5. #175
    Citat Ursprungligen postat av kermith Visa inlägg
    Om det vore så enkelt så kunde ju kineserna från början ha tagit fram en Dreambox utan vidare, varför gå över ån för att hämta vatten? Eller varför "hottar" de inte upp dreamboxen, och varför sätta på exakt samma namn? Det finns ju iPhone kloner med ett annat namn. Just i det fallet kan jag inte hålla med dig, det finns klurigare vägar att gå än att "rippa" rakt av.

    Att man lägger ut produktion i ett billigare land är ett gammalt fenomen, säkert ett par hundra år gammalt. Dels är det billigare, ett annat fall kan vara att man ökar produktionstakten, ett tredje närhet till råvara. Det finns inget omoraliskt i det, så fungerar marknadsekonimi och outsourcing.
    Och så gjorde ju Jens of Sweden (jos). Och så gör nästan samtliga företag idag.

    Fortfarande håller jag med dig om att i många fall utnyttjar man länder och människor och betalar dem typ 2 kr/timma, men det är en helt egen diskussion.

    Nu handlade det om att tyskarna hade kunskap och näsa för att ta fram en sådan produkt och har lyckats väldigt bra med det. De satte ett pris på produkten och människor var villiga att betala det. De tvingade ingen att köpa deras produkt. Sedan att de har gjort sig feta på det eller kör Mercedes har, tycker jag, liten betydelse i det här fallet, jag gratulerar dem för det och är glad att de lyckades ta fram en produkt som skrämmer skiten av innehållsleverantörer, som i sin tur tjänar en massa pengar osv.

    Man kan föra den diskussionen hur långt som helst. Själv är jag ägare till en originalbox och en klon och båda fungerar väldigt bra för mig.
    Well helt klart hade DMM näsa för affärer, det är vi båda ense om. Men det togs upp detta med att det är moraliskt förkastligt att köpa en klon jämtemot (stavas det så?) en "original" men jag anser att det är same shit diff name när det kommer till hårdvara samt arbetskraft. Kanske skrev det lite oklart. Klart som tusan att de flesta stora företag som har möjlighet att köpa in skit från kina och säljer det dyrt i västländer gör det.

    Det finns ju också kloner som har lite andra saker i sig med och inte bara är en hel ripoff men jag menar på det att varför överge ett vinnande koncept. Vill folk betala, i min åsikt ockerpriser, för att få en originalstämpel får dom väl det. Vill andra köpa kloner får dom väl det. Att ta överpriser är något som kan komma tillbaka.

    Det jag däremot tycker man ska dela upp det i är att köpa en klon medvetet och att bli rippad för att tro att det man köper är original.

    Det vi kommit fram till är följande:
    Du får ingen direkt garanti av DMM utan av återförsäljaren. Du har dock garanti.
    Du får garanti från kineserna som köper kloner, som också fungerar iaf med crown-sat.
    Det är upp till fem gånger billigare att köpa en klon än en original. Det betyder också att din box kan gå sönder 5ggr om du nu inte orkar skicka tillbaka och ta ut på garanti.
    Originalboxar har också problem med nätagg och annat.

  6. #176
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Tänk på att skicka ett postpaket till Kina kostar minst 350-400:- :errf:
    Vu+ Solo SE Version 2

  7. #177
    Citat Ursprungligen postat av kermith Visa inlägg
    Tänk på att skicka ett postpaket till Kina kostar minst 350-400:- :errf:
    kostade ca 150kr för mig senast iaf

  8. #178
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Då är du antagligen bra stollig om du skickar paket till Kina som inte är rekommenderat. Har under ett par år jobbat med trycksaker vi trycker i Kina och skulle vilja veta varifrån du kan skicka ett paket för 150:-?

    Eeh fasen va vi tjötar egentligen.
    Vu+ Solo SE Version 2

  9. #179
    Citat Ursprungligen postat av kermith Visa inlägg
    Då är du antagligen bra stollig om du skickar paket till Kina som inte är rekommenderat. Har under ett par år jobbat med trycksaker vi trycker i Kina och skulle vilja veta varifrån du kan skicka ett paket för 150:-?

    Eeh fasen va vi tjötar egentligen.
    rekommenderat 147kr från postcenter

  10. #180
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    heh, du skickar det alltså med snail mail, det är en annan femma... men du på posten sade de att snail mail kostar 235:- , så lägg på en hundring till ditt pris så kommer du lite mer rätt
    Vu+ Solo SE Version 2

Liknande ämnen

  1. Kinesiska originalboxar :-)
    Av Dandyn i forum Dreambox
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 22:36
  2. DM800 Kinesiska kopior hänger sig
    Av Stenzolid i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 19:25
  3. Kinesiska kopior av Iphone, HJÄLP
    Av CharlieX77 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 05:41
  4. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss