Det har varit en del snack om kloner här och speciellt Vu+ kloner som börjar komma nu. Dreambox kloner har vi ju varit vana vid i några år.
Jag gjorde en liten koll på priser, priserna på originalboxar har jag tagit från den billigaste svenska säljaren på Prisjakt.
Om man tittar på en Dreambox DM800SE så kostar den:
original 3639:-
klon A8P (dm800.eu) 1141:- + frakt 230 = 1371:-
klon A8P (mixeshop) 1040:- + frakt 255 = 1295:-
Om man tittar på en Vu+ Solo2 så kostar den:
original 2500:-
klon (dm800.eu) 1617:- + frakt 250 = 1867:-
klon (mixeshop) 1406:- + frakt 262 = 1668:-
Vi ser här att Vu+ boxen har ett ganska juste pris i original. Man kan tjäna 700-800 på att köpa en klon från Kina men man tar ju då vissa risker. Man kan åka på tull-avgifter, det kan bli svårt med garanti-ärenden m.m. och kvaliteten är okänd.
I detta fallet hade jag nog valt att köpa min box i Sverige även om den blir 700:- dyrare så vet jag att jag får en original och att jag har fulla garantier m.m. Kan vara värt 700:- i mitt tycke.
Vi ser också att prisskillnaden mellan original och klon är mycket större på DM800SE. Det blir c:a 2300 kronor dyrare att köpa original, originalet kostar mer än dubbelt så mycket som klonerna!
I detta fallet hade jag kanske tagit riskerna med att handla från Kina när det är såpass mycket pengar att tjäna.
Med detta inlägg vill jag egentligen bara ha sagt att jag tycker det är onödigt att köpa Vu+ kloner när Vu+ original har så fördelaktiga priser. De extra hundralapparna stöder jag gärna tillverkaren med och vet att jag får justa grejer.
När det gäller Dreambox är situationen lite annan tycker jag. Här har jag full förståelse för de som vill köra kloner eftersom det handlar om sådana dramatiska prisskillnader.