Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Några enkla frågor om SmartWI

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Smile Några enkla frågor om SmartWI

    Poster detta i boxer forumet då frågorna berör SmartWi och boxer.

    1. Vad jag förstår kan man max köra 7 klientkort och en masterenhet med SmartWi. Kan man köra två SmartWi enheter parallellt eller kommer dom störa varandra ?

    2. Har läst lite på SmartWi forumet och det tycks vara en del som har problem med enheten, men hur fungerar det då med boxer och Viaccess ?

    3. Hur fungerar egentligen uppdateringen av masterkortet, för om jag inte har fel så uppdateras korten i mottagarna när man kör med box och CD eller Viasat, hur är det då med boxer ? Uppdateras dessa kort över det marksända nätet ?

    Hur löser man detta problem i SmartWI ?

    Har inte hittat någon manual som beskriver detta så ni kanske vet ?

  2. #2

    Talking

    Jag har haft min smartwi i ca 3 år nu och den funkar ok. Du får dock räkna med like segare kanalbyten samt en del laborerande med mjukvaran till smartwi:n pga vilka olika boxermottagare du har. På SmartWi:s hemsida finns ett prog som ändrar kanalen/frekvennsen vilket borde borga för att du kan ha 2 st masterenheter. Jag tror i och för sig att det främst är till för att undvika "kollisioner" med andra trådlösa enheter såsom routrar, telefoner etc. Vad det gäller kortuppdateringen så är det ff orginalkortet som uppdateras. Klienterna är endast trådlöst "klonade" kort. Ett annat problem jag har är att när orginalkortet av ngn anledning plockats ur masterenheten så "vaknar" inte alla boxar när jag stoppar i kortet igen. Detta brukar jag lösa genom att ställa boxern på en okodad kanal och bryta strömmen till den. När jag sen slår i gång boxern igen så vaknar den upp och fungerar fint. Jag har 3 st ver 6 klienter till min SmartWi och jag kör på soft 2.27!

    MVH
    Nöjd SmartWi kund

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tusen tack för svaret. De problemen du beskrev kommer inte jag att drabbas av som tur är. Då räknar jag med att man kanske INTE kan köra två stycken masterenheter och klientkort parallellt men det var inte en viktig funktion.

    Exakt hur uppdateras masterkortet (inte mjukvaran osv) utan jag tänker på koderna som ska skickas till kortet osv, kommer dessa till masterkortet via klientkorten som är kopplade till boxarna som i sin tur tar emot de marksända signalerna från boxers sändningar ?

    Och har du testat eller hur funkar det om systemet blir strömlöst och startas upp igen då antar jag att det kan strula, då antar jag det är bäst med UPS system för att slippa de problemet eller ?

  4. #4
    Som jag har förstått det, så parar man klientkorten med masterenheten efter att man haft i Boxerkortet i den en stund, så den knyts till den.
    Det första klientkortet du sedan sätter i bör sättas i den box som används mest, för det är den som skickar de nya nycklarna till masterenheten.
    Men hur väl det funkar kan nog bero en del på vilken box man har...

    Sen kan det också vara värt att notera att du kan ha 7 klientkort till en masterenhet, men de kan se på upp till fyra olika kanaler samtidigt. Tittar allihop samtidigt på var sin kanal hinner inte korten uppdateras...

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Skumrask, jaha.

    Vitsen hade varit just 7 klientkort och att titta på 7st kanaler parallellt samtidigt, men det går alltså inte ?

  6. #6
    Det låter skumt att man inte kan se på sju olika kanaler samtidigt. Trots allt så är kanalerna inte kodade individuellt, utan i grupper efter hur abonnemanget ser ut och koden i kortet talar om vilka grupper man har tillgång till.


    Edit. jag skall pröva 5 kort med olika kanaler samtidigt i kväll och se hur det fungerar.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Det är antal programpaket (paket med kanaler), som kan vara begränsningen.

    Om man läser ut ett Boxer-kort ser man att man har tillgång till olika "programpaket", inte olika kanaler.

    I detta fall kan detta i kombination med aktuell MUX vara ett problem.
    Det finns 5 f.n. MUXar, varav 1 av dessa används av SVT, d.v.s. FTA-kanaler.
    Då återstår det 4st.

    De kanaler som har mest tittare bland betalkanalerna, TV3, Kanal5 ligger på olika MUX:ar.

    Så länge 7 klienter tittar på TV3 samtidigt, skall det m.a.o. inte vara några problem.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rolrn, jaha så det är låst till respektive mux. Så vill man köra sju klienter så måste flertalet kanaler vara från samma mux för att avkådningen ska fungera. Då har min fråga besvarats för det är just detta som är meningen.

    Tack.

  9. #9
    Nu har jag inte Boxer, utan CD och testat med 5 kort samtidigt och det fungerar bra. Jag kan till och med se och spela in på min CD HD PVR samtidigt som mina andra fyra boxar har bild. Om det fungerar med CD så borde det fungera med Boxer.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    K.K.

    Tusen tack för den informationen, då vet jag att det förmodligen inte är några problem. Desto knepigare att köpa smartWI numera men det är ju ett mindre problem.

Liknande ämnen

  1. Enkla frågor från en nykomling
    Av zwempas i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:38
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 22:18
  3. några frågor
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 13:01
  4. några frågor
    Av blixten i forum Övriga mottagare
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 14:28
  5. Några M2 frågor
    Av KikkomaN i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-01, 20:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss