Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Vilken Elgato device skall man köpa, camd+comhem

  1. #1

    Vilken Elgato device skall man köpa, camd+comhem

    Hej

    Tänkte investera i en mac mini och en EyeTV modul.
    Eftersom jag tycker det kul att labba så tänkte jag testa att köra camd med comhem.
    Kan man få detta att fungera med en USB Hybrid eller måste man köra ngn av de större EyeTV 314/410 (eller vilken det nu kan vara)???

    Eller det kanske inte alls funkar med camd + comhem?

    Mvh

  2. #2
    Då svarar jag mig själv här.
    Köpte en Hybrid, tjongade in eyetv camd och kopplade upp mot CS-server.
    Fick bild direkt, dock inte på alla kanaler, sedan tycker jag att EPG inte fungerar som den skall.
    Men har inte labbat allt för mycket än..

  3. #3
    En uppdatering:
    Nu har jag fixat till så att jag har bild på samtliga kanaler.
    De enda "minus" jag har hittat so far.
    Textning på t.ex. Canal+ får man ta genom text-tv.
    EPG funkar sådär, tycker det funkar bäst o man plockat den från tvtv, eller vad siten heter. Det fanns inte så många alternativ att välja på.

    Textningen tror jag inte att det är så mkt att göra åt.
    EPG skall jag fortsätta att kolla på.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Epg "schedule" tabeller sänds endast på transponder/mux 0x22, så bara där man får framtida data (mer än nästkommande program).
    Där finns bl.a följande kanaler: tv1000, tv1000 action, mezzo, hrt, via sport 3
    Behöver ej kunna dekoda dessa för att komma åt datan. Om mjukvaran sen hittar och använder sig av det är en annan fråga, men det är standard EIT data (pid 0x12).
    Vad gäller text så är det bara teletext subs som används öht, dvb subs förekommer ej. Mjukvaran i comhems egna boxar visar alltså teletext subs automatiskt för samtliga kanaler utan tvångstext.

  5. #5
    Då följer jag upp med den sista EPG-pucken. (Om det nu är några framtida användare som funderar över samma sak)

    EPG/Programguiden kör jag nu via xml-varianten.
    Kör ett xmlgrabber-script, funkar bra mycket bättre än tvtv.
    Information finns på dessa sidor:
    http://forum.elgato.com/viewtopic.ph...25&hilit=xmltv
    http://tv.swedb.se/

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av snav Visa inlägg
    Då svarar jag mig själv här.
    Köpte en Hybrid, tjongade in eyetv camd och kopplade upp mot CS-server.
    Fick bild direkt, dock inte på alla kanaler, sedan tycker jag att EPG inte fungerar som den skall.
    Men har inte labbat allt för mycket än..
    Hej
    ComHem stänger ner mina analoga sändningar varför jag behöver nya lösningar för min Hybrid. När de bara sänder digitalt. Kan du eller någon annan som läser detta berätta hur detta fungerar. Hybrid har jag, EyeTV har jag. Dock inte någon camd och jag vet inte vad en CS-server är?

    Tacksam för upplysning i dessa mörka tider, då var och en måste vara sin egen lyckas datakonsult.

  7. #7
    cs/CardSharing, dvs när flera boxar delar på ett kort/abonnemang... om man uttrycker det enkelt.

  8. #8
    Så då behöver man en Dreambox eller liknande som delar ut kortet för att detta ska fungera?

  9. #9
    Jepp, man måste ansluta camd till en kort-server.

    Har inte försökt läsa på hur hybriden fungerar med en extern kortläsare om du nu vill fortsätta nvända hybriden + comhem-kort.
    Annars är man nog hänvisad att titta på de fria digitalkanalerna via den (hybriden).

  10. #10
    Så om man har en kortserver så kan man med programmet EyeTVcamd motta kanalerna via nätverket och därigenom kunna använda den digitala mottagaren i EyeTV Hybriden? Behöver man vara ansluten till antennuttaget alls då?

Liknande ämnen

  1. Vilken dreambox skall man köpa
    Av sura56 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 23:48
  2. Vilken dreambox skall jag köpa
    Av putte650 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 00:31
  3. vilken box skall man köpa
    Av JBL i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 17:01
  4. Vilken mottagare skall jag köpa?
    Av plagerberg i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-17, 19:45
  5. [LÖST] VILKEN SI SKALL JAG KÖPA?
    Av Apex i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-03-25, 20:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss