Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: problem "diseqc" samt dm500

  1. #1

    problem "diseqc" samt dm500

    Halloj

    En kollega har köpt en netbox (500a klon) som inte vill switcha mellan satelliter hos honom.. (tar flera minuter innan den byter)

    Boxen funka klockrent när jag testa den hos mig. Så nätaggregat, tuner m.m kan väl uteslutas..
    Hans lnbn är nya o han har kanon mottagning ~98% när den väl switchat.
    Aha tänkte jag o leta fram en switch (likadan som min) o gav han som funkat bra när den användes sist. Han "tyckte" det kanske blev lite bättre men långt ifån bra.

    Kan det vara dålig kabel?
    Men då tycker jag det är märkligt att han har så bra mottagning? Kabeln är inte så lång, men med ett par f-skarvar då han använde sig av en gammal redan dragen kabel en bit genom huset.
    (det är sat-signalen som strular för innan bilden kommer är mottagningen 0)

    några inställningar förutom toneburst och ökad spänning som bör testas i boxen?

    Har rekommenderat honom att testa en biltema switch när han får tillfälle att köpa en.
    Men ev tips mottages tacksamt..
    VU+

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Har du prövat din box hos honom? Se om problemet upprepar sig, även med en annan box.
    Det är inte lätt att gissa varför den gör så, men troligtvis är det en kombination av LNB+ kabel med F-kontakterna, dvs själva lasten. Att F-kontakterna också kan vara medskyldiga är just att de används som återledare, dvs för att returnera strömmen ifrån LNB. Om det är dålig kontakt av jorden, så kan det ta ett litet tag att switcha också.
    Så att prova med en ny fräsch kabel av hög kvalitet (inte biltemas), som har en bra koppar-ledare i mitten, samt en bra jord, är att rekommendera.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    En koaxialkabels dämpning bestäms (till stor del) av diametern på innerledaren. Dvs en grov mitt-tråd = bra kabel, så se till att ha en kabel med MINST 1mm mitttråd, inte 0.7 mm som normalt säljs. Proffskabeln har 1.13 mm idag.

    Enkel mattematik ger att skillnaden mellan 0,7 & 1mm är en halvering av dämpningen.

    Jag bytte kabel hos en kompis i helgen från en med 0.9 mm till 1.13 mm & signalen steg från 8.1 db till 9.5 db på Kanal 5, som hon hade problem med. Dvs. nästan 20% förbättring.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Han får testa med en annan kabel så får vi se om problemet återstår.

    tackar.

    edit: självläkte tydligen?!?
    VU+

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 20:34
  2. DM500 intern stream, "waiting for video"
    Av trolleristen i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 14:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss