Hej!

Har precis skaffat mig en dm500+, en parabol med två huvuden och en DISEqC switch. Det jag nu försöker göra är att låsa upp mot Thor 3/5 (0,8W) och Sirius 4 (4,8E).

Sirius är inga problem, under Satfind ändrar sig både SNR och AGC beroende av när jag rör parabolen och jag kommer tillslut till ett bra läge där den låser stabilt och jag kan sedan söka av transpondern.

MEN när jag sen försöker få Thor att låsa blir det skummt tycker jag. SNR står still på 64% oavsett hur mycket jag rör parabolen åt något håll. ADC pendlar mellan kanske 12-20% och naturligtvis får jag ingen låsning.

Borde inte rimligtvis SNR rör sig även på Thor när jag rör på parabolen?? Har jag fattat helt fel i mitt antagande att jag inte borde behöva röra parabolen särskilt mycket alls för att få den att låsa på bägge sateliterna? Jag menar det är ju inte mycket jag kan röra parabolen i sidlen utan att den tappar låsningen även på Sirius.

Misstänker att jag säkert har lämnat för lite information om något i detta, så om det är så huta gärna åt mig så ska jag försöka rätta till det. Är riktigt grön på detta!