Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Thors position i förhållande till Sirius

  1. #1

    Thors position i förhållande till Sirius

    Hej!

    Som jag skrev i en tidigare tråd håller jag på och försöker få igång både Thor 3/5 (0,8W) och Sirius 4 (4,8E) på min dm500+.

    Har en fundering som kanske kan leda till lösningen på mitt problem, men jag behöver lite guidening så jag vet att jag tänker rätt.

    Om vi tänker oss att vi står bakom parabolen och tittar. LNB X får in Sirius 4 utan problem. Ska inte LNB Y då sitta till höger om LNB X för att vara riktad korrekt mot Thor på 0,8W?

  2. #2
    Om LNB X får in sirius då ska thor ligga på vänster sida om sirius.

  3. #3
    Ok! Då tänkte jag med andra ord fel. För vänster som du säger är också sett utifrån att du står bakom parabolen?

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av zap18 Visa inlägg
    Ok! Då tänkte jag med andra ord fel. För vänster som du säger är också sett utifrån att du står bakom parabolen?
    Stämmer. Fast Thor är svagare så du ska rikta in mot den istället och låta Sirius följa med.

  5. #5
    Tack för det!

    Mitt problem är att jag inte får någon skiftning alls i signalen på Thor (http://www.comhit.net/showthread.php?t=24782), men jag får kolla vidare.

    Tack för hjälpen!

  6. #6
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Testa att koppla kabeln direkt från Thor LNB till boxen och ändra i sat.konfig att du bara har Thor inkopplat utan Diseqc, sen sök får vi se vad som händer.

  7. #7
    Ok, då har jag en fråga till. Om jag kollar på dishpointer.com på Thor 3/5 och Sirius 4 så ligger ju Thor till höger om Sirius, fortsatt sett som att man står bakom parabolen och tittar.

    Är det så att Thor ska ligga på den vänstra LNB:n då för att signalen går mot den efter att studsat mot parabolen?

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Precis. Ofta har man ett huvud i mitten av parabolen och ett vid sidan av det.
    Då ska du justera parabolen mot den svagare satelliten dvs Thor och låta Sirius ta signalen på "snedstudsen".

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ab12cd34, precis. Det vanligaste sättet att montera upp en parabol är just att ta in Thor (Canal Digital) på den mittenplacerade LNBn och sedan ta in Sirius (Viasat) på en LNB som sitter vid sidan av mitten LNBn eftersom Viasat är den starkare satelliten.

    Det finns ju andra varianter där båda LNBerna sitter vid sidan av mitten, det beror lite på vilken parabol man har och vilken montering det är.

Liknande ämnen

  1. Stab HH100 vägrar låsa position
    Av Adrenalino i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 20:41
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 13:04
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 10:41
  4. Sirius 4.8 E
    Av PIRATKING i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-19, 07:50
  5. FFF401 till Viasat3 på Sirius
    Av WM i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-13, 10:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss