Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Kartuppdatering tomtom??

Kartuppdatering tomtom??

Har en jävla massa filer (dat och metafiler) nerbränt på en skiva, allt ska vara OK med dessa filer, men frågan är hur i helv... jag ska bete mig för att "få in" filerna på gps:en?? Kartuppdateringen är den senaste för väst och östeuropa v8.30 om det är till någon hjälp.

Förstår att frågan är svår att svara på, men jag provar ändå.
    Det finns ingen textfil eller annan info på skivan som skulle kunna hjälpa, bara en massa dat och metafiler, vet inte var och hur jag ska börja.

Mvh vägkungen

Medlem strvs avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Tackad
    2 gånger

Thumbs up kolla in här....

För att "få in filerna" i din tomtom så kopplar du den bara mot din dator via usb eller stoppar in ditt sd-kort i en läsare. Sedan måste du ha ett program som tar hand om metafilen och tillsammans med din gps produktkod så fixar det sig...... (leta efter easytool i länken ovan)

Fungerar prima men man måste läsa lite för att få till det.

LYCKA TILL!

Edit: Raderat länken /T-bird

OK- tack för snabbt svar.

Jag har läst lite olika trådar i ämnet, det verkar vara så att man inte bara kan lägga över nya kartor så där på en gång, det verkar vara så att man ev måste ha nån patch om man inte har den näst nyaste kartan i gps:en innan man kan lägga dit den senaste.

Ska läsa lite mer på sidan du gav mig, jag hoppas få återkomma med kompleterande frågor sen.

Mvh vägkungen

Länka inte till warez siter tack
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    vägkung, nja. Vad jag har läst om tomtom är att man måste ha något program som knyter kartorna till serienumret på GPS enheten man har (annars funkar inte kartorna). Tror det var den beskrivningen jag läste till just ett sådan program och det var till tomtom.

Medlem strvs avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Tackad
    2 gånger

Thumbs up så här gör du..

Om du redan har en aktiverad tomtom så skall du ersätta kartdatan som ligger på ditt kort/enhet (ex western europe) med den nya katalogen, i ditt fall WE 8.30 xxx.
    Därefter skall du ta metanyckeln från din nya kartdata--> lägga in den i easytool...köra enligt instruktion och då får du en dct fil generad som skall in i den nya katalogen som du just har lagt in på din enhet......KLART!

OBS för att använda tomtom home måste den patchas också.!!

/strv

Hej och tack alla snälla som svarar.

Ja, jag behöver verkligen all hjälp och tips jag kan få. Nu undrar jag om det är OK (törs jag) att avända TT-home om jag lägger i en karta som ej är orig....??

Patcha TT-home låter ju lite "farligt", men jag förmodar att ni vet. Och var hittar jag denna patch? Kanske samma ställe som easytool? Och vad heter patchen i så fall?

Tack alla
    Mvh vägkungen

Medlem strvs avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Tackad
    2 gånger

tt-home

Jag använder tomtom home utan att ha patchat den. Det endas som inte fungerar är att köra gps via datorn, i övrigt så fungerar map-share, downloads mm.

Har du fått kartan till att snurra i din gps?

Hade jag varit som dig hade jag struntat i tthome patchen med det som jag skrev ovanför....funkar ju ändå :thumbup:

För att lägga in fartkameror i din nav så besök www.speedcam.tk mkt bra sida som är gratis att nyttja..

/strv

Tack strv!

Nej jag har inte hunnit att kolla och trixa med de nya "filerna" än, men jag ska försöka snart.

Måste fråga dig så här- om jag inte bryr mig om att patcha TT-home, kan jag då använda den utan "problem"?
    Du skrev nämligen så här- "Det enda som inte fungerar är att köra gps via datorn"?
    Menar du att man kan använda map-share, downloads mm ändå?? Alltså att jag kan koppla upp gps:en och tanka hem map-share mm utan "problem", låter ju bra i så fall. Men jag undrar varför man rekommenderar att patcha TT-home i så fall??

Tack strv
    PS: Bra länk:lol:

Medlem strvs avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Tackad
    2 gånger

Talking Jupp!

Du kan ladda ner allt "som är gratis" via tomtom´s hemsida. Dock så kan du inte sitta och leka med gps via datorn. Men ladda ner map-share, gps.quickfix mm kan du ladda. Passa dig bara så att du inte laddar ner en uppdatering till din gps mjukvara för då brukar gps sluta fungera. (du kan välja att inte ladda ner).
    När du laddar in kartdata så kolla att du har fått en bra kartadata så att du har alla funktioner med som ex. traffic line guide mm. Du hittar vilken karta som har vilka funktioner på sidan i länken ovan. En karta som ex 8.30 finns i ett antal varianter över ex europa.

Trevlig tur!!
    /Strv
    :thumbup:

Liknande ämnen

1. Är sugen på att köpa en tomtom Go GPS
    Av mdredfox8 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-29, 11:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss