MrBlue, precis så tolkar jag det också.

Däremot är ju frågan om CI+ kommer krävas för just HDTV, en så länge har jag bara hört och läst om att Comhem vill införa den standarden och då gäller det HDTV kanalerna.

När det gäller paraboler har det än så länge mest handlat om att man "pairar" korten med boxarna, men man kunde lika bra "paira" korten med en CA-modul. Det är ju möjligt CI+ också kommer krävas på HDTV kanaler. Förmodligen blir allt tillslut CI+ och "pairat" eftersom man vill stoppa kortdelning och att man vill höja säkerheten. I alla fall vad jag kan förstå.

CAS7 som du säger stödjer "pairing". Det går att uppdatera CA-moduler men det är krångligt, inte säkert CAS5 moduler går att uppgradera. De moduler som säljs idag är CAS5 vad jag vet, möjligt CAS7 börjat säljas men osäker. Antar att HDTV boxarna från CD har CAS7 inbyggt.

En så länge kommer ditt TV-kort fungera med Comhems kanaler, för närvarande är det HDTV kanaler som är mest problematiska, beror på vilket leverantör man har, en del kort strular med kortdelningstekniken osv. Däremot har inget hänt när det gäller SDTV så där är det bara fortsätta.

Sedan återstår att se om CI+ och tuffare standards kommer för DVB-T sändningarna från boxer, har vi otur så inför dom ett helt nytt krypteringssystem, t.ex. Conax eller något annat för att man ska kunna titta på MPEG4 sändningarna i framtiden, än så länge så marknadsför dom ju MPEG4 CA-modulen för att kunna använda boxar i inbyggda i TV-apparater, men det är ju inga garantier att det förblir så. Viaccess systemet är dessutom det sämsta av det olika varianterna som finns i Sverige, däremot är det optimalt för kortdelning