Nu har det gått ett tag, och jag har blivit lite mer vän med tekniken. Som jag skrev ovan så vart det trångt i datorlådan då TV-kortet krävde två PCI platser pga CI modulen.

Något jag saknade efter bara några dagar var att det inte fanns dubbla tuners på TV-kortet. Enligt terratec kunde man kombinera vilket av deras tvkort som helst och på så vis få dubbla tuners om man skaffar ex en usb tuner med DVB-C stöd. Sagt och gjort så införskaffade jag mig en Terratec h5:a, en usb dongel med stöd för DVB-T och DVB-C samt hdtv om man nån gång skulle slippa parningen. Det jag var tveksam om däremot var om den inbyggda CI:n till PCI kortet kunde användas till USB dongeln, därför införskaffade jag även en USB CI från Terratec. Oavsett om CI:n på PCI kortet skulle fungera eller inte, så har jag användning av USB CI:n till min bärbara om jag skulle vilja åka på stugan och köra boxer där, eller om jag skulle villja ta den bärbara och ligga i sängen och glo på tv via ComHem eller nåt, så det kändes inte som ett onödigt köp.

Fick grejjorna idag och installerade alltihopa. Terratec har helt rätt i att deras mjukvara fungerar klockrent om man installerar en till tuner, oavsett typ (gissar att det måste vara terratec dock). Det dom inte säger är att varje tv kort, måste ha varsin CI med varsitt programkort i för att det ska gå att köra pip eller spela in på en och titta på en annan kanal. Den låser alltså CI:n till det kort som för närvarande kodar av. Alltså fungerar dubbla tuners på detta sätt enbart mellan freeview och betalkanaler. Gissa om jag är sur, då ComHem bara kör freeview på ComHem kanalen vart det ganska menlöst. Bägge tuners fungerar hur bra som helst, men CI:n går bara antingen på den ena eller den andra tunern. Snacka om lurad .

Ni som hållit på med detta länge, vad beror detta på, är det en teknisk begränsning i hårdvaran eller är det drivrutiner & mjukvara som inte är gjorda på detta sätt. Jag trodde det skulle fungera som en fristående digitalbox med dubbla tuners, alltså en CI med CAM två tuners tuta och kör.

DVB Viewer hade samma CI begränsning såg jag, att den låser på just det kortet som avkodar och då inte kan användas till kort2, förren kort1 släpper den.

Är mitt enda alternativ för att få pip, och dualtuners att fungera på samma dator att köpa ett phoenix-smartmouse interface och sen köra kortserver samt kortklient på samma maskin och sen använda mediaportal för att få allt att lira. Trodde någonstans att det skulle fungera bättre med fin hårdvara istället, men ack och ve.... suck.