Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: En tanke ang hemnätverk

  1. #1

    Question En tanke ang hemnätverk

    En tanke...

    ...jag har är att göra om lite i mitt hemmanätverk, för att göra livet lite enklare...
    Det börjar bli dags för lite nya hårddiskar i hemmets alla produkter, datorer, dreambox, ps3, mediadator osv.... Det tråkiga med att ha många prylar kan ibland vara elräkningar samt ett pekfinger med tydlig förhårdnad pga alla tryck på onnoff knappar. Min sambo klagar på räkningar och många kluriga apparater... Ska vi se en film?javisst ska bara föra över filmen från dator till dator eller nä, den ligger på dreamboxen så vi kan inte titta i sovrummet... eller en massa annat strul!

    Kanske är en NAS lösningen, en central lagringsdisk för media modell större. Detta skulle göra att bara prylen som används just nu skulle behöva vara igång, samt enkel tillgång även när jag inte är hemma.

    Nu till problemet med den lösningen... Lirar dreamboxen med detta och tvärtom? Måste disken vara formaterad för den, isåfall hur kommer jag då åt materialet från övriga saker såsom ps3 och windows mobile tex? Om disken är formaterad för windows, kan jag då anända den för inspelning från dreamboxen? Nätverk med kabel borde ju vara snabbt nog att spela in även HD sändningar
    Förstår ni tanken?

    Verkar detta som en enkel lösning på mina problem, eller blir det bara en ytterliggare pryl som ska finnas med i ett komplicerat media-hem???

    Tacksam för andra lösningar om inte detta är den rätta...

    Nyckelordet är att man ska göra allting enkelt för sig, prylar är bara roligt om de fungerar ... enkelt...


    Mvh Joakim



    oj, vilket långt inlägg......

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Givetvis aå har man ett central lager typ NAS. Se bara till att ditt NAS klarar de vanliga protokollen dvs. SAMBA för dina fönsterburkar, NFS för drömlådan samt HTTP för övriga. Och vad NAS är formaterat i är egalt, förslagsvis EXT3 då den är en nätverksdisk Jag har 2 sådana med totalt 4 TB disk, dessutom tar jag naturligtvis backup på allt levande data mha en 300 GB bandbackup. Se oxå till att ditt NAS fixar 1gbps, och köp en gigaswitch, så får du lite rulle oxå..
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    37
    Tackad
    2 gånger
    Jag kan rekommendera Synology http://www.synology.com/enu/index.php
    Jag har en äldre mindre modell med en disk i.
    Funkar perfekt till PS3,Dreambox och alla andra typer av datorer för den verkar stödja det mesta.Mjukvara till den kommer hela tiden med massa nya finesser, och menysystemet är på svenska.Fotoserver,Musikserver,Ftp server och massa andra saker. har inte testat alla kan jag säga.

    Här finns en Demo på gränsnittet till Synology NAS http://www.synology.com/enu/products/demo/index.php

Liknande ämnen

  1. En tanke om ComHem
    Av knasen318 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-08, 14:02
  2. En tanke
    Av giggelito i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 20:01
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 12:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss