ehillbom, det stämmer, sedan är det inte deras fel. Det är ju programbolagen som lägger ner den lösningen (eller tekniken), CD, Viasat, SPA och andra levererar ju bara infrastrukturen, satelliterna, kabel-TVn från t.ex. Comhem. Det är programbolagen som sänder kanalerna och dess innehåll som upphört med detta.
Sedan är det så att en del samfälligheter som använder "digital spegling" inte var så smarta, det är bättre med beprövad teknik där man ta emot kanalerna man skall ha och sedan sända ut dem okrypterade analogt i koaxialnät.
Sedan kan man installera utrustning i dessa nät där man tar emot boxer-muxarna och distribuerar dessa digitalt (fortfarande krypterade) i TV-nätet så får folk själva skaffa kort och abonnemang från boxer. Vill man inte använda dessa metoder är det bättre köra med fibernät och IPTV, t.ex. från Telia, det vet jag en samfällighet som har, funkar grymt bra, bilden är mycket bra och man får Internet om man vill ha det.
För att svara lite på din sista fråga så har jag förhoppningar att EU kommer fälla "muppiga" NDS Videoguard systemet för dom har också blivit arga (pågår en process) på att leverantörerna eller bolagen låser kunder till vissa digital-boxar och att kunden inte kan välja själv. Detta problem undviker ju vissa krypteringssystem med att dom tillhandahåller CAM moduler, nu råkar det inte finnas sådan slot på en del dreambox modeller, men det är ju bara en tillverknings grej som man enkelt löser.
Så förhoppningsvis går EU på konsumenternas linje och stoppar eller tvingar alla system att tillhandahålla CAM-moduler för dem som vill kunna välja vilken box dom vill använda för att ta emot TV-utbudet. Gäller främst satellit. Har inte någon länk till detta men jag har för mig jag läste det på IDG hemsidan förut.