Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Är Dreambox och liknande lösningar snart passé?

  1. #1

    Angry Är Dreambox och liknande lösningar snart passé?

    Jag fick mig en funderare nyligen då jag köpte en Dreambox 800 HD för DVB-C eftersom min hyresvärd (Bostaden i Umeå) på sin hemsida skrivit att man bara behövde en box för DVB-C för att kunna se grundutbudet digitalt. Nu har man via andra vägar meddelat att man 2009-08-31 slutar med den digitala speglingen och att man måste ha programkort och box från någon av de tre operatörerna (Boxer, Svesat och Canal Digital) i nätet.

    Jag kollade runt och det ser inte bättre ut än att flera programleverantörer håller på att säga upp avtalen om okodad digital spegling av grundutbudet:

    http://www.spa.se/dokument/Upph_DigitalSpegling_hemsidan200905.pdf
    http://www.rktv.org/Filer/Info_fran_RKTV.pdf
    http://www.kabel-tv.se/20090601.html

    Jag hittade åtskilliga kabelTV-föreningar som nyligen installerat utrustning för att kunna erbjuda grundutbudet digitalt och okodat. Deras avtal med programleverantörerna har kanske inte löpt ut ännu, men när dom gör det kommer många att få en kalldusch.

    Eftersom det är Svesat som hanterar grundutbudet och de flesta kanaler i mitt nät så är det kört med Dreambox eftersom Svesat kör med Cryptoguard. Det blir dock intressant att se om man kommer att fortsätta spegla åtminstone SVT, SVT HD och TV4.

    Jaha, då får jag väl skaffa en DVB-S2 tuner till min Dreambox och skaffa en parabol tänkte jag. Efter att ha kollat runt verkar det som om det håller på att hända grejor även på satellitfronten med pairing som ju tydligen också utesluter andra boxar än leverantörens.

    Det verkar inte bättre än att man snart är tvungen att hålla sig till operatörernas undermåliga boxar. Utbudet av HD-boxar som kan spela in är magert och de som finns kan inte exportera det inspelade materialet utanför boxen pga krypterade filsystem etc.

    Var är vi på väg?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Att det finns öppen (eller iaf semi-öppen) mjukvara som kan hantera alla de olika ca-systemen är en följd av att någon har tagit sig tid att reverse-engineera och sen implementera dessa på egen hand.
    För varje nytt system som introduceras måste någon göra om denna process, och är man inte beredd att göra det själv så är det bara hoppas på att nån annan gör det... att systemet blir tillräckligt utbrett för att nå så pass stor publik att det finns iaf en kompetent person med tid och vilja bland användarna (dvs knappast aktuellt så länge det handlar om lösningar som bara täcker ultralokala marknader som skandinavien).

    Alternativt: bilda förening och organisera tillräckligt många för att medlemsavgift och donationer ska kunna finansiera en kommersiell reverse-engineering internationellt men svårt att se att nån är tillräckligt dedikerad för att driva detta när det gäller något så banalt som tv.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ehillbom, det stämmer, sedan är det inte deras fel. Det är ju programbolagen som lägger ner den lösningen (eller tekniken), CD, Viasat, SPA och andra levererar ju bara infrastrukturen, satelliterna, kabel-TVn från t.ex. Comhem. Det är programbolagen som sänder kanalerna och dess innehåll som upphört med detta.

    Sedan är det så att en del samfälligheter som använder "digital spegling" inte var så smarta, det är bättre med beprövad teknik där man ta emot kanalerna man skall ha och sedan sända ut dem okrypterade analogt i koaxialnät.

    Sedan kan man installera utrustning i dessa nät där man tar emot boxer-muxarna och distribuerar dessa digitalt (fortfarande krypterade) i TV-nätet så får folk själva skaffa kort och abonnemang från boxer. Vill man inte använda dessa metoder är det bättre köra med fibernät och IPTV, t.ex. från Telia, det vet jag en samfällighet som har, funkar grymt bra, bilden är mycket bra och man får Internet om man vill ha det.

    För att svara lite på din sista fråga så har jag förhoppningar att EU kommer fälla "muppiga" NDS Videoguard systemet för dom har också blivit arga (pågår en process) på att leverantörerna eller bolagen låser kunder till vissa digital-boxar och att kunden inte kan välja själv. Detta problem undviker ju vissa krypteringssystem med att dom tillhandahåller CAM moduler, nu råkar det inte finnas sådan slot på en del dreambox modeller, men det är ju bara en tillverknings grej som man enkelt löser.

    Så förhoppningsvis går EU på konsumenternas linje och stoppar eller tvingar alla system att tillhandahålla CAM-moduler för dem som vill kunna välja vilken box dom vill använda för att ta emot TV-utbudet. Gäller främst satellit. Har inte någon länk till detta men jag har för mig jag läste det på IDG hemsidan förut.

  4. #4
    Är det bara gratis utbudet som kommer att försvinna eller vad menar ni? Jag hade tänkte köpa canal plus paketet och ha en DM600C som man kan spela in på sedan två till i pojkensrum och sovrummet kommer det inte funka, utan måste man ha canaldigitals boxar? Det jag har är canaldigitals kabel tv nät i umeå

  5. #5
    Än så länge finns ju Boxer (DVB-T)...
    Även om man "certifierar" vissa boxar, och kör sin proprietära Navigator så funkar Dreambox eller vilken box som helst tillsammans med en CA-modul och ett programkort!!
    Eller i Dreambox fall ett programkort och en Softcam...
    Vore skoj förresten om någon lyckades skapa en modul för Navigator till DM så får man 7 dagars EPG för alla kanaler, inte bara de fria. Men vad säger jag, det behövs ju inte då det finns plugin för att läsa extrena EPG, från nätet....

  6. #6
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Än så länge finns ju Boxer (DVB-T)...
    Även om man "certifierar" vissa boxar, och kör sin proprietära Navigator så funkar Dreambox eller vilken box som helst tillsammans med en CA-modul och ett programkort!!
    Eller i Dreambox fall ett programkort och en Softcam...
    Vore skoj förresten om någon lyckades skapa en modul för Navigator till DM så får man 7 dagars EPG för alla kanaler, inte bara de fria. Men vad säger jag, det behövs ju inte då det finns plugin för att läsa extrena EPG, från nätet....
    Man får väl 7 dagars EPG från boxers alla kanaler utan någon "Boxer Navigator" eller? Det är som via Satellit att visa kanaler sänder ut EPG data...

    Jag har iaf 7 dagars EPG från Boxer på min DM8000 med Nabilosat Black Hole 0.11 utan någon extern EPG plugin som hämtar data från nätet...
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

Liknande ämnen

  1. Lista på IP-TV lösningar?
    Av d98rolb i forum IP-TV
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 23:00
  2. liknande puretna sidan
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 19:47
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 08:52
  4. Sammy lösningar??Papagen??
    Av Mirage i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 21:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss