Ok, dags att pigga upp tråden igen

Som vanligt så har den slagit ner igen, åskan alltså. Mellan mitt hus och berget 300 meter bort :rockon:Jag stod vid husväggen och gjorde rent lite grejer när det small, enda förvarningen var en smäll femton minuter tidigare långt bort så inte mycket till förvarning. Helt mörk himmel och det är det rätt ofta så inte mycket att gå på där heller.

Och som vanligt tog den router/modem eller thomson gateway som det är numer, leasad av felia så dom skickar ut en ny utan knussel. Den trådlösa telefonen var redan rätt slut så det gjorde inte något. Men sen gick den genom 2 switchar ner i källarn och tog min finaste dator, som att den visste att det låg mest pengar i den... Den lät alltså 1 bärbar dator en relook 400s en gammal celeronburk med tv korten i och barnens speldator leva :knockout:

Jag inser att den kommer in med hjälp av den luftburna telefonledningen eftersom den aldrig tar något som inte är uppkopplat på telefonlinan på något sätt. Den struntar blankt i om jag har satt telefonsladden i upsens hål avsett för detta.

Så frågan är: Har det kommit några nya uppslag i ämnet: Hur skydda telefonlinjen från blixten?

Google samarbetar! Ska testa något som detta känner jag: http://www.thunderguard.se/askskydd_tele.html Återstår något för lan kabeln då kanske.