Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: 2 LNB Thor och Sirius, hjälp uppskattas.

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Shabo, nja svårt och svårt, lite krångligt men inte mer än så.

    Om du sätter t.ex. snöre från varje LNB till mitten av parabolen, antar att en parabol sitter monterad i mitten, då ska vinkeln längst in vid parabolen vara 6 grader. Alternativt kan du ta en pappskiva och rita av.

    Men visst kan du gå till butiken, dom kommer nog inte skratta åt dig, det är ju bara bra om dom kan kolla att det verkligen är en 6 graders grej du har. Sedan att du skaffade dig ett monoblock är bra för det är just det som är grejen, bara man får in Thor på rätt LNB så får man automatiskt in viasat på den andra. Det som är tanken bakom dessa produkter.

    Då slipper man även krångla med mätinstrument och klarar sig med t.ex. en dekoder samt TV och att någon kollar hur signalnivån blir på TVn när den är igång. Det finns ju monoblock med 3graders skillnad, dom kanske har gett dig fel produkt. Det är iofs vanligare med 6grader eftersom just viasat och CD är mest intressant här i norden.
    Har ingen monoblock. Kör med två lnb och lnb-hållare.(?)
    tallriken är triax td64, hållaren en duo block för td-tallrikar. LNBerna är några universal 0,3db.

  2. #22
    Sedär ja. man fick gå hem med samma förbannade skit man gick dit med.

    Enligt snubben var det på gamla tallrikar man hade 6 graders lnb-hållare på. på nya skall det vara en annan form på tallriken som gör att denna med 3 grader skall fungera.

    Jag tycker det låter som en massa Bullshit. Jag får ju in thor med jättebra signal, men sirius var inte mycket att hurra för.

    Vad skam skall jag ta mig till? jag skruvar snart ner skiten och lägger utanför deras dörr... förbannade idioter.

    skall det verkligen vara så svårt att få en tallrik som tar in thor och sirius så att jag kan se på tv? detta verkar ju helt sanslöst.

  3. #23
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vad är det för firma du handlat på?

    I mina öron låter det väldigt konstigt att det skulle finnas paraboler med annorlunda form så att en 3 graders sidmatning skulle funka. Det är inget jag hört talas om i varje fall.
    Jag tror att du fått fel. Du borde fått en Duoblock 300715 enl. Triax katalog sid. 62:
    http://www.triax.se/upload/gb_-_tria...atalogue_2009_[screen].pdf

    Du sa att du hade fått en 300716 och jag kan inte förstå annat än att det är fel.

    Försök att prata med nån annan på firman du köpte av eller köp en 300715 nån annanstans.
    T.ex.:
    http://www.satpro.se/default.asp?id=...715&cat_nr=108

  4. #24
    mailade triax idag. fick som svar att han tyckte jag borde köpa en flexi block, för att få bästa möjliga signal på min lilla tallrik.
    3 grader är ju åt h.... Förbannade korkade idiot som sålde skiten. nåväl, nu slipper han mig som kund iaf.

  5. #25
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En flexiblock funkar. Den går att ställa mellan 3 - 10 grader så då kan du använda den för 6 grader.
    Fast då missar du poängen med att Sirius ställs in automatiskt om Thor ligger rätt. Med flexiblock får du justera in båda huvudena.

  6. #26
    Har satt på hållaren nu. Satte thor på 1grad, vilket som är så "lite" som går. och satte sirius på 5 grader. enligt hållaren. får dock inte in någon sirius ändå.

    snr och agc ligger på 50-60 bägge två ungefär. hoppas för guds skull att det går att ställa in så det blir bra.

    annars kommer jag nog snart slå ihjäl någon eller något.

  7. #27
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det viktiga är att det är 6 graders skillnad mellan huvudena. Jag vet inte hur den hållaren ser ut, men om skalan går från 0-10 så borde du ha ena huvudet på 0 och andra på 6 t.ex.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det viktiga är att det är 6 graders skillnad mellan huvudena. Jag vet inte hur den hållaren ser ut, men om skalan går från 0-10 så borde du ha ena huvudet på 0 och andra på 6 t.ex.
    1-15 går skalan till på båda håll. fast, det skall ju vara 3-10grader.

    hade ställt in parabolen med bra signal på thor. så, jag satte thor på det minsta, 1grad, och sirius på 5 grader. och slängde på skiten.

    har fortfarande rätt bra signal på thor (lite mer BER bara) men sirius är snr 50-60 och agc 60 ungefär.

    får koppla upp datorn och se om det hjälper med enbart flytt av hållare för sirius. annars få jag väl börja vrida tallriken igen.

  9. #29

    Question

    Citat Ursprungligen postat av Shabo Visa inlägg
    1-15 går skalan till på båda håll. fast, det skall ju vara 3-10grader.

    hade ställt in parabolen med bra signal på thor. så, jag satte thor på det minsta, 1grad, och sirius på 5 grader. och slängde på skiten.

    har fortfarande rätt bra signal på thor (lite mer BER bara) men sirius är snr 50-60 och agc 60 ungefär.

    får koppla upp datorn och se om det hjälper med enbart flytt av hållare för sirius. annars få jag väl börja vrida tallriken igen.
    Om du nu ska ha 6 graders skillnad så förstår inte jag hur du tänker, men jag fattar väl nada? 5 - 1 grad är bara 4 grader, eller?

    majos

  10. #30
    Seniormedlem optimals avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    339
    Tackad
    23 gånger
    Har du huvudtaget fått in sirius någon gång..ett träd i vägen kanske

Liknande ämnen

  1. HD-picons för Thor 0.8 och Sirius 4.8
    Av Ducce i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 11:23
  2. Thor/Sirius-utrustning
    Av Blixten1 i forum Viasat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 11:32
  3. Parabolantenn - Thor 1/Sirius 4
    Av follo1992 i forum Viasat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:39
  4. [LÖST] Thor och Sirius! Hur gör man??
    Av Ec0113 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 13:46
  5. En snabb fråga, hjälp uppskattas.
    Av Dented i forum Boxer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 20:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss