Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: DM500s skumt fel

  1. #1

    DM500s skumt fel

    Jag är ägare till en Dm500s och har haft den ca 3 år något hände ihelgen då jag tappade alla kanaler via sirius sateliten, hade dock ljud på svt 1 och 2
    Tänkte att de var switchen så jag köpte en ny och trodde detta skulle lösa problemet. köpte även (två nya low noice huvuden) Nej ingen bild med ny switch och de nya huvuden .

    Provade koppla direkt till huvudet och fick då bild ett liten stund sedan frös den.
    Har provat med min svärfars box och den fungerar klockrent. Har efter de provat köra om min box med en ny image dock med samma resultat.
    Har någon varit med om detta eller vet om de kan vara fel på boxen
    skulle tips eller ideer vara tacksamma

  2. #2

    --

    vet inte om detta kan vara något:

    DM500s har en strömbegränsning på 400-500mA på LNB-utgången. Strömbegränsningen fixas av ett ½ohms motstånd (stor och grön mojäng) och en mosfet-transisitor Q72. Q72 maxvärden är 25V 500mA.
    Ifall strömbegränsningen löser ut måste boxen göras strömlös för att återställa.
    Börja med att mäta upp spänningen på LNB-utgången. Den ska ligga på 14 eller 18Volt.

    http://img216.imageshack.us/img216/4...q72fiksmk9.jpg



  3. #3
    Strömbegränsning ? får den de efter ett tag eller är de något som alltid är
    tänkte då den har fungerat klanderfritt tills nu.

    Om jag ej vi löda boxen betyder detta en ny box eller finns de något förutom motståndet jag kan göra.

  4. #4
    strömbegränsn är en självsäkring om du skulle kortsluta antennsladen ut till lnb:erna.
    men den kan även bränna helt, vilket den kan ha gjort nu.
    jag antar att du kan prova att mäta på lnb utgången så ska du ha 12-18volt.

    om du inte har någon spänning på utg. och inte vill löda så får du nog titta efter en ny box.

  5. #5
    Jag mätt upp spänningen på lnb utgången och den ligger mellan 11 och 18 volt

  6. #6
    då är nog boxen ok, provat en annan img typ pli elller leatherface?

  7. #7
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Nätdelen!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Nätdelen!
    självklart, hur hur kunde jag glömma det, dreamboxens största akilleshäl!!

  9. #9
    Bär de sig att byta nätdel eller ska man satsa på en nya box ?

    Jag går i funderingar om man skulle byta upp sig till en hd box, om man lika ska byta men de känns dock som stor skillnad i pris mellan en dm600 och dm800 vad skulle nu föreslå ?

    Vore fint om man de skulle finnas en lösning där man kan via en htpc lyckas baka in en dreambox eller likannde via en typ pci-kort

  10. #10
    tycker du ska kolla med ny nätdel först. funkar det, och du inte har behov av usb och intern HDD. så är ju DM500 HD ett alternativ. kostar nånstans mellan dm600 och 800. alltså ca 3000. dock har den ej kommit ut på marknaden än. men den har ändå samma cpu som dm8000. vilket är snäppet bättre cpu än vad 800 har.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Skumt fel Dm600
    Av Rayden i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 21:10
  2. DM500c Skumt Fel
    Av Bozze i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 16:41
  3. DM500S eller DM500S+
    Av Hazze61 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 02:56
  4. Cd skumt
    Av snugge i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 11:48
  5. Skumt kortfel
    Av mojjen i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 20:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss