Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ställa in parabol mha. Satbeeper

  1. #1

    Post Ställa in parabol mha. Satbeeper

    Hej!
    Jag tänkte försöka ställa in min parabol med hjälp av en Satbeeper.
    Parabolen har 2 st. LNB som är kopplade till en DiSEqC-switch.
    Jag har inte köpt någon mottagare ännu (Dreambox) och jag undrar om:

    1. Måste jag ha en mottagare ansluten för att ställa in parabolen eller går det att endast använda Satbeeper'n?

    2. Om jag har en mottagare så ska, vad jag förstår, Satbeeper'n kopplas mellan LNB och mottagaren, ej genom DiSEqC-switchen.
    Men om jag inte har någon mottagare ansluten kan jag då koppla ena kontakten på Satbeeper'n till LNB och låta den andra kantakten vara oansluten?

    /stekol

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 060
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Beepern strömförsörjs från satmottageren, så du bör ha en sådan inkopplad, OM inte det finns ett uttag på beepern för att ansluta ett batteri.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Om den har eget batteri behövs ingen mottagare. Finns andra varianter som klarar sig utan mottagaren. Det viktigaste är att du hittar någon satellit så du får in rätt höjd på parabolen (vinkeln), därefter räcker det med att vrida den höger eller vänster så kommer du hitta de olika satelliterna.

    http://www.satlex.net/sv/azel_calc.html

    Har man tur finns det andra paraboler i närheten då ser du vart dom pekar så kan du rikta din åt samma håll. Man bör ha Canal Digital på mitten LNBn eftersom den är svagare i norden. När du fått in CD på den LNBn ska du ha Viasat på den andra utan att behöva göra några justeringar, om inte behöver du flytta eller ändra monteringen så LNBn sitter på andra sidan.

    Beroende på vilken sidan man står på, bakom eller framifrån.

  4. #4
    jag brukade göra så här när jag ställde in parabol med 2 huvuden mot viasat (5gr ö) & canaldigital (1gr v).
    när du tittar in i skålen är det högra huvudet canal digital & vänstra är viasat.
    dra en sladd RAKA (ingen switch) vägen in i högra huvudet med satbeepen satt imellan, sök till du hittar 2 väldigt höga pip som liggere nära varandra och ställ den på en av dem.
    gå in och gör en kanalsökning (du kan låta beepen sitta kvar då signalen passerar genom den), har du tur så är det canaldigitals kanaler som kommer in och då kan du slänga dit switchen och det andra huvudet, ny sökning med switchen aktiverad i inst.

    detta funkar naturligtvis lika bra mot astra 19 g öst och hotbird 13gr öst

  5. #5
    Har testat två olika satbeepers. Konstigt nog kan jag vrida parabolen precis hur som helst och beepern tjuter otroligt högt hur jag än vrider parabolen. Vad kan det bero på?? Trasig beeper? Ingen signal alls?

    Testat en med bara beeper, och en med beeper och mätare.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 060
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om du för handen framför LNB så ska tonen ändras. då vet du att:

    LNB -> OK
    Beeper -> OK
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Gjorde det, tonen ändrades. Alltså, beeper och lnb ok. Har haft signal på den positionen som parabolen sitter på tidigare,men med senaste snöfallen så är den spårlöst försvunnen. Måste kanske flytta den högre då.

    Visst borde lutning och vridning på huvet vara lika oavsett vart jag sätter den, bara riktning vänster/höger som ändras?

    Jag har en beeper med mätare. Brukar vrida upp styrkan tils mätaren är på fem sen rikta tills det ändras? Är det korrekt gjort? Just nu ändras det dock aldrig... >=(

  8. #8
    Uppdatering.

    Flyttat eländet och uppnått 92 på signal boxen, men inget på q.
    Vad innebär det? På rätt väg eller inte?

Liknande ämnen

  1. Ställa in parabol och LNB´s
    Av 811114 i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 06:08
  2. Ställa in huvudena rätt ?
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:11
  3. Ny parabol , hur ställa in den?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 12:38
  4. Hur ställa in parabolen och LNB ?
    Av boho999 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss