Att installera linux (har bara provat ubuntu) är busenkelt. Det är konfigurationerna av programmen sen som är krångligt. Om det inte finns direkt i packet manager så är det ju hur krångligt som helst eftersom det aldrig finns några bra guider på vad man ska göra... Det står typ "kompilera med växel blaha blaha till den och den, sen ska du ändra i /dev/tty/usb0 eller nåt för att öppna porten till ditt interface" (Har inte orkat sätta mig in i det så jag har säkert missat nåt uppenbart)
Jaha? Men hur vet jag vilken usb som är rätt då? Och vad behöver jag för program för att kunna kompilera? Och vart ska jag göra av grejorna när jag väl har kompilerat? Att skriva "sudo apt-get install mythtv" är inte heller så svårt. Men tro för den skull inte att programmet funkar direkt. Det sjukt jobbiga är ju att konfa det sen...
Ärligt talat så tycker jag att ubuntu verkar vara ett asgrymt os men när det inte finns några vettiga guider som är grundläggande utan vara riktigade mot mongon (och därmed inte täcker upp det man egentligen vill veta) så blir man ju rätt snabbt less...
-En windows-nörd som egentligen skulle vilja kunna linux också, om det inte vore för att det är så jävla krångligt. "Fönster" må vara segt, instabilt och ineffektivt men det kräver i alla fall betydligt mindre kunskap för att göra enkla inställningar när det gäller samspel mellan hårdvaror som inte finns direkt när man installerar...
Edit: Väldigt off topic såg jag nu och ber om ursäkt för det. Men ändå, mitt inlägg i debatten.