Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Hjälp med Dm 800 ....

  1. #11
    Hej.
    Vill börja med att tacka för att du tar dig tid att hjälpa.

    Jag har en följande:

    80 cm är Tallriken (Bor i södra dalarna)
    LNB har ett brustal på 0.2 db
    disEQ och kabeln har jag ingen aning om vilken kvalite det är.

    Har löst optiskt ljud problemet och delvis ljudsynk problemet.

    Efter mycket skruvande och fixande fick jag upp LBN styrkan en aning. Har även märkt att det bara var SVT HD och TV4 HD som det var problem med ljudsynket. Men efter att jag fick upp styrkan lite så löstes problemet med SVT HD nu är det bara TV4 Hd kvar.
    Har något bättre signal på SVT HD (12.50 db) än på TV4 HD som har (11.00db)
    Så troligtvis så är väl synkproblemet relaterat till signalstyrkan och inget annat, inte så troligt att det är boxen, eller vad tror du ?
    Brukar satfind vara lite buggigt ? har du någon erfarenhet av det ? på sirius har jag LBN värden hela tiden men när jag byter för att kolla på tor så blir LBN 0 men drar jag ur kontakten i boxen och sätter i den igen så blir det rätt värden på LBN. Borde väl vara mjukvaru relaterat eller vad tror du ?

    Nu slutligen vad rekomenderar du för att få ordning på detta ? Ny image,Nya parabol delar, mer justering, ny box

    Tack för hjälpen

  2. #12
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Som du själv säger så har du fått till ljudet efter en finjustering av pottan -> Felet är alltså INTE i boxen utan i resten av kedjan, jag skulle kolla / byta kablage, till att börja med, därefter låna ett riktigt sat instrument & trimma in tallriken. Gör detta så är dina problem lösta.

    Jag bytte kablage åt en kompis, och med bara den åtgärden så steg signalen med 1.5 db !! Kom oxå ihåg att f-kontakterna MÅSTE passa till kabeln, mycket viktigt. Det får INTE vara så att kontakten sitter lös på kabeln, utan den ska vara ordentligt fastskruvad.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #13
    Tack för svaret. Ska investera i lite nya prylar. Har du några bra prylar att rekomendera ? du ser ju ut att ha lite koll på vad man behöver. länkar skulle vara mycket uppskattat.

    Tack på förhand.

  4. #14

    Instrument

    "du måste ha ett instrument som ger signalstyrkan direkt i dB, ett sådant köper man för c:a 1500-2000:- och bör ingå i varje nörds verktygslåda"


    Matkoh, nu blir jag lite besviken på dej som alltid gnäller på för billiga stuff. Ett instrument i den prisklassen kan du lika gärna ha som leksak till barnen, glöm det. Snacka om att det kommer att variera i kvalitet på sådana instrument

    //snake

  5. #15
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men med ett sådant instrument så får du "rätt" signalstyrka oavsett vilken utrustning du mäter på. Jag har ett sådant (oxå), och brukar kolla signalen mha det instrumentet. Funkar perfekt. Dessutom är det instrumentet typ 1000 ggr bättre än leksakerna "satbeeper" o.d. Vilka bara ger subjektiva världen, du ser aldrig på en skala vad du har för styrka, med mitt instrument så ser jag i dB signalstyrkan, och kan maxa pottan efter det.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #16
    Och du ser även BER, CSI och vilket dB tänker du på? Finns ju några stycken.

    //snake

  7. #17
    @tore, de är så här att många säger att dm800 är känslig för diseq switchar. de allra "bästa" brukar inte fungera så bra o.s.v.. matkoh tipsar dig om biltemas diseq switch därför att det har konstaterats att den switchen funkar bra på dm800.

    sen har du en hel del avancerade tuner inställningar som i vissa fall sparkar igång switchar. men byt kablar och switch så slipper du förmodlgen en massa special inställngar i tuner menyn varje gång du byter image. de kan oxå skilja i avancerat läge på olika versioner och images..

    en av mina switchar fick köras i toneburst läge på dm500. fast den funkat felfritt i diseqläge på andra boxar exempelvis. men inte alla ggr beroende på vilken image jag körde.

    så är mycket möjligt att det mjukvarumässigt blir ett bättre stöd för swtichar i framtiden på dm800.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:47
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  3. brænderproblemer hjælp hjælp
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 15:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss