Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: För hög signal på parabolen !!!

  1. #1

    Exclamation För hög signal på parabolen !!!

    Hej har ett skumt problem!

    Jag har för hög signalstyrka på min parabol :|
    Har en parabol från Canal Digital och en "vanlig" HDTVbox utan hårddisk.
    Vissa kanaler kan jag inte se alls och många "hackar" medans vissa fungerar bra. Har en signalstyryrka mellan 194-206 då Canal Digital säger att den ska ligga under 180 helst ca 170.
    Problemet är att jag försökt att flytta lite på parabolen både vertikalt och horisontellt, man jag får bara ner signalen till lägst ca 190, sen försvinner signalen helt om jag flyttar lite mer på parabolen.
    Har provat att stänga av LNB spänningen men det hjälper inget.

    Hur får jag ner signalen ???

    Hoppas på svar.

    /MVH Danne

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    För HÖG signal ????? Det har då ALDRIG förekommit, jag har satt upp 4 meters paraboler med värsting-grejer & ALDRIG fått för hög signal. Hackar (mosaik) på bilden då är signalen för SVAG, inte för stark.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    För HÖG signal ????? Det har då ALDRIG förekommit, jag har satt upp 4 meters paraboler med värsting-grejer & ALDRIG fått för hög signal. Hackar (mosaik) på bilden då är signalen för SVAG, inte för stark.
    Tycker det låter konstigt jag med, men tydligen enligt Canal Digital så ska signalstyrkan som dom har i sin HDTV box ligga på mellan 160-180, då den blir för hög så blir det samma effekt som att den är för svag. Har ringt dom vid 2 olika tillfällen och dom säger samma sak. Hade signalstyrkan på max då jag kalibrerade den själv första gången med en "Barcom", och var det en massa kanaler som inte fungerade det var därför jag ringde och undrade från första början...

  4. #4
    Här är lite bilder från menyerna jag har när jag kollar signalstyrkan. Där det står nivå ska den vara ca 170. Kanske någon frekvens som är fel ??? Någon kanske blir klokare om dom ser bilderna:

    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=241589

    /Danne

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh, nja. För hög signal kan man visst få, dock inte på en vanlig parabol 70-110cm men har du 2m och större riktad mot viasat får du för stark signal. Dessutom är det så att för stark signal även ger sämre bild, så stark signal är inte alltid bättre.

    Orkar inte länka just nu, men det fanns en ingående artikel om detta i tele-satellit tidningen.

    Nu har TS säkerligen något annat problem tror jag.

  6. #6
    Spidde
    Gäst
    Det är väll bara att fixa sämre signal isåfall!! Blir det bättre så är allt bra

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Spidde, visst kan man sätta på en dämpning eller avtappare. Kan ju vara så att TS inte har för hög signal som sådant från parabolen men att boxen tycker det är för hög signal, då är det bara montera på en 20db avtappare eller två för att få ner signalen till någon som boxen gillar.

  8. #8
    Jag var inne på det ovannämnda att skaffa dämpare.
    Men jag var inne på en satellitfirma i Solna Stockholm och efter att jag beskrivit mitt problem så kom vi fram till att en GSM/3G mast jag har uppe i skogen någon kilometer ifrån där jag bor kan störa på en massa frekvenser, och att kabeln från Canal Digital är en billig variant som inte skärmar av tillräckligt.
    Ska ta med min box till dom imorgon och utesluta att det inte är fel på själva boxen.
    Om så inte är fallet bör det vara i kabeln problemet ligger, sen kan det ju bara vara "huvudet" som knasar, men dom här herrarna trodde det var kabeln i det här fallet.
    Skriver hur det har gått imorgon kväll så kanske någon annan kan lära sig något av den här tråden.

    /Danne

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    dannelasson, det var bra, snällt av dom att du kan kolla boxen så slipper du bry dig om det, byta kabel kan ju vara en bra ide, ganska billigt och så slipper man den biten så att säga. LNBn kan vara trasig om man har otur.

    Borde inte vara störningar då satellit frekvenserna ligger mycket högre än 3G och GSM men det vet jag inget om.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Så här är det:
    Satelliterna sänder på mycket höga frekvenser c: 11 - 12 GHz, alltså 11000 till 12000 MHz. Så höga frekvenser skulle dämpas mycket fort i en kabel och efter bara några meter skulle det inte finnas någon signal kvar.

    Därför gör LNB om signalen till en lägre frekvens s.k. "mellanfrekvens". Denna mellanfrekvens ligger på 950MHz till 2150MHz och det är den som skickas ner i kabeln till mottagaren.

    Mellanfrekvensen kolliderar i vissa fall med mobiltelefonsignaler och annat och därför är det viktigt att använda ordentligt skärmad kabel för satellit-TV.

Liknande ämnen

  1. Snö på parabolen
    Av Nubbe i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:36
  2. tv3 2-6 på parabolen
    Av pera i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 16:45
  3. Montera Lnb Nr 2 på parabolen
    Av Dizzy_dan i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:46
  4. rikta om parabolen??
    Av savbrink i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 10:21
  5. Hur ställa in parabolen och LNB ?
    Av boho999 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss