Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2st dreamboxar 1st parabol?

  1. #1

    2st dreamboxar 1st parabol?

    1 parabol 2st mottagare Hej, Idag så kör jag med canal digitals inspelningsbara HD box i vardagsrummet och dom fria Boxer kanalerna i sovrummet.

    Går det att trixa till det på något sätt så att jag kan kolla på Canal Digital -kanalerna i både vardagsrummet och i sovrummet med bara en parabol.

    Går det tex att byta ut HD-boxen mot någon Dreambox och köra via nätverket till en annan Dreambox i Sovrummet?

    Jag är som ni förstår inte speciellt insatt i hur det skulle fungera, men någon annan kanske vet.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Twin LNB är lösningen för 1 parabol och 2 boxar, dvs en LNB med två utgångar, där varje box är oberoende av den andra.
    Dreamboxen borde fixa det du vill också med sovrummet.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av burton666 Visa inlägg
    1 parabol 2st mottagare Hej, Idag så kör jag med canal digitals inspelningsbara HD box i vardagsrummet och dom fria Boxer kanalerna i sovrummet.

    Går det att trixa till det på något sätt så att jag kan kolla på Canal Digital -kanalerna i både vardagsrummet och i sovrummet med bara en parabol.

    Går det tex att byta ut HD-boxen mot någon Dreambox och köra via nätverket till en annan Dreambox i Sovrummet?

    Jag är som ni förstår inte speciellt insatt i hur det skulle fungera, men någon annan kanske vet.
    Var vänlig posta inte samma fråga i flera olika trådar! :angry:

    Det finns många lösningar och frågan är vad du vill uppnå?

    En enkel lösning kan vara någon form av trådlös SCART-förlängare om du nöjer dig med att kunna sätta på en viss kanal i vardagsrummet och titta på den i sovrummet.

    Vill du kunna titta på olika kanaler i sovrummet och vardagsrummet oberoende av varandra så kan du sätta en Dreambox i vardera rummet och koppla ihop dem via nätverket. Du måste då också skaffa ett nytt mikrovågshuvud till antennen med dubbla utgångar och dra en ny antennkabel till sovrummet.

    Sedan finns det andra lösningar också. Om du förklarar lite mer hur du vill att det ska fungera så blir det lättare för folk att föreslå lösningar.

  4. #4
    Sorry för dubbelposten, jag kom på att min fråga passade bättre i Dreambox forumet.

    Det jag vill uppnå är helt enkelt att jag vill kunna kolla på alla kanalerna på båda TV-apparaterna, dock inget krav på att det skall fungera samtidigt.

    Jag antar att jag redan har en Twin-LNB eftersom jag har två koax kablar ifrån parabolen till boxen. Jag skulle helst vilja slippa dra några nya coax-kablar igenom huset därav frågan, då jag redan har trådat nätverk till dom flesta rummen.

    Tanken var att det kanske gick att låta vardagsrums Dreamboxen agera som "master" och låta sig fjärrstyras (byta kanaler) och sedan streama bilden till sovrums Dreamboxen.

    Skulle det gå att få till det så på något sätt, eller är jag helt ute och cyklar?

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inte så stor erfarenhet av streaming, andra kanske kan hjälpa dig mer med den biten.

    Jag tycker det enklaste vore nåt i den här stilen:
    http://www.netonnet.se/item.asp?iid=90394
    Den kan du koppla till den box du redan har och fjärrstyra den från sovrummet.

    Alternativt om du skaffar en Dreambox till vardagsrummet så kan man streama till sovrummet via nätverket som du föreslår. Det vanligaste är nog att man streamar till en PC i så fall. Om det går att streama Dreambox - Dreambox kanske någon annan kan svara på?

Liknande ämnen

  1. Två dreamboxar, ett kort, en fruga
    Av hamlund i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 21:07
  2. Falska dreamboxar
    Av GorHaa i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss