Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: [Löst] Tips om bra router någon....

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    193
    Tackad
    4 gånger

    [Löst] Tips om bra router någon....

    Hej, Känns som min gamla Netgear router gjort sitt.... problem med streamning från Dreamboxen till Pc, bilden lackar ur...... hackar....

    Någon som har tips på en bra trådlös router ? Funderade på en D-Links 855:a ?

    Tar tacksamt mot tips, vill inte få problem med min CS heller.......

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    D-Link 655 borde duga och den får man för en 1000 lapp...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Valfri Linuxdator & ex. Firestarter. Kostar gratis.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    richard_roe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Tattisator Visa inlägg
    Hej, Känns som min gamla Netgear router gjort sitt.... problem med streamning från Dreamboxen till Pc, bilden lackar ur...... hackar....

    Någon som har tips på en bra trådlös router ? Funderade på en D-Links 855:a ?

    Tar tacksamt mot tips, vill inte få problem med min CS heller.......
    LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G

    Installera Tomato på den. En grym router för en billig peng.

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det finns ingen "vettig" router för under 1000:- som klarar 100mbps i throughput. Däremot så klarar vilken linuxburk som helst med gigakort i typ 600-800 mbps, vilket säkert räcker en stund.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Valfri Linuxdator & ex. Firestarter. Kostar gratis.
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Det finns ingen "vettig" router för under 1000:- som klarar 100mbps i throughput. Däremot så klarar vilken linuxburk som helst med gigakort i typ 600-800 mbps, vilket säkert räcker en stund.
    Spelar väl ingen roll om man kör en linuxdator med ett gigabitkort när han frågar om trådlöst. En hel dator drar dessutom mer ström än en liten router. Om du nu får tag i en dator gratis med gigabitkort i sig så är det fortfarande inte gratis med elen. Den lär väsnas mer om du inte köper nyare chassi med dämpning, som kostar pengar.

    Vanlig svensson kanske inte heller vill lägga ner den tid för dom det tar att
    lära sig linux, även om det är ubuntu. Sedan mer få det att fungera som en router med det man vill ha som en simpel standalone router fungerar.


    Dlink DIR-655 är en bra trådlös router, så jag rekommenderar den.
    Ska du bara ha till dreamboxen så har jag för mig SDTV drar 400-600Kbps medans HDTV drar runt 1MBps. Har det nerskrivet någonstans när jag satt med SNMP.
    Du behöver alltså inte ha en värsting om så är läget

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

    Vill du köra budget kan jag länka några som fungerar bra, skriv i tråden isf

  7. #7
    richard_roe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Det finns ingen "vettig" router för under 1000:- som klarar 100mbps i throughput. Däremot så klarar vilken linuxburk som helst med gigakort i typ 600-800 mbps, vilket säkert räcker en stund.
    Något man kan reflektera över:

    En gammal PC kan dock dra 150W (rimligt antagande) och väsnas oftast. De tar plats och är dessutom ofta fula. Elkostnaden för att ha igång något som konstant drar 150 W är drygt 1300 kr per år.

    Oftast så används en trådlös routern nästan enbart för att ge internetaccess åt anslutna datorer i ett hemmanätverk. Om man har ett supersnabbt bredband (typ 100 Mbps eller snabbare) och vill kunna utnyttja detta fullt ut tycker jag man kan börja fundera på att även skaffa en riktigt snabb router. Det skulle även kunna vara aktuellt om man vill kunna kopiera filer snabbt mellan olika datorer i sitt hemma-LAN eller om man vill streama mellan datorer i hemma-LANet i HD-kvalitet. De flesta människor gör inte det. Därför tycker jag att rekommendationen att bygga en egen router mha en gammal PC är overkill.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av richard_roe Visa inlägg
    ..blabla..massor med text...
    verkar som vi tänkt samma sak :P

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    193
    Tackad
    4 gånger
    Tackar för er input, detta med linux är aningen överkurs för mig.... skall bara ha den till mina 4st bärbara datorer, och streama film från DM

    // T

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Tattisator Visa inlägg
    Tackar för er input, detta med linux är aningen överkurs för mig.... skall bara ha den till mina 4st bärbara datorer, och streama film från DM

    // T
    Sitter ni och "vråltankar" eller surfar "hårt" så bör du nog köpa modell bättre dvs som den bl.a jag länkade till

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 18:55
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 08:29
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 15:17
  4. Någon som har ett bra tips .....
    Av mmmvvv i forum Canal Digital
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 02:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss