Ganska rolig tråd att läsa faktiskt för dem som är insatta i ämnet, inte något illa menat mot TS. Man lär så länge man lever förhoppningsvis.

Jag ger min beskrivning.

Anledningen till att satelliterna har olika grader syftar på dess position uppe i rymden. Eftersom jorden är rund kan man inte ta emot alla satelliterna, det är t.ex. inte möjligt att ta emot signaler från de flesta satelliterna som är placerade på ekvatorn, ovanför amerika och asien.

En del satelliter sänder på C-band (mycket större täckningsområde) men de flesta sänder på de vanliga Ku-bandet (tror det heter så, där har man Canal Digital, Viasat och alla andra leverantörer för oss vanligt folk). Alla satelliterna har transpondrar som sänder ut mikrovågorna.

En del satelliter ovanför amerika och asien har transpondrar som pekar mot europa och dessa kan man ofta ta in, iofs inte aktuellt i ditt fall men så att du förstår. Och eftersom jorden är rund så finns det en hel del satelliter som helt enkelt är omöjliga att ta in, eftersom signalerna eller själva satelliten ligger UNDER havsnivån signalerna kan såklart inte komma fram då. Det här är extra viktigt för oss som bor så långt norr ut.

Gradtals angivelserna kan man förenklat säga anger satellitens position i relation till något (som jag inte minns vad) men det talar om ungefär vart på himlen satelliten finns, det är många satelliter där uppe på ekvatorn så det blir många på rad. Canal Digital och Viasat ligger ganska nära varandra. Om det är öst eller väst är ointressant för dig utan det är skillnaden i grader mellan de angivna TALEN som är intressant.

Om det skiljer cirka 6 grader mellan LNBerna på parabolen, då antar jag att du förstår att det blir ganska stor sträcka mellan dem "där ute" i rymden där dom finns.

Det som är intressant för en person som installerar en parabol det är just vart satelliterna finns, dvs hur man riktar in parabolen samt vilken "tilt" man skall ha på LNBn, åter igen, eftersom jorden är rund. En del personer som tar in satelliter som ligger riktigt långt åt "höger" eller "vänster" brukar dessutom vrida parabolen för tilten på LNBn inte riktigt räcker. Men det gäller inte för viasat eller canal digital.

Vill man slippa allt för stora problem är det en fördel att köpa färdiga "mono" block då räcker det med att man får in en av satelliterna så får man den andra på köpet så att säga. Här finns också flertalet utgångar på de flesta. Praktiskt.

men som atomized sa, blir inte några fler inlägg i denna tråden. Orkar helt enkelt inte skriva.