Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Recension Kathrein UFS910 (HDTV) Sept-09

  1. #1
    richard_roe
    Gäst

    Recension Kathrein UFS910 (HDTV) Sept-09

    Hej. Här följer en mycket förenklad recension vars syfte är att ge läsaren en uppfattning om vad man kan vänta sig om man köper en katt. (Kathrein UFS910). Det är min subjektiva uppfattning av mottagarens användbarhet.

    De förväntningar jag haft på denna HD-satellitmottagare är:

    1. HDTV och SDTV fungerar.
    2. Dolby Digital fungerar.
    3. Textning fungerar och är synkroniserad med ljud och bild.
    4. Enkel att använda.
    5. Lämpliga plugins och EMU.
    6. Snabbhet.



    Ingen mottagare är bättre än den programvara som finns tillgänglig. Fram till ganska nyligen fanns bara orginalprogramvaran från Kathrein och modifierade "forks" av denna som tillät körning av EMU:s mm (AAF team). Det är ingen tillfällighet att det startat ett protestuppror mot Kathrein pga av att originalprogramvaran inte håller måttet. Oavsett om Kathrein skulle dubbla sin satsning på orginalprogramvaran får man nog gissa att deras programvara är en återvändsgränd.

    Som tur är finns Enigma 2 till katten och man kan nu dra fördel av det enorma utvecklingsarbete som ligger bakom Enigma.

    När det gäller hårdvaran så har UFS910 bara en mottagare till skillnad mot storebror UFS922 som har 2 st. Katten som funnits på marknaden ett par år redan finns i svart och i silver. Den senaste hårdvaruversionen heter 1W och syftar på effektförbrukningen i standby-läget. Den äldre heter 14W. På baksidan finns alla uttag man kan önska sig inklusive äkta HDMI-utgång och 2 USB 2.0-portar. På fronten hittar man ytterligare en USB-port, 2 CA-moduler men ingen kortplats.

    Grundtanken är att man med hjälp av ett Windows-program (KCC) flashar in önskat program (image) exempelvis Enigma 2 i kattens flashminne. Tyvärr är Enigma 2 ganska utrymmeskrävande och flashminnet är fullt redan som nyflashat. Man kan då ansluta ytterligare lagringsplats via USB i form av minnessticka eller USB-disk alternativt diskutrymme via nätverket (NFS eller CIFS på en NAS). Det är här som problemen börjat för åtskilliga kattägare. Problemen har i huvudsak varit instabilitet och visar sig genom "grönskärmar", en krashrapport på grön skärm. Katten har troligtvis inte fått tillräckligt med arbetsminne tillräckligt snabbt eller gjort något otillåtet och krashar som följd. Att lägga till SWAP-minne är en absolut nödvändighet för att katten ska fungera. Många har också brottats med inkompatibilitetsproblem då inte alla minnesstickor visat sig fungera väl. Utöver detta har sannolikt en hel del problem uppstått av rena handhavandefel och det är inte så lätt att få tag på korrekt information ob mann nicht Deutsch sprechen (om man inte talar tyska) förstås. All vettig information verkar finnas på Tyska och de få både engelska och svenska guider som finns blir snabbt föråldrade.

    Jag har provat ett par nedbantade versioner av Enigma 2 från AAF team avsedda för att läggas in i flashminnet. Den senaste AAF-TDT Enigma2 60 Seconds V2 Flash. Här får man vara beredd att göra lite handarbete så som att manuellt trixa in svenska språkfiler mm. Denna image är den bästa som jag provat i flashminnet. Jag har provat den tillsammans med en USB minnessticka för SWAP-fil och EMU:er. Även med extra lagringsutrymme på USB-hårddisk för att få tillgång till time-shift och inspelningar. Kanske var min USB-hårddisk inte tillräckligt snabb men inspelningar och timeshift av HD-program var inte helt felfria. Dessutom uppstod dom ökända grönskärmarna med ojämna mellanrum. Någon eller ett par grönskärmar på en TV-kväll så räcker det för att man ska känna sig missnöjd. Det ska sägas att om man aktiverar AC3 (Dolby Digital) samt aktiverar High SR för att kunna se svensk HD-TV så lägger man extra last på boxen och riskerar fler grönskärmar. Inget för mig.

    Nu finns det en programvara som heter Barry Allen som gör att man istället kan installera Enigma på valfri USB-ansluten lagringsenhet. Det finns även ett tillhörande litet program BA Boot som gör att man får upp en meny vid uppstart av katten där man kan välja vilken image (om man har flera installerade) som man vill starta upp. Jag tycker att denna lösning gav hela installationen ett rejält lyft. Jag har provat att lägga installationen både på USB-sticka och på USB-disk och jag tycker det senare fungerarade snäppet bättre. Trots allt uppstod fortfarande någon enstaka grönskärm ibland. Kanhända att utvecklingsteamen behöver ytterligare några månader på sig innan det blir näst intill 100% stabilt? En uppfattning som jag noterade på de tyska forumen var att en mycket stor del av alla instabilitetsproblem var relaterade till USB-gränssnittet och några personer hade gjort ganska mycket för att komma runt detta.

    Dags att eliminera USB-lagringen och bygga in en SATA-disk i katten!
    Att bygga in en hårddisk i katten är inte speciellt svårt. Man behöver förutom en 2,5" SATA-disk ett monteringskit bestående av en monteringsbygel, några kontakter och ett par sladdar. Monteringskitet köper man på e-bay för någon hundralapp. Är man inte riktigt duktig på lödning eller saknar riktigt bra verktyg bör man lämna inlödningen till någon som är professionell. Väl inmonterad i Katten ominstallerades alla programmen igen inklusive Enigma 2: AAF Summer Dream V2.1 UFS 910 BA Image. Sedan dess har jag inte sett en enda grönskärm eller haft någon hängning och jag är mycket nöjd med all funktionalitet som jag nu har. HDTV och SDTV fungerar fint. Dolby Digital fungerar. Textning fungerar. Enkelhet och snabbhet a la Enigma. Kanalbyten känns riktigt snabba. mgcamd fungerar fint. Timeshift och inspelningar fungerar. Timeshift aktiverar jag med en enda knapp (pause-knappen). Snabbspolning och snabbhopp fungerar fint.

    Ett problem som jag hittat dock är att undertexterna (teletext) försvinner när time-shift är aktiverats. Detta problem hoppas jag att utvecklingsteamen löser på lite sikt. Ni som kör Enigma2 på Dreambox, har ni samma problem? Utöver detta kan kallstartstiden kan upplevas lite lång när man kör Barry Allen.

    Annars har jag fått allt jag önskade.

    Boxen kostade 2250:- på HM-sat i Tyskland. Med frakt blev det exakt 243,66 €.

    Hårddisken blev en Samsung SpinPoint M7 HM500JI 8MB 500GB

    Jag kommer nu att köra en långtidstest av min katt och utvärdera alla funktioner. Jag ska även försöka byta ut fjärrkontrollen till en Fernbedienung Dreambox DM 7000 S 7020 S 7025 S 7020 Si då jag inte kan förlika mig med orginalfjärren som skickades med katten.

    Jag kan inte ännu rekommendera Kathrein UFS910 för dig som inte avser att bygga in en hårddisk i den. I ett senare läge, om några månader kanske situationen är en annan. Däremot, med en inbyggnadsdisk blir katten en riktigt grym HDTV-mottagare för en rimlig peng.

    För de som är intresserade kommer jag inom några veckor att göra en liten svensk lättbegriplig HOWTO om hur man bygger in en SATA-hårddisk och installerar Enigma2 på katten.

    Det verkar gå att köpa begagnade katter från folk som har tröttnat/misslyckats men man bör försöka få den senaste hårdvarumodellen (1W) och att många svenskar som säljer sina gamla katter kanske hoppas få ut lika mycket i pris som det skulle kosta dig att köpa en ny på HM-sat. Ca 1300-1400 tycker jag är ett rimligt pris på en begagnad 1-Watts-katt. Mer ska du inte ge då är det bättre att köpa en ny. Det finns även kloner ute som man får passa sig för. Den jag köpte från HM-sat var naturligtvis original.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Mycket bra recension! Tack!

    (P.S. Jag har en beg. Kat på ingående och därför passar dina informationer extra bra för mig just nu.)

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    13
    Tackad
    1 gånger
    Bra recension..!

    Sitter själv o kämpar med denna maskin...har fått in E2 via USB-sticka, inga problem, fungerar bra.

    Problemet är att jag inte kan få maskinen att känna igen min USB-hårddisk..?!?
    Har formaterat den i ext2 o FAT32 o NTFS...ingen skillnad.
    Med hårddisken ikopplad vägrar maskinen att boota överhuvudtaget.

    Några tips ang. detta..?

    Jag har provat att lägga installationen både på USB-sticka och på USB-disk och jag tycker det senare fungerarade snäppet bättre.
    Hur gör du för att lägga E2 på USB-disk istället för sticka..? Jag har provat i BA men lyckas inte...

  4. #4
    richard_roe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av retro Visa inlägg
    Bra recension..!

    Sitter själv o kämpar med denna maskin...har fått in E2 via USB-sticka, inga problem, fungerar bra.

    Problemet är att jag inte kan få maskinen att känna igen min USB-hårddisk..?!?
    Har formaterat den i ext2 o FAT32 o NTFS...ingen skillnad.
    Med hårddisken ikopplad vägrar maskinen att boota överhuvudtaget.

    Några tips ang. detta..?

    Hur gör du för att lägga E2 på USB-disk istället för sticka..? Jag har provat i BA men lyckas inte...
    När du installerar BA (Barry Allen) kan du välja vilken partition du vill lägga den på oavsett om den ligger på intern disk eller USB-enhet (disk eller sticka). Använd KCC 3.2 och barry-allen-UFS-910-5.4.5_GOst (Använd inte barry-allen-UFS-910-5.4.6_GOst för den är inte kompatibel med KCC3.2) Formatera USB-enheten som FAT32 och ge den etiketten XBA (använd VERSALER) samt anslut. Vid omstart ska normalt systemet hitta den och automontera den. Logga in med putty via telnet och kontrollera med kommandot df för att visa monterade diskar. Finns den inte med kolla med kommandot dmesg efter att du anslutit disken om det finns någon ledtråd. Allt ovanstående har du säkert redan prövat upprepade gånger och jag har inga särskilda tricks att komma med ifall disken inte känns igen.

    Vad jag förstår av ett annat inlägg så har disken fungerat tidigare när du körde AAF image men inte nu när du kör PKT-image. I så fall ligger nog felet i den image du kör och det enklaste är att byta till en image som fungerar. Har du provat AAF Summer Dream V2.1 UFS 910 BA Image ? PKT är väl ganska gammal redan.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av retro Visa inlägg
    Bra recension..!

    Sitter själv o kämpar med denna maskin...har fått in E2 via USB-sticka, inga problem, fungerar bra.

    Problemet är att jag inte kan få maskinen att känna igen min USB-hårddisk..?!?
    Har formaterat den i ext2 o FAT32 o NTFS...ingen skillnad.
    Med hårddisken ikopplad vägrar maskinen att boota överhuvudtaget.

    Några tips ang. detta..?

    Hur gör du för att lägga E2 på USB-disk istället för sticka..? Jag har provat i BA men lyckas inte...
    Pröva med att byta namn på disken till RECORD. Sätt i den efter E2 startat upp. Kolla sedan om den är mountad.
    Kathrein UFS 910 - AAF 60 Seconds E2 image

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    13
    Tackad
    1 gånger
    Tack för er hjälp...tyvärr lyckas jag ändå inte..

    Jag la in AAF Summer Dream V2.1 UFS 910 BA Image istället för PKT...hjälpte inte...

    Ska disken vara formaterad i ext2 eller fat32...det kanske inte skall spela någon roll..?!? I vilket program skall det göras..KCC..? Där får jag felmeddelande..
    HP's USB Disk Format Tool som rekommenderades i nåt forum klarar inte att formatera någon av mina stora diskar..men det kanske bara är tänkt för USB-stickor..?

    Förlåt att jag skriver detta i en recensions-tråd..kanske borde starta en ny..

    Annars har jag skrivit mer om mitt problem i ett "annat" forum om någon skulle vilja hjälpa mig.. Där finns även en HDD crash-log som kanske kan hjälpa...

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    283
    Tackad
    2 gånger
    hur har det gått med boxen, funkar den fortfarande som du tänkt eller har du hittat några små saker som irriterar =)

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    283
    Tackad
    2 gånger
    tror du det funkar även på KATHREIN UFS 912 som verkar vara efterföljaren på 910 som är borta på de flesta ställena nu.

  9. #9

    Kan nån hjälpa mig med min Kathrein ufs 910

    Hej.
    Jag har köpt en Kathrein ufs 910 HD mottagare,jag har haft Dreambox 7020si innan,det funkade utan problem,jag vill titta på HD kanaler så köpte jag denna box (Begagnade).när jag kopplade in kom AAF Image bakgrund vid start,sen det blev gront skärm.jag försökte lägga in nya imaj,jag lyckades inte...det tog flera dagar för mig,utan resultat,jag tror jag lyckades radera flashen..((.Är det nån som kan hjälpa mig med den,att det ska funka.Jag betalar några slantar.

  10. #10
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    Testa installera om boxen från början

    1) Ladda ner KCC 3.2 och installera orginal 1.06 imagen i kim format, funkar inte det flasha via usb minne.
    2) Installera FTP via KCC 3.2
    3) Ladda ner: AAF Multipart Installer 2.1, installera sedan mini uboot via aaf multipart.
    4) Stoppa i ett usb minne i mottagaren, och partionera minnet via aaf multipart...
    Skapa tex 4 partitioner, 1st SWAP (fat32) och sedan 3st ext2 eller ext3 partitioner.
    5) starta om mottagaren, Starta AAF Multipart Installer 2.1, sedan är det bara att installera in en usb image, du klickar på uboot knappen.
    sedan höger klickar du på en av partitionerna på usb minnet och väljer install image.
    6) när det är klart, höger klickar du på partitionen du installerade imagen på och väljer den som aktiv boot eller liknande.
    7) Starta om mottagaren igen, och den kommer nu ladda imagen från usb minnet

    ps... rek AAF MME V2 imagen
    Senast redigerad av forhike den 2011-06-13 klockan 13:11.

Liknande ämnen

  1. Fixa en felflashad Kathrein UFS910..
    Av makan75 i forum Kathrein
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 08:59
  2. Kathrein UFS910 med Enigma2
    Av forhike i forum Kathrein
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 15:40
  3. Installera Enigma2 på Kathrein UFS910
    Av forhike i forum Guider
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 21:46
  4. Kathrein UFS910 och Comhem
    Av _age_ i forum Kathrein
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 16:46
  5. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss