Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Monoblock + singel lnb?

  1. #1

    Monoblock + singel lnb?

    Hej! Har en udda fråga.

    Använder mig av Inverto Single med 3° skillnad Monoblock för att få in hotbird 13 grader och eutelsat 16 grader. Jag har en vanlig single lnb liggandes hemma och undrar om jag kan utnyttja den för att ta in thor 0.8 med. Min fråga är om man kan koppla ett monoblock och en single lnb på en DiSEqC 2-vägs switch ? Använder dreambox 7000S och en 85cm parabol.

    MVH

  2. #2
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Det ska kunna gå, kan kanske bli lurigt att hitta ett fäste så thor LNB hamnar i rätt läge.
    Sen har ju monoblocket en inbyggd diseqc, så du får progga mottagaren att du har en diseqc efter en diseqc.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Bumpar en gammal tråd.
    Men har en vän som har thor 1w och astra 5e.
    Box: Vu+ solo, monoblock med inbyggd switch.

    Kan man mata monoblocket till en diseqc switch så att man kan koppla in ytterligare en satellit eller blir han tvungen att byta ut sitt monoblock?

    Tänkte monoblock till switch, singel lnb till switch. Hur ska man då ställa in boxen så att den skickar signal upp till monoblocket?

    Själv kör jag 4 singla lnb med "Diseqc A/B/C/D" och har valt respektive satelliter på varje port.
    Hos han kör vi nu "Diseqc A/B" Med thor/astra på Port A/B.

    Kan man köra "tonebust A" och sedan "commited diseqc AA" för till exempel astra och "tonebust A" "commited diseqc AB" för thor.
    Sedan vanlig "Commited diseqc AA" för extra lnb´t?

    Anledningen till att jag frågar är att vi inte monterat singel lnb´t än och känns onödigt att göra det om det ändå är omöjligt.

    Exemplet ovan är tänkt att astra/thor är kopplad till port 1 på diseqc switchen och extra satelliten på port 2.

    Edit: Laddar upp 2 bilder, är någon av dessa lösningar möjlig? 2port switch eller 4port switch:
    2port.JPG4port.JPG
    Senast redigerad av rodak den 2013-09-25 klockan 19:52.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det går att kaskadkoppla DiseqC-switchar vilket det blir frågan om här. Du har ju en DiseqC-switch inbyggd i monoblocket och sedan vill du använda en ytterligare DiseqC-switch för att välja mellan monoblocket och ett separat LNB. Jag har aldrig gjort en sådan konfiguration själv men det ska vara möjligt enl. DiseqC standard att göra som på denna bild:
    http://www.satlex.eu/sv/1participant...onf_1p_3s.html
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Tack atomized. Enligt länken så måste den ena switchen alltså vara uncommitted. Ska kolla vad han har för switch hemma i lådan. Sen är det själva konfigurationen som man ska fatta sig på :-P Någon som vet hur man ställer in detta?

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4

Liknande ämnen

  1. Hjälp med monoblock+DM7000s
    Av edde1 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 17:37
  2. Monoblock LNB och parabolmotor?
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 11:53
  3. CD, VSAT, monoblock, riktning
    Av pulse i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 22:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss