Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Kommentarer till Howto: Prisvärd DIY HDTV-PVR

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Kommentarer till Howto: Prisvärd DIY HDTV-PVR

    Först vill jag säga att din guide kom väldigt lämpligt för mig. Precis när jag kommit över en beg. Kathrein UFS910 och bestämt mig för att leka lite med den.
    Några korta kommentarer så här långt (jag är inte färdig än och väntar spänt på din fortsättning på guiden)...

    1. Kathrein-boxen är verkligen stabil hårdvarumässigt. Det märks att Kathrein är vana att bygga professionella grejor.

    2. Det är en stor mottagare! Lådan är nästan lika stor som min CubeRevo 9000 som innehåller dubbla tuners och en 3,5 tums hårddisk.

    3. Den österrikiska firman Pres som levererar ombyggnadskitet är mycket bra att ha och göra med. Jag beställde grejorna på torsdag och de låg i min brevlåda på måndagen. Mycket hög kvalitet på ombyggnadssatsen, varenda skruv finns med plus en omfattande beskrivning tyvärr dock bara på tyska.

    4. Jag köpte 250GB Samsung-disken på Komplett.se som tar 450:- för den. Kan man ta sig till en av deras hämtbutiker så får man loss den för 489:-. Beställ på weben först.

    5. Det är trixigt att rensa hålen på kretskortet från lödtenn. Definitivt inget att ge sig på om man inte har ordentlig lödvana. Problemet är att hålen är genompläterade i det ganska tjocka kretskortet så det liknar mest att försöka suga lödtenn ur smala rör. Tennsug funkade inte alls för mig. Lödflätan tog alla hål utom två. De sista två hålen fick jag rensa genom att värma samtidigt som jag petade igenom en smal tråd.

    Så där är jag nu. Hårdvaru-moddningen klar, men jag har inte gjort något åt mjukvaran ännu. Väntar på din input här om vilka mjukvaror som är bäst att lägga in.

    Tack så väldigt mycket för en bra guide så här långt! Hoppas fortsättningen kommer snart...? :clap::thumbup:

  2. #2
    richard_roe
    Gäst
    Tack @atomized för fin feedback! Det känns jätteroligt att någon redan fått användning för HOWTO:n!

    Ang 5: Ja, här kan man göra bort sig och det är därför jag varnat i min HOWTO för just lödningen. Det är som du säger riktigt trixigt att rensa de dubbelpläterade hålen.

    Jag ska försöka att göra klart i morgon bitti. Du kan ju formattera disken så den är klar under tiden om du vill

    Jag har skickat ett meddelande till ComHit-teamet (via webbformuläret) för ett pardagar sedan angående att jag vill ladda upp en imagefil som är strax under 40 MB i storlek. Just nu går inte det och det är synd för då måste jag hänvisa våra medlemmar att gå in på "andra sajter/forum" för att ladda ner den. Snälla om någon med behörighet läser detta.... Kan ni fixa det åt mig?

  3. #3
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Det är bättre om du skickar sådana saker direkt till oss via PM och inte till vår supportavdelning som främst arbetar med login/aktiveringsproblem.

    Filerna är nu godkända!

  4. #4
    richard_roe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Det är bättre om du skickar sådana saker direkt till oss via PM och inte till vår supportavdelning som främst arbetar med login/aktiveringsproblem.

    Filerna är nu godkända!
    Sådant är inte lätt att känna till men nu vet jag det. Jag behöver också få möjlighet att ladda upp en imagefil som är 40 MB se PM till dig. Det ligger någon begränsning på filstorlek som stoppar mig från uppladdning av filen.

  5. #5
    richard_roe
    Gäst
    Jag tar tacksamt emot kommentarer från er som följt HOWTO:n. Kanske har jag stavat fel, använt fel namn på någon tryckknapp eller så.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Såg att du uppdaterat Guiden nu. Tack så mycket!
    Jag hinner nog inte göra så mycket på några dagar nu p.g.a. jobbet. Men jag ska ta tag i det så snart som möjligt.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    283
    Tackad
    2 gånger
    jag vill gärna se lite bilder på stället som behöver lödas.
    annars en kanon guide, ska nog själv byta till denna box bara jag fått lite mer input från er som redan köpt den och gjort enligt denna guide.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Bilder

    Jag försökte ta lite bilder men de blev inte helt bra tyvärr. Här är i alla fall några bilder.

    1. En bild som visar innehållet i ombyggnadssatsen.

    2. En bild som visar hålen innan montering. Det är de inringade hålen som skall rensas och lödas kontakter i. I mitt fall var det bara hålen för SATA-kontakten som behövde rensa, men det är de krångligaste (minsta) hålen.

    3. En bild som visar kontakterna monterade.

    4. En bild på det färdiga bygget.

    Är ännu inte färdig med mjukvaruinstallationen, men kommer förhoppningsvis att ta mig tid till det i början på nästa vecka.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    richard_roe
    Gäst

    Snyggt!

    Bra jobbat!

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Fick gjort mjukvaruinstallationen idag!

    I stort sett var det bara att följa guiden. Jag fick lite problem som jag kommenterar nedan, men jag vet inte om det berodde på misstag från min sida.

    Först en allmän kommentar: Kathreinen skickar i vissa lägen ut bild på SCART fast man har ställt in videoutgången till HDMI. Medan man håller på och pillar är det alltså en fördel att ha både SCART och HDMI kabel i så man lätt kan växla ingång på TV:n och se om något händer. Sedan när allt funkar kan man dra ur SCART:en.

    Första problemet fick jag i punkt 9. Min WinXP-PC ville inte vara med på att skapa den stora RECORD-partitionen som FAT32. Jag har för mig att det finns någon inbyggd begränsning i XP som inte tillåter att man gör partitioner över 32GB som FAT32. Min RECORD-partition blev 230GB nånting och enda valet jag fick var att skapa den som NTFS. Jag provade med det men då kunde inte KCC konvertera den till ext2. Jag provade flera gånger med resultatet att boxen hängde sig och slutade svara varje gång. Till sist resignerade jag och kopplade disken till en Linux-PC och skapade upp Enigma och RECORD partitionerna och formatterade dem som ext2.

    Andra problemet kom i punkt 14 'Installera Barry Allen'. Inget stod om i vilken partition BA skulle installeras. Jag chansade och gissade att XBA nog betydde nåt med BA så jag valde den. Om det var rätt vet jag inte men det funkar bra! Man kanske skulle önska sig en liten förklaring av vad de olika partitionerna är tänkta för? RECORD för inspelningar och Enigma för E2 förstår jag. Jag gissar att XBA är för Barry Allen, men vad är Boot tänkt för?

    Tredje problemet kom i punkt 18 'Aktivera second bootloader'. När jag skulle trycka på den knappen var den redan aktiverad. Skrämd av alla texterna om att det var viktigt att den INTE var aktiverad när man installerade images så raderade jag min nyligen inlagda AAF Last Summerdream, avaktiverade second bootloader, installerade AAF Last Summerdream igen och slutligen aktiverade second bootloader.

    Fjärde problemet kom i punkt 19. Sökvägen till filen som skall redigeras var /tmp/usb/XBA*/ba/ba åtminstone på min burk. Jag antar att detta bara var en felskrivning?

    Kanalsökning på Thor och Sirius tog c:a 25 minuter på min burk.

    Enigma2 är verkligen snyggt! :thumbup: Det ser väldigt bra ut och jag gillar det! Nästan så att jag funderar på att prova att installera E2 på min ögonsten IPBox 9000HD... Det får väl bli nästa projekt...

    Jag har fortfarande inte testat allt och jag återkommer nog med fler synpunkter eller frågor.

Liknande ämnen

  1. Howto: Prisvärd DIY HDTV-PVR
    Av richard_roe i forum Kathrein
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 14:55
  2. Vilken box hade ni skaffat till Comhem HDTV?
    Av Draggen@comhit i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 16:05
  3. funkar detta tvkort till hdtv
    Av 1000foting i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 21:18
  4. Prisvärd plasma 42"??
    Av bjornsson i forum TV
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 09:14
  5. Är denna dator prisvärd?
    Av martin12 i forum Hårdvara
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 12:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss