Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ip och port frågor mm

  1. #1

    Ip och port frågor mm

    Hej allihopa

    Jag är relativt ny, så jag kan inte mycket alls om dreamboxar.
    Ska försöka förklara mitt problem så gott det går.

    Mitt första problem jag hade var att min dreambox inte fick ett Ip nummer.
    Den fick ett internt(tror jag) Ip nummer som var nåt i stil med 10.0.0 nåt.
    Då ringde jag BBB och dom gjorde om mitt modem till ett bryggat. Då fick jag efter lite strul samma Ip nummer jag hade på datan. Men ibland försvann Ip numret när jag kollade och bilden fastnade. Men efter ett tag försvann Ip numret helt och hållet.(med försvann menar jag att jag fick samma nummer 10.0.0....) Så jag testade att göra om mitt modem till en router igen. Då fick jag ett Ip nummer som började med 192...., samma som i min data. Båda fick alltså nytt Ip nummer av modemet. Det funkade fint ett tag. Men nu funkar det inte. Boxen visar ett Ip nummer, och det står att jag är Online, men det syns ingen bild. Ibland kommer bilden tillbaka men försvinner efter några sekunder.
    Är problemet min Dreambox? Mitt modem? Eller servern jag använder?
    Kan det ha att göra med porten som dreamboxen använder? Just nu port:80.

    jag har en 500-S box.

    Tack på förhand för hjälpen.
    Mvh Neco

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger

    dhcp

    kolla att dhcp är aktiverat på dreamboxen (borde ligga nånstans under avancerade inställningar -> nätverksinställningar)
    Och kolla också att dhcp server är aktiverat i routern.
    Starta om först routern sen dreamboxen, då borde du få ett ip på dreamboxen som oftast börjar på 192.168.0.X

  3. #3
    Ja det funkar. Jag får samma Ip som datan av routern. Så långt är allt bra.
    Men problemet är att bilden fastnar. Eller rättare sagt det finns ingen bild, kommer bara i 10 sek kanske och sen fastnar den igen.

    Och ibland så står det offline när jag tittar i nätverk fönstret-->Enable Online-Test.(men oftast står det online)

    Så var tror du problemet är?
    Min dreambox? Modemet? Eller servern jag får mina kanaler ifrån?

    Tack

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ett problem är om du verkligen får samma IP-adress till Dreamboxen som du får till din dator.
    Det är inte bra om två apparater har samma IP-adress. Då blir det kollisioner på nätet och paketen vet inte vart de ska ta vägen.

    Men du menar kanske att de får IP-adresser i samma serie?

  5. #5
    Ja förlåt.
    Det var det jag menade. Dom har samma siffror men en slutar med 64 en med 65.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Eftersom du tydligen inte har servern hos dig och du verkar köra över Internet så liknar detta något som inte får diskuteras här enligt forumets regler...

  7. #7
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Om du inte har servern hos dig, håller jag med atomized, men tycker att du borde förstå att du borde fråga X som äger servern först !

Liknande ämnen

  1. ir port
    Av droos i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 23:54
  2. com port
    Av bonden85 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-11, 16:24
  3. Com-port till Usb-port
    Av Deas i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 22:41
  4. MP 3.5 på USB-port?
    Av frjo78 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss