Sidan 1 av 15 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 147

Ämne: Minirecension: DM500 för 560:-

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Wink Minirecension: DM500 för 560:-

    Som nämnts i något inlägg förut så kan man köpa en DM500 klon från DealExtreme för c:a 560:-.
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29102

    Jag beställde en och i dag kom den. I mitt fall fick jag vänta nästan exakt en månad för att få den, men jag hade nog lite otur. Först fick DX inga leveranser och sedan var det någon kinesisk helg som firades och gjorde att i stort sett hela Kina stod still en vecka i början på oktober! Normalt tar det nog c:a två veckor skulle jag gissa.

    Priset i mitt fall blev 560:- med den dollar-kurs som gällde då. Inga övriga avgifter eller tull tillkom utan jag har bara betalt 560:- totalt. :thumbup: Paketet skickas som rek. brev ifrån Kina så det går att spåra.

    Har testat den lite och tycker hårdvaran verkar bra. Själva mottagaren känns snäppet stabilare än min 500-klon från Crown-sat. Fjärrkontrollen har kanske aningen sladdrigare knappar än Crown-sat klonen. Men vi pratar mycket små skillnader. Båda burkarna är helt OK att använda.

    Utseendemässigt har den här klonen en egen stil. De kallar den DM500 v8 och den har en annan front och är i svart. Jag tycker den är snyggare än originalet faktiskt. Vidare kallar de den DMBox och det står alltså inte Dream på mottagaren eller lådan.

    En extra liten finess på den här modellen är att de klämt in en strömbrytare på baksidan. Man slipper alltså rycka ut kabeln vid ev. hängningar. En bra grej tycker jag. :thumbup:

    MAC-adressen ligger i 00:09:34-serien vilket skyddar mot kända "clone-bombs".

    Den levereras med strömsladd av USA-modell. Man får alltså skaffa en adapter eller en annan strömsladd. Typ en sån här passar:
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=135943469

    Vid leverans är den laddad med en kinesisk version av Gemini! :lol: Efter mycket letande i menyerna lyckades jag ställa om till Engelska bara för att upptäcka att den imagen innehöll inga satelliter som går att se i vår del av världen...

    Fram med nollmodemkabeln och DreamUp och blåste in PLI Jade. Det gick utan problem och nu är boxen precis lika trevlig som vilken annan DM500 som helst.

    Fördelar:
    Snygg
    Billig
    Verkar hårdvarumässigt stabil
    Strömbrytare

    Nackdelar:
    Kinesisk Gemini, måste flashas om
    Strömsladd av USA-modell
    Fjärrkontrollens finish inte den bästa (funkar dock OK)

    Några bilder:
    1. Fronten i jämförelse med min Crown-Sat klon.

    2. På baksidan har de inte bangat för att skriva ut "Made in China". Man ser också den extra strömbrytaren.

    3. En översiktsbild av utseendet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Mycket bra och utförlig recension!

    Verkar vara en trevlig modell, både in och utvändigt.
    DM600 look fast annan label, rätt MAC-adress + strömbrytare till ett bra pris.
    Du har inte märkt någon skillnad när det gäller ljudnivån ut....Bättre än din andra klon?
    Någon nämnde att dessa hade annat audio-chip.
    Ta gärna en närbild på kretskortet om du någon gång lyfter på locket.

    Tydligen tillverkad av Saniptv, Hongkong.
    Enligt deras hemsida producerar dom DM800-kloner också, men DealExtreme verkar inte sälja dessa.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag jämförde inte ljudnivån med min andra klon. Men jag slogs av att ljudnivån var relativt hög och ljudet lät bra. Det var högre ljudnivå från denna boxen än den Kathrein UFS910 jag håller på och labbar med samtidigt.

  4. #4
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Om det är låg ljudnivån, klippa bort PIN 1,2 och 6,7 på IC U11
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    17
    Tackad
    1 gånger
    Har du provat att spela in med den genom att mounta en extern disk?
    På orginal 500:an fungerar inte inspelningen med dvr något vidare, men det kanske fungerar bättre på kopiorna.

  6. #6
    Finns de för C cable?

  7. #7
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag jämförde inte ljudnivån med min andra klon. Men jag slogs av att ljudnivån var relativt hög och ljudet lät bra. Det var högre ljudnivå från denna boxen än den Kathrein UFS910 jag håller på och labbar med samtidigt.
    Intressant!
    Om det nu är fixat så är bara det skäl nog till att inte befatta sig med originalboxar.
    Har själv inte orkat bry mig eller ta fram lödkolven på min DM600 som också har samma konstruktionsfel...tänka sig.


    Inga andra finesser?
    Vet att det finns DM500-kloner med plug-in tuner t.ex.
    Om V8 står för version 8 så borde det finnas en del förbättringar =)

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK. Så här ser den ut under locket.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Har du testat att streama till datorn via vlc? Har hört att en del DM500 inte är så stabila när man streamar.

  10. #10
    Tråden är rensad på en massa Off Topic inlägg.

    Håll er till ämnet och spamma inte någon annans tråd
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. Dm500+
    Av skepparn i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 12:02
  2. DM500-T
    Av PHL i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 20:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss