Hej,
Har nu beställt ett abbonnemang av CH.
Min fråga rör huruvida kortet, som de skickar, behöver aktiveras på nåt sätt innan det används i min dreambox.
Hur aktiverar man i såfall kortet om man inte har en godkänd box?
//U
Hej,
Har nu beställt ett abbonnemang av CH.
Min fråga rör huruvida kortet, som de skickar, behöver aktiveras på nåt sätt innan det används i min dreambox.
Hur aktiverar man i såfall kortet om man inte har en godkänd box?
//U
Som jag har förstått det så är det bara för HD kanaler man behöver paira ihop med en box annars borde det bara vara att köra men jag kan ha fått allt bakom foten
Se till att din softcam klient skickar EMM så ska kortet hoppa igång i din Dreambox.
| DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |
BLACK AT HEART!
Entitlements Management Messages
dvs koden som skickas ut för att uppdatera abonnemangsinformation i kortet
/C
Tack. Misstänkte att det var något i den stilen. Det här forumet har en ganska hög ingångströskel. Jag försöker själv undvika förkortningar och hellre använda svenska ord (ex. kortdelningsserver istället för CS-server).
Är det inte bättre att kalla EMM för nyckeluppdatering?
Om jag fattar saken rätt kommer nyckeluppdateringen flygande med videosignalen? Alltså genom antennuttaget.
hur skickar man EMM så kortet uppdateras vart ställer man in den ifrån
Beror på setupen. De flesta här på ComHit verkar köra med en kortdelningsserver (CS-server). Rätta mig om jag har fel, men en kortdelningsserver är inte fysiskt uppkopplad mot antennuttaget utan kopplar bara ihop det fysiska kortet (exempelvis Com Hems smartcard) med kortdelningsklienter (CAMD). Klientens jobb är att låtsas vara en riktig kortläsare, alltså en emulator.
När det dags för en nyckeluppdatering (sker oftast en gång/mån), är det kortdelningsklienten som tar emot dessa Entitlement Management Messages (EMM). För att kortdelningsservern skall kunna fortsätta göra sitt jobb måste någon av klienterna tala om för kortdelningsservern att nycklarna för att dekryptera inkommande signaler har ändrats. Det finns tydligen en del kortdelningsklienter som klarar av det. Tror newcamd är en, acamd en annan.
jag erkänner, jag är noob på det här…
noob eller inte så verkar du snappa hur det fungerar och villig att läsa och försöka förstå :thumbup:
Sen är det nog bättre att lära sig vad facktermerna betyder för det finns ingen config fil eller readme som innehåller nyckeluppdatering om man menar EMM :lol:
Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !
Jag beställde precis canal+ totalpaket och sitter och väntar på att bilden ska dyka upp. Ungefär hur lång tid brukar det ta innan bilden ploppar igång?
Kortet sitter inte i boxen (DM800) utan i en Linuxserver med newCS1.67 i.
02 jhunden 00d 00:07:09 4 322 1 83.253.6.109 Mgcamd
Sista "1":an är att den har skickat en EMM sista 10minutrarna...
4st OK ECM, Bad ECM 373 och EMM 1, står på Canal+ Drama.
När jag köpte Viasat-paketet gick det betydligt snabbare.
Så här står det i newCS-loggen.
[ 23:23:41 ] [ Newcamd ] ECM -> jhunden (NOT OK) [CAID 0B00] [Prov 00000000] [SID 043E]
Tack för svar!