Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Nytt kort - Behövs aktivering?

Nytt kort - Behövs aktivering?

Hej,

Har nu beställt ett abbonnemang av CH.
    Min fråga rör huruvida kortet, som de skickar, behöver aktiveras på nåt sätt innan det används i min dreambox.

Hur aktiverar man i såfall kortet om man inte har en godkänd box?

//U

Som jag har förstått det så är det bara för HD kanaler man behöver paira ihop med en box annars borde det bara vara att köra men jag kan ha fått allt bakom foten

Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Tackad
    23 gånger
    Se till att din softcam klient skickar EMM så ska kortet hoppa igång i din Dreambox.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

BLACK AT HEART!

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bpl Visa inlägg
    Se till att din softcam klient skickar EMM så ska kortet hoppa igång i din Dreambox.
    Vad betyder EMM?

Donator
    Reg.datum
    Oct 2005
    Tackad
    17 gånger
    Entitlements Management Messages

dvs koden som skickas ut för att uppdatera abonnemangsinformation i kortet

/C

hur skickar man EMM så kortet uppdateras vart ställer man in den ifrån

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Cul8 Visa inlägg
    Entitlements Management Messages

dvs koden som skickas ut för att uppdatera abonnemangsinformation i kortet

/C
    Tack. Misstänkte att det var något i den stilen. Det här forumet har en ganska hög ingångströskel. Jag försöker själv undvika förkortningar och hellre använda svenska ord (ex. kortdelningsserver istället för CS-server).

Är det inte bättre att kalla EMM för nyckeluppdatering?

Om jag fattar saken rätt kommer nyckeluppdateringen flygande med videosignalen? Alltså genom antennuttaget.

Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av catlak Visa inlägg
    hur skickar man EMM så kortet uppdateras vart ställer man in den ifrån
    Beror på setupen. De flesta här på ComHit verkar köra med en kortdelningsserver (CS-server). Rätta mig om jag har fel, men en kortdelningsserver är inte fysiskt uppkopplad mot antennuttaget utan kopplar bara ihop det fysiska kortet (exempelvis Com Hems smartcard) med kortdelningsklienter (CAMD). Klientens jobb är att låtsas vara en riktig kortläsare, alltså en emulator.

När det dags för en nyckeluppdatering (sker oftast en gång/mån), är det kortdelningsklienten som tar emot dessa Entitlement Management Messages (EMM). För att kortdelningsservern skall kunna fortsätta göra sitt jobb måste någon av klienterna tala om för kortdelningsservern att nycklarna för att dekryptera inkommande signaler har ändrats. Det finns tydligen en del kortdelningsklienter som klarar av det. Tror newcamd är en, acamd en annan.

jag erkänner, jag är noob på det här…

noob eller inte så verkar du snappa hur det fungerar och villig att läsa och försöka förstå :thumbup:

Sen är det nog bättre att lära sig vad facktermerna betyder för det finns ingen config fil eller readme som innehåller nyckeluppdatering om man menar EMM :lol:
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Tackad
    1 gånger
    Jag beställde precis canal+ totalpaket och sitter och väntar på att bilden ska dyka upp. Ungefär hur lång tid brukar det ta innan bilden ploppar igång?

Kortet sitter inte i boxen (DM800) utan i en Linuxserver med newCS1.67 i.
    02 jhunden 00d 00:07:09 4 322 1 83.253.6.109 Mgcamd
    Sista "1":an är att den har skickat en EMM sista 10minutrarna...

4st OK ECM, Bad ECM 373 och EMM 1, står på Canal+ Drama.

När jag köpte Viasat-paketet gick det betydligt snabbare.

Så här står det i newCS-loggen.
    [ 23:23:41 ] [ Newcamd ] ECM -> jhunden (NOT OK) [CAID 0B00] [Prov 00000000] [SID 043E]

Tack för svar!

Liknande ämnen

1. CD med Dreambox - behövs kort ändå?
    Av altair4 i forum Canal Digital
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 22:44
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 18:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss