Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Problem med 180 cm parabolanten??

  1. #1

    Problem med 180 cm parabolanten??

    Jag har köpt en parabolantenn den här:

    http://www.satpro.se/detailes/detail...t_nr=331%20HYL

    Och jag skulle titta på 28 grader det vill säga BBC kanaler special BBC HD men det är dålig signal jag får.Jag vet inte om det är fel på installation eller ?

    Är det någon som har likadan parabol som kan hjälpa mig?

    Tack för svar!!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och var bor du ?? Det är inte säkert du får in den satelliten om du bor norr om Sundsvall. Sverige är lååååångt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Och var bor du ?? Det är inte säkert du får in den satelliten om du bor norr om Sundsvall. Sverige är lååååångt.
    Jag bor i Stockholm (Sollentuna).
    Jag fick bild med min 100 cm parabol här men på kvällen försvann bild och dålig signal!!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av heeya Visa inlägg
    Tack för svar!!
    Ju större antenn desto svårare att rikta in den?

  5. #5
    richard_roe
    Gäst
    Den parabolen är inget annat än skräp. Tyvärr. Du skulle ha frågat om råd här på forumet först.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av richard_roe Visa inlägg
    Den parabolen är inget annat än skräp. Tyvärr. Du skulle ha frågat om råd här på forumet först.
    Vad rekomenderar du för att få in Astra 2d i StorStockholm? Jag får in de horisontala signalerna via en gammal Barcom 120x130cm, men inte de vertikala och därmed till exempel BBC HD. Jag har tittat på en Giobertini 150 CM, men är osäker om den räcker.

  7. #7
    richard_roe
    Gäst
    http://astra2d.proboards.com/index.c...rd=Scandinavia finns mängder av mottagningsrapporter för olika delar av Sverige som man studera.

  8. #8
    Se om du kan hitta en SMW 1.5 m någonstans. Den är klockren för BBC. F ö kör jag en 100 cm ca 250 km från dig (västsverige) och kanalerna dräller in. BBC Hd är dock problem. Den kräver lite mer must än 100 cm pga känslighet eller liknande. Där gör 150 cm underverk. Med tanke på att du bor 250 km österut och signalen avtar med en rasande fart så skulle jag gissa på att du kanske behöver 150-200 cm för säkerhets skull, men en 150 kan säkert funka så länge det inte regnar. Här funkar det i alla väder men HD faller bort vid för mycket regn.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Eh, va ?

    En 180cm ska räcka gott och väl, har ni kollat på footprinten, det finns en (sidelobe) över Sverige, mellersta, beror lite på vart man bor. Men inom det området räcker det med 0.8-1.2 för att få in de flesta transpondrar, i alla fall de horizontella.

    Att parabolen är skräp håller jag inte med om, kanske inte lika hög kvalite eller bra som andra men det ska absolut gå att få in alla kanaler på alla transpondrar med den storleken. Det skadar inte att montera på en "feedhorn" så det blir ännu bättre.

    Har TS kollat på satlex att du vridit LNBn till rätt gradtal ?
    Prova att finjustera parabolen så du får maximal signal ?
    Använt dig av instrument eller signalmätare ?

    Sedan behöver man också en bra LNB.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Eh, va ?

    En 180cm ska räcka gott och väl, har ni kollat på footprinten, det finns en (sidelobe) över Sverige, mellersta, beror lite på vart man bor. Men inom det området räcker det med 0.8-1.2 för att få in de flesta transpondrar, i alla fall de horizontella.

    Att parabolen är skräp håller jag inte med om, kanske inte lika hög kvalite eller bra som andra men det ska absolut gå att få in alla kanaler på alla transpondrar med den storleken. Det skadar inte att montera på en "feedhorn" så det blir ännu bättre.

    Har TS kollat på satlex att du vridit LNBn till rätt gradtal ?
    Prova att finjustera parabolen så du får maximal signal ?
    Använt dig av instrument eller signalmätare ?

    Sedan behöver man också en bra LNB.
    Jag ska börja och montera om det igen men jag har sökt genom internet att hur ska jag montera men jag har inte hittat någonting .

    Och jag har köpt bästa LNB enligt Satsystem i Solna och jag håller på bli trött på den parabol:'(:'(:'(

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss