Jag har en HH100 rotor, en ganska klen parabol (som följde med en nu uppsagt Viasat abonnemang) och en dreambox 500s (kanska klon, eftersom inköpt 2009). Min fru vill gärna titta på franska kanaler. De statliga France 2, 3, och 5 sänds okodad från Atlantic Bird 5.0W.

Satelliten är ju relativt långt bort, men till min förvåning hittade dreamboxen den! Dock hittar anläggningen inte tillbaks till Atlantic Bird, när parabolen är riktad mot en annan satellit, och man bytar till en av kanalerna, France 2, 3, och 5. Man måste alltid knappa sig till setup, automatic transponder scan, välja ut Atlantic Bird 5.0W och börja scanna. Efter ett tag blir det "lock" och "sync", då kan man avbryta och kanalerna på Atlantic Bird (som är redan sparade) funkar bra.

Jag förmoder att i automatic transponder scan görs en sökning av satelliten genom att korrigera försöksvis rotorns position en lite grand till vänster och till höger, och denna sökningen görs inte om man byta kanal, då går rotorn bara till sparade positionen.

Nu vill jag helst att sökningen görs även vid vanlig kanalbyte för att slippa gå in i setup samt automatic transponder scan varje gång när vi vill byta till Atlantic Bird. Finns det möjligheten att påverka mjukvaran i dreamboxen ang. detta? Är det en idé att försöka met olika images eller är de allihopa samma vad beträffar rotorns och mottagarens styrning?