Färgerna vet jag säkert att de går att ändra! Det var nämligen den stora nyheten i DGS 8833, att man fick vita undertexter. (Det som syns på bilderna är NLB 8873, men den fungerar likadant som 8833 vad gäller subtitles).
I tidigare versioner av DGS programvaran hade undertexterna alla möjliga färger som rosa eller brunt.
Så färgerna går helt klart att ändra vad du än säger!
Sedan tycker jag inte fonten verkar vara densamma mellan DGS och E2 heller, men det kan vara svårare att avgöra om det bara handlar om uppskalning av fonten eller om det faktiskt är en annan font. Jag skulle kunna tro i DGS-fallet att det är en uppskalad font eftersom konturerna på bokstäverna är taggiga. Men i E2 verkar bokstäverna ha perfekta konturer även fast sändningarna och min TV kör i 1080i.
"Tjaffset" i sig är inte intressant, utan det intressanta är hur det faktiskt fungerar och om det går att påverka textningens utseende i boxen. Som syns av bilderna så kan utseendet på DVB-textningen faktiskt variera en hel del. Och skulle jag lägga upp bilder på äldre DGS-releaser skulle man se ännu större skillnader.
Men nu orkar jag inte ladda om boxen med äldre programvara bara för att du inte vill tro på vad jag säger. Du får helt enkelt tro på mitt ord. Och som du ser av bilderna så ljög jag inte förra gången och jag ljuger inte om färgerna nu heller!![]()