Angående er som snackar om att man behöver ny ca-modul bara för att det är kanalerna som är kodade i mpeg4. Jag tror ni är ute och cyklar lite. De kanalerna som sänds från tv-sändarna är krypterat om det e en krypterat kanal och okrypterat om det är en okrypterad kanal. När tunern i din boxer/dator tar mot kanalen (oavsett krypterat eller okrypterat) mellanlagras data i minnet eller på hårddisken. Detta data kan innehålla vad som helst mpeg,mpeg2,mpeg4,xvid osv, spelar ingen roll vilket, skulle kunna innehålla word dokument krypterat,,, all data går kryptera upp oavsett datatyp.
Sedan är det ett program i din box eller dator som försöker kryptera upp data med hjälp via ca-modul(med ditt kort i). Sedan försöker din box/dator spela upp det data. Din box kanske bara klarar spela upp mpeg2, och om kanalen är mpeg4 så klarar inte din box att spela upp det.
Det jag vill säga är att att olika kodnings teknik har ingen koppling till ca-moduler eller kryptering.
Däremot kanske dom kallar ca-modul som stöder mpeg4 bara för att dom(danmark eller vilka ni påstår) gick över från mpeg2 till mpeg4 och bytte till viaccess 4.0 kort i samma veva vilket innenbär att du kanske behöver en ny ca-modul som kan läsa Viaccess 4.0 korten. Vilket inte har nåt samband med mpeg4 kodning eller vad det är för data typ.
Detta är hur jag förstått det.