Tja!

Har haft detta problem ett längre tag nu, och efter att ha gjort allt (som jag kan komma på) så skulle jag vilja ha er professionella bedömning på problemet.

Har HTPC hemma, Windows XP, Terratec Cinergy C PCI HD tvkort (för DVB-C) tillsammans med en Cinergy USB CI modul, samt en Dilog Conax CAM. Kör Comhem Large med Canal+ Film. Använder medföljande tv mjukvara (terratec home cinema). Har ställt in allt så det fungerar som det ska, men ... dessa frekvenser får jag problem med då jag försöker titta på dem:

Alla kanaler upp till 442 Mhz = funkar klockrent

frekvenserna 442 Mhz, innehållande bla National Geographics Wild, Samt SF kanalen, 450 Mhz, TV4 Sciencefiction samt BBC knowledge, 458 Mhz, Canal 7 samt 746 Mhz, BBC Lifestyle, har alla samma problem. (Totalt sex kanaler)

Sätter man mjukvaran på någon av frevenserna över 442 Mhz så får man en perfekt bild och ljud i ca 10 sekunder, sen börjar det tappas bitar, 0,5-1% vilket gör att bild och ljud hackar och fryser, det blir helt osebart. Byter man kanal till ex vis tv 3 eller kanal 5 som ligger på en lägre Mhz och sen tillbaka, upprepas det, perfekt bild och ljud i ungefär 10 sekunder, sen ballar det ur.

Har garanterat varit såhär hela tiden, men märkes aldrig av förut då jag körde medium, samt då inte SF Kanalen fanns, då jag inte hade frekvenser över 442 Mhz.

Följande har jag testat:

Kollat alla mjukvaruinställningar, av någon anledning väljer programmet QAM 256 på alla kanaler över 442 Mhz, vilket känns fel, har gått in manuellt och tvingat tillbaka kanalerna till QAM 64, ingen skillnad. Varken bättre/sämre Har testat alla QAM lägen från 16 till 1024, ingen skillnad, exakt samma problem. Har även testat om den verkligen kör den QAM jag ställt in för hand, och ja, det gör den.

Testat 5 olika antensladdar, varav 3 sk highend sladdar, ingen skillnad.

Öppnat kabeltvuttaget och rotat runt i kopplingarna, tog bl a bort en extrasladd som inte ledde någonstans som någon tidigare lägenhetsinnehavare pulat dit. Ingen skillnad till det bättre, inte till det sämre heller. Kopplingarna såg ok ut, inte taskigt dragna med lite skärm etc.

Testat med en annan digitalmottagare till datorn, en Terratec H5 USB sticka, samma övrig hård/mjukvara, ingen skillnad.

Har testat en annan dator, ingen skillnad.

Har testat ett annat tv uttag, i sovrummet, ingen skillnad.

Har ryckt ut och släkt varenda lampa, transformator, switch, router, och kontakt som jag kunnat hitta i närheten, för att ta bort så mycket interferens som möjligt, ingen skillnad.

Har testat Comhems Samsungbox DCB-B270Z, både i sovrummet och i vardagsrummet, med alla 5 antennsladdarna, den fungerar hur bra som helst med vilken sladd som helst på vilka kanaler som helst och i vilket rum som helst, samt med alla sladdar inkopplade och alla lampor på. Den visar en signalkvalité på 80 % och tuggar bara på?!

Det känns som att:
1: Det är inget fel på uttagen
2: Det är inget fel på datorhårdvaran, om det inte är exakt samma fel på två tekniskt helt olika mottagare (iof från samma tillverkare)

Är det då mjukvaran som spökar, kan den ge upphov till dessa problem, och varför känner den av alla frekvenser över 442 Mhz som QAM 258? Trots att sökningen är gjord på QAM 64.

Eller är det ComHem som gjort nåt? Har de pillat med sina nyare kanaler på något vis. Kan det vara symbolraten som är skev... kör 6875, kan man testa att skruva ner/upp den.. testade med 6874, ingen skillnad, körde jag 68750 vart det för svag signal/ingen anslutning.

Finns det någon mjukvara som man kan köra som "test" för att se om det går att lösa, eller är jag helt ensam om detta?