Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 116

Ämne: Moralisk diskussion om att använda Dreambox kloner

  1. #21
    *räcker upp handen*

  2. #22
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Vad är Windows för något ?? Och en "laglig kopia" hur funkar en sådan ???
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #23
    Jag kör med en laglig Vista och frugan med en laglig XP. Gör inte alla likadant, eller kör man med piratversioner?

  4. #24
    Har väl inte världens bästa moral, men ocker är för mig värre än kopiering av andras varumärken och det är väldigt mycket "skyll dig själv" över det hela. Att de i många fall har sämre kvalitet på sina svindyra produkter jämfört med kopiorna är ju ett dåligt skämt.

    Hade dock helst sett att kopiorna faktiskt hade ett annat utseende och namn. Däremot innehåll och programvara kan de kopiera bäst de vill utan att jag bryr mig det minsta.

  5. #25
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av altair4 Visa inlägg
    Har väl inte världens bästa moral, men ocker är för mig värre än kopiering av andras varumärken och det är väldigt mycket "skyll dig själv" över det hela. Att de i många fall har sämre kvalitet på sina svindyra produkter jämfört med kopiorna är ju ett dåligt skämt.

    Hade dock helst sett att kopiorna faktiskt hade ett annat utseende och namn. Däremot innehåll och programvara kan de kopiera bäst de vill utan att jag bryr mig det minsta.
    Jag håller med dig till fullo faktiskt, men det är ju MIN uppfattning.

  6. #26
    Alla köper en DM för ett visst syfte, vilket jag inte ens behöver nämna.
    O varför gör man detta ? Vissa säger kultur, andra "tycker" det bara är kul. Men i grund o botten är det för att vissa bolag tar ut ocker priser för sina tjänster.
    Kan bara hålla med Myrmidon. De som startade Dreambox gjorde ju det för att man skulle kunna använda den till Omoraliska saker. Man startade det hela så att säga. Så diskussionen om kloner eller orginal blir lite naiv.

  7. #27
    Håller med, de säljs för ett visst syfte, rent löjligt då att vara emot kopiering av själv boxen. Men visst namnet borde inte vara detsamma på kopiorna, men att bojkotta dem för att de har samma namn gör man ju inte heller. Köp kinesboxar gubbar :thumbup:

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Har inte den här frågan 2 sidor egentligen ?
    Alla köper en DM för ett visst syfte, vilket jag inte ens behöver nämna.
    O varför gör man detta ? Vissa säger kultur, andra "tycker" det bara är kul. Men i grund o botten är det för att vissa bolag tar ut ocker priser för sina tjänster.
    Alla köper inte för att syssla med olagligheter så döm inte alla även om nu kanske många gör det.
    Dreamboxen är klart bästa boxen och största fördelen är att den är opensource och kör linux.

    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Hur många använder en laglig Windows kopia ?? sträck upp en hand....
    Jag kör enbart Linux i ALLA mina burkar så varför skulle jag köra en Windows kopia?
    Windows är det största VIRUS som finns och kommer att finnas.
    Fast även där är det ju fel tankesett det finns många som kör på Windows orginal.

    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Tycker nog det blir helt jävla fel o sitta diskutera saken när man ska ha ena foten på rätt sida lagen o samtidigt försvara sina övertramp när det egentligen handlar om CS.
    Allvarliga saker att komma och anklaga folk att syssla med CS.
    Jag tycker CS är lika mycket fel som försäljning av kloner och nåt som även det ska förbjudas att diskuteras på forumen.
    Men jag kan samtidigt försvara familjer med 5 TV apparater som inte har råd att skaffa flera tvillingabb.
    Det är fel av TV bolagen att ta betalat flera gånger för samma hushåll.

    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Men som allt annat handlar det om pengar... pengar, pengar.....
    Gör en produkt o kräv mera betalt än vad samhället vill betala o en dylik situation uppstår.
    Anpassa priset efter marknaden o det kommer inte dyka upp några problem i denna utsträckningen.
    O som det är i dagsläget så har DMM haft en för hög prislapp på sina produkter o klonerna har dykt upp.
    Inget fel att dom vill tjäna pengar på sina produkter.
    Om ingen gjorde så skulle det inte finnas mycket att köpa.
    Visst så kostar Dreamboxarna en del men dom är värd priset.
    Men det är klart folk är så snål och ska ju ha allting gratis.
    Har du köpt en TV för 20-30000:- så kan du väl för fan betala priset som en Dreambox kostar också.

    Citat Ursprungligen postat av altair4 Visa inlägg
    Har väl inte världens bästa moral, men ocker är för mig värre än kopiering av andras varumärken och det är väldigt mycket "skyll dig själv" över det hela. Att de i många fall har sämre kvalitet på sina svindyra produkter jämfört med kopiorna är ju ett dåligt skämt.

    Hade dock helst sett att kopiorna faktiskt hade ett annat utseende och namn. Däremot innehåll och programvara kan de kopiera bäst de vill utan att jag bryr mig det minsta.
    Ännu en gång inget fel att dom vill tjäna pengar på sina produkter.
    Finns inget företag i världen som säljer produkterna till det komponenterna kostar.
    Sen kommer det ju på det alla kostnader att företaget ska gå runt och anställda.
    Utvecklingskostnader och licenser kommer till.
    Lägg till sen alla skatter och moms som kommer till efter det så drar priserna iväg ganska snabbt
    Vill man komma undan billigare kan man faktiskt köpa orginal DM8000 på kring 9000:- på vissa ställen i övriga EU länder medans den kostar 11-12000:- i Sverige och det kan ni väl knappast komma och skylla på DMM att boxarna är dyrare i Sverige?
    Lägg till den höga eurokursen vi har så har vi bara där över 1000:- dyrare box än om euron låg på normala nivåer.
    Visst dfet är ändå mycket pengar men kollar man på vad den verkligen klarar av vad den kan ersätta så är den värd varenda krona och kan tom bli billigare än om man köper separata grejer.

    Citat Ursprungligen postat av Polisen Visa inlägg
    Håller med, de säljs för ett visst syfte, rent löjligt då att vara emot kopiering av själv boxen. Men visst namnet borde inte vara detsamma på kopiorna, men att bojkotta dem för att de har samma namn gör man ju inte heller. Köp kinesboxar gubbar :thumbup:
    FEL! Köparna köper den ofta i ett syfte och det är en stor skillnad.
    Med orginalmjukvara så kan du bara se fria svenska kanaler på boxar utan CI plats.
    På boxarna med CI plats så funkar det som på vilken annan box smo helst med CI plats.
    Sen att det finns 3e parts mjukvara som gör det möjligt att se kanaler gratis osv är en annan sak.
    Det kan du ju göra med en vanlig dator med TV kort också.
    Ska man börja anklaga alla som köper TV kort till datorn också då?
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Sen en till sak om ni nu gfillar kloner så mycket varför köper ni inte era TV apparater också från kina direkt eller klockor, bilar, mobiltelefoner osv? Allting av det kan ni få minst 5 ggr billigare direkt från kina precis som med Dreamboxen.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Alla köper inte för att syssla med olagligheter så döm inte alla även om nu kanske många gör det.
    Dreamboxen är klart bästa boxen och största fördelen är att den är opensource och kör linux.
    Ok, kanske inte alla. Men ca 90% skulle jag nog kunna gissa på.
    Att DM skulle va den "klart bästa" boxen är ju egentligen skitsnack ursäkta mig.
    Hur många "vanliga Svenssons" skulle klara av att sparka igång en DM utan intresse för teknik o få igång sina kanalpaket ?
    Inte så att DM är en lätt använd burk för vem som helst.
    Min Nokia burk "var" nog den klart bästa..... Sätt i kortet, starta upp burken, titta på tv 24/7/365 utan stopp... Jomen.. bra resonemang eller hur

    Jag kör enbart Linux i ALLA mina burkar så varför skulle jag köra en Windows kopia?
    Windows är det största VIRUS som finns och kommer att finnas.
    Fast även där är det ju fel tankesett det finns många som kör på Windows orginal.
    DM är nog ett enormt stort virus det också med tanke på TimeBombs osv.. T.om så bra att det lyckades döda sina egna burkar..
    Vet inte vart den här kommentaren skulle leda, Windows var bara ett exempel. En produkt som säljs 100% dyrare än vad en normal person är villig att betala om den inte medföljer ett datorköp.
    Men samtidigt så säger (aller sade han för några år sen) Bill Gates att hade det inte varit för piratkopieringen hade Windows aldrig varit så stort som det är idag.
    Så även här är frågan tvådelad.

    Allvarliga saker att komma och anklaga folk att syssla med CS.
    Jag tycker CS är lika mycket fel som försäljning av kloner och nåt som även det ska förbjudas att diskuteras på forumen.
    Men jag kan samtidigt försvara familjer med 5 TV apparater som inte har råd att skaffa flera tvillingabb.
    Det är fel av TV bolagen att ta betalat flera gånger för samma hushåll.
    uhm.... fortsättnign följer innan jag svarar....

    Men det är klart folk är så snål och ska ju ha allting gratis.
    Har du köpt en TV för 20-30000:- så kan du väl för fan betala priset som en Dreambox kostar också.
    Hur kan du försvara familjen med 5 TV apparater men köra över en annan som sitter med 2 o tycker att DM har orimligt höga priser.
    Här snackar du om ett tvillingkort för 90:- jämfört med en DM800 för 49xx:- o en DM8000 för 10.000:-...

    Vad är rimligast ?
    O varför förbjuda pratet om CS då det verkar va helt ok för familjen med 5 apparater ?

    Tycker det här luktar än mer dubbelmoral....
    Även om det är CS inom hushållet är det lika olagligt som annars..

    Menar du seriöst att skaparna bakom DM inta hade en endaste tanke om CS eller andra lösningar när burken skapades ?
    Tror du verkligen att dom snilleblixtade o kom fram till att en lösning med Linux som för en vanlig person är helt hopplöst att förstå sig på med dubbla marknadspriset skulle va en bra affär ??

    Nej du... kan inte gå med på att tro att DM blev skapad för att konkurera ut andra boxar eller va ett komplement till dom..

    Precis som när vi skapade FunCard o sålde dom i "lås system" syfte så blev väl inte ett enda kort sålt för det syftet.. O icke en person som var inblandad kommer att säga att "säkerhets lås" var dess egentliga syfte heller..

Liknande ämnen

  1. Använda din dreambox som cardserver
    Av admin i forum Guider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 14:36
  2. Olika kloner..
    Av desp i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 19:56
  3. Att använda din dreambox som cardserver
    Av nele30 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 22:00
  4. Använda Dreambox 500T som CS-server?
    Av garton i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 13:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss