Sidan 4 av 12 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 116

Ämne: Moralisk diskussion om att använda Dreambox kloner

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Sen en till sak om ni nu gfillar kloner så mycket varför köper ni inte era TV apparater också från kina direkt eller klockor, bilar, mobiltelefoner osv? Allting av det kan ni få minst 5 ggr billigare direkt från kina precis som med Dreamboxen.
    Aldrig sagt att jag gillar en klonad burk.
    Mäkta förbannad att jag blev lurad o tro det var en orginal jag fick.
    Skulle gärna byta ut den mot ett orginal men det är ganska omöjligt.
    Men har inte tänkt att kasta den fast jag köpte en DM600 orginal senare.

    Har jag fått en klonad burk mot mitt vetande så vill jag ialf kunna använda den.

  2. #32
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Anledningen jag vill förvjuda CS diskussioner är att varenda 5 åring lär sig sätta upp det och har lett till dom problem som börjar komma med pairing osv.
    Sen kan jag väl inte försvara familjen kanske till 100% som kör CS till 5 TV apparater men jag kan förstå varför familjerna gör det.
    Och jag anser ju att inom hushållet ska man bara behöva betala 1 gång.
    Ser däremot väldigt allvarligt på all annan form av CS och speciellt affärer som sätter upp stora servrar för deras kunder.

    DMM ville göra en opensource baserad linux box med nätverk som alla kan utveckla och skapa plugins till osv.
    Det ger en masas möjligheter som man inte kan göra på vanliga boxar.
    Det gör ju självklart att det kommer utnytjas av folk för olagligheter.
    På samma sätt dom du kan utnyttja vanlig dator med TV kort till exakt samma sak.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    125
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Anledningen jag vill förvjuda CS diskussioner är att varenda 5 åring lär sig sätta upp det och har lett till dom problem som börjar komma med pairing osv.
    Sen kan jag väl inte försvara familjen kanske till 100% som kör CS till 5 TV apparater men jag kan förstå varför familjerna gör det.
    Och jag anser ju att inom hushållet ska man bara behöva betala 1 gång.
    Ser däremot väldigt allvarligt på all annan form av CS och speciellt affärer som sätter upp stora servrar för deras kunder.

    DMM ville göra en opensource baserad linux box med nätverk som alla kan utveckla och skapa plugins till osv.
    Det ger en masas möjligheter som man inte kan göra på vanliga boxar.
    Det gör ju självklart att det kommer utnytjas av folk för olagligheter.
    På samma sätt dom du kan utnyttja vanlig dator med TV kort till exakt samma sak.
    Att man vill få bort så mycket snack som möjligt ang CS förstår jag...
    Samma problem vi engång hade när det gällde Keys, MK's o pre-releasing av keys.
    Ledde ju till större problem o det gamla dog ut. Sen kom DM o CS o nu börjar det bli så vanligt att nya säkerhetssystem är på ingång.
    Så visst, ditt resonemang hänger jag med på o ska inte diskutera mot det ens. Vi vet nog alla som varit med ett tag vilken problemställning det leder tilll när alla vet allt.

    Precis som du förstår familjen som distribuerar till 5st inom hushållet så förstår jag att det finns kopior av DM.. Precis av samma syfte egentligen.. Ekonomi.
    Alla har tyvärr inte råd att köpa en DM o väljer därför en likvärdig produkt.
    Problemet är väl ändå att kopiorna försöker framstå som originalet. Hade man ändå kunna se att detta är en kopia men ger ett likvärdigt resultat tycker jag inte det är nåt problem.

    Det är ju Open Source, eller hur ?
    Att det tillkommer skatter o andra kostnader är en grej.. Men priset brukar gå ned i takt med försäljning vilket inte verkar gälla DM.

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Aldrig sagt att jag gillar en klonad burk.
    Mäkta förbannad att jag blev lurad o tro det var en orginal jag fick.
    Skulle gärna byta ut den mot ett orginal men det är ganska omöjligt.
    Men har inte tänkt att kasta den fast jag köpte en DM600 orginal senare.

    Har jag fått en klonad burk mot mitt vetande så vill jag ialf kunna använda den.
    Om jag var dig skulle jag krävt pengarna tillbaka och anmåla säljaren.
    Om alla gjorde det kanske man får bort problemen i Sverige åtminstone.
    Det är också ett stort argument till varför jag är emot kloner att många råkat ut för just det du har gjort.
    Och det kommer fortsätta sålänge ingen sätter stopp för dom.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Myrmidon Visa inlägg
    Att man vill få bort så mycket snack som möjligt ang CS förstår jag...
    Samma problem vi engång hade när det gällde Keys, MK's o pre-releasing av keys.
    Ledde ju till större problem o det gamla dog ut. Sen kom DM o CS o nu börjar det bli så vanligt att nya säkerhetssystem är på ingång.
    Så visst, ditt resonemang hänger jag med på o ska inte diskutera mot det ens. Vi vet nog alla som varit med ett tag vilken problemställning det leder tilll när alla vet allt.

    Precis som du förstår familjen som distribuerar till 5st inom hushållet så förstår jag att det finns kopior av DM.. Precis av samma syfte egentligen.. Ekonomi.
    Alla har tyvärr inte råd att köpa en DM o väljer därför en likvärdig produkt.
    Problemet är väl ändå att kopiorna försöker framstå som originalet. Hade man ändå kunna se att detta är en kopia men ger ett likvärdigt resultat tycker jag inte det är nåt problem.

    Det är ju Open Source, eller hur ?
    Att det tillkommer skatter o andra kostnader är en grej.. Men priset brukar gå ned i takt med försäljning vilket inte verkar gälla DM.
    Finns andra orsaker med som att du t.ex inte kan få alla kanalerna på tvillingkorten och dessutom kan du inte få tvillingbb till fler än 4 TV apparater ofta.
    Då är du tvungen ha ett till fullt betalt abbonemang och det är orimligt.
    När det gäller opensource så ja som jag tidigare sagt är i princip allt opensource men inte driverna. Om nu boxarna med annat namn skriver sina egna drivers och skapar en image med dom driverna då ser jag inget problem.
    Sen när det gäller tvillingkort så förekommer det mycket CS även med dom.
    I vissa fall kan du få tvillingkort med dom flesta kanaler för 39:-/mån genom vänner och släktingar.
    Skulle jag varit operatörerna skulle jag lagt ner tvillingkroten och kommit med en egen cardsplitter lösning under deras kontroll.
    Sen sätt till att CS över internet är omöjligt som det redan är idag med nyare krypteringar.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Anledningen jag vill förvjuda CS diskussioner är att varenda 5 åring lär sig sätta upp det och har lett till dom problem som börjar komma med pairing osv.
    Sen kan jag väl inte försvara familjen kanske till 100% som kör CS till 5 TV apparater men jag kan förstå varför familjerna gör det.
    Och jag anser ju att inom hushållet ska man bara behöva betala 1 gång.
    Ser däremot väldigt allvarligt på all annan form av CS och speciellt affärer som sätter upp stora servrar för deras kunder.

    DMM ville göra en opensource baserad linux box med nätverk som alla kan utveckla och skapa plugins till osv.
    Det ger en masas möjligheter som man inte kan göra på vanliga boxar.
    Det gör ju självklart att det kommer utnytjas av folk för olagligheter.
    På samma sätt dom du kan utnyttja vanlig dator med TV kort till exakt samma sak.
    Bra då kan du förstå på samma sätt varför folk köper kloner också.

    Vad är de "massa möjligheterna" som inte finns på andra boxar menar du som gör att folk ska köpa boxarna för tusentals kronor extra? (när man tecknar abonnemang brukar man ju få boxarna tevebolagen tillhandahåller)

  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Nej jag kan inte förstå varför man köper kloner.
    Jag har inte råd med varken DM800 eller DM8000 men går inte och köper nån klon för det utan sparar till jag har råd istället.
    Kan nämna många saker som gör den värd sina pengar.

    1. Det är linux och opensource.

    2. Den har nätverk

    3. Webinterface där jag kan styra boxen och ställa in timers, streama kanaler och inspelningar.

    4. Kan installera alla möjliga utökningar.

    5. Kan ställa in hur textning, teman osv bla ska se ut.

    6. Kan grabba 2 veckors EPG från internet.

    7. Inspelningar spelas in utan krypteringar och annat jävulskap.

    8. Man slipper vänta flera år på att saker ska fixas till av boxtillverkaren.
    Man kan antingen fixa det själv eller vänta på att det fixas i CVS eller nån av alla imageskapare.

    9. Dom nya boxarna har Plug N Play tuners.

    10. Har man råd med DM8000 har man en full mediacenter också och kan bränna ut direkt från boxen.

    Finns mycket mer också.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Nej jag kan inte förstå varför man köper kloner.

    Jasså men du förstår varför ett hushåll vill köra CS, då kan jag berätta att det handlar i båda fallen om priset.

    Jag har inte råd med varken DM800 eller DM8000 men går inte och köper nån klon för det utan sparar till jag har råd istället.
    Kan nämna många saker som gör den värd sina pengar.

    1. Det är linux och opensource.

    Finns ingen anledning att gå in och ändra något som fungerar.

    2. Den har nätverk

    och vad använder du det till som motiverar ett köp?

    3. Webinterface där jag kan styra boxen och ställa in timers, streama kanaler och inspelningar.

    Styra inspelning från webben kan du göra via IPTV också.

    4. Kan installera alla möjliga utökningar.

    Om de vore så bra så vore väl de med på den här listan då?

    5. Kan ställa in hur textning, teman osv bla ska se ut.

    Kosmetika kallas det och brukar inte kosta tusentals kronor.

    6. Kan grabba 2 veckors EPG från internet.

    EPG brukar programbolagen ha i sina boxar också.

    7. Inspelningar spelas in utan krypteringar och annat jävulskap.

    Hur fixar du då HDMI? för det måste man ju ha, du menar väl inte att du kringgår kopieringsskyddet.

    8. Man slipper vänta flera år på att saker ska fixas till av boxtillverkaren.
    Man kan antingen fixa det själv eller vänta på att det fixas i CVS eller nån av alla imageskapare.

    Finns IPTV leverantörer som fixar sina boxar flera gånger i månaden.

    9. Dom nya boxarna har Plug N Play tuners.

    Låter ju bra men knappast värt tusentals kronor.

    10. Har man råd med DM8000 har man en full mediacenter också och kan bränna ut direkt från boxen.

    Än en gång HDMI...

    Finns mycket mer också.

    Svarade i citatet...

  9. #39
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    HDMI är bara en kontakt, det går att skicka HDMI signal i en skarvsladd om du vill!
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  10. #40
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    1. Bara för att det fungerar betyder inte att det går göra det bättre och linux och opensource är ju grunden till all utveckling som sker till boxen.

    2. För dom saker jag nämnt redan bla streama kanaler, sätta timers och liknande.
    slingbox tänker du kanske då ja det funkar väl kanske om man kör med Windows men finns inget stöd för den till Linux och dessutom om du ska köpa till en massa såna grejer är du uppe i samma pengar iaf fast krångligare och sämre.
    Streamen som dreamboxen skickar ut funkar oavsett vilket OS man kör med.

    3. Hos vissa operatörer kanske men alla IPTV boxar är skräp och man är låst till deras boxar.
    Dessutom har dom inte alla kanalerna heller hos samma operatör som jag har nu.

    4. Har redan nämnt några av sakerna.

    DVDPlayer - Se på DVD filmer.
    DVDBurn - Bränn ut inspelningar om du har DVD brännare kopplad.
    Quickbutton - Precis som det låter som.
    Elektro - Konfigurera vilka tiden boxen ska stängas av automatiskt för att spara ström.
    EPGSearch - Sök program (Speciellt om man grabbar EPG för 2 veckor framåt)
    IMDB - Få info om filmer osv från IMDB.

    En del av alla bra plugins som finns.
    Sen finns de ju olika lösningar för att lyssna på internet radio och tv, kolla mail, få upp nummer på skärmen då folk ringer osv... finns plugins för alla.
    Här finns en del av alla utökningar som finns i officiella imagen.
    http://www.dreamboxupdate.com/opendr.../experimental/

    5. Bara exempel på alla bra saker totalt med alla andra sakerna gör att den är värd det.

    6. Inte 2 veckor utan ofta bara nuvarande och nästa program och i bästa fall max några dagar framåt.
    Ofta är tom inte ens EPG dom sänder ut rätt heller.

    7. Boxen spelar in det helt okrypterat på boxens hårddisk så du kan föra över till dator och bränna ut eller koppla in DVD brännare och bränna direkt i boxen. Väldigt användbart om man vill ha kvar nåt. Ännu en orsak till att ha nätverk i boxen.
    Inspelningsfunktionerna är väldigt viktig för mig och att jag ska kunna spela in flera kanaler samtidigt.
    Ser mycket på sport så ofta spelar jag in program och filmer osv på dom andra kanalerna.
    Nåt du inte heller kan göra med IPTV.

    8. Kanske det men du är ändå beroende att dom ska fixa det och du har ingen möjlighet att göra nåt själv.
    Ännu en gång opensource och linux är största orsaken till att jag har just Dreambox.
    Sen så har IPTV stora begränsningar i dagsläget så det är inget alternativ för mig.
    På sikt om några år kan det säkert ha ändrats men till dess så är det inget för mig.

    9. Ännu en gång det är en av sakerna som gör att det totalt sett gör att den är värd det.
    Finns ju dom med flera tuners som kanske vill ha 1 för Boxer och en för Comhem eller Satellit t.ex och kan ha allt det i samma och det är värt ganska mycket.

    10. Boxen kommer med DVI/HDMI kabel vilket blir exakt samma sak som om det var en riktig HDMI kabel. Den sickar både ljud och bild som HDMI signal det är bara kontakten som är DVI på dreamboxens sida.

    11. Har inte satellit själv men en till sak jag kom på som är ett stort argument för dom som kör satellit är ju att dom har Viasat och CD i samma box. Nåt som aldrig lär bli möjligt med deras egna boxar som är låsta på alla möjliga sätt.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Använda din dreambox som cardserver
    Av admin i forum Guider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 14:36
  2. Olika kloner..
    Av desp i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 19:56
  3. Att använda din dreambox som cardserver
    Av nele30 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 22:00
  4. Använda Dreambox 500T som CS-server?
    Av garton i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 13:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss