Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 116

Ämne: Moralisk diskussion om att använda Dreambox kloner

  1. #61
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger

    men för fan....

    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Var står det att forumet handlar om cardsharing?
    Står bara att cardsharing är tillåtet sålänge det är inom hushållet och inget annat.
    Nåt som jag tycker är fel att ha även det.
    Sen så handlar inte bara om moral när det gäller kloner utan att brott faktiskt begås oavsett om det handlar om digitalboxar, telefoner, kläder, klockor, filmer eller vad det nu kan vara.
    vad handlar dreamboxx och comhit om?
    nu är du bara fjantig faktiskt, vad sker härnäst? att du skall säga att du inte använder cardsharing :lol:

    Visst skrivs det en del annat både här och¨på dreamboxx men huvudelen av inläggen roterar ju just runt CS i allmänhet.

  2. #62
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Att man har Dreambox betyder inte att man håller på med CS.
    Jag har den eftersom den är baserad på linux och opensource och har nätverk och alla möjligheter den ger mig och inte för CS.
    Däremot förstår jag folk som inte vill betala mer bara för att kunna se på sin somrums tv eller liknande.
    Andra som inte vill betala för sig är idioter som förstör för oss som har Dreambox som hobby och dit räknar jag även dom som köper kloner.
    Men det är klart om man inte har nå vettigt försvar så börjar man anklaga folk för allt möjligt.
    Och tror nog även ägaren till den här sidan håller med om att Comhit handlar inte om CS utan det är ett ämne bland många andra bara.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #63
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Thepiratebay hade också lagliga saker för nedladdning hos sig.

  4. #64
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Att man har Dreambox betyder inte att man håller på med CS.
    Jag har den eftersom den är baserad på linux och opensource och har nätverk och alla möjligheter den ger mig och inte för CS.
    Däremot förstår jag folk som inte vill betala mer bara för att kunna se på sin somrums tv eller liknande.
    Andra som inte vill betala för sig är idioter som förstör för oss som har Dreambox som hobby och dit räknar jag även dom som köper kloner.
    Men det är klart om man inte har nå vettigt försvar så börjar man anklaga folk för allt möjligt.
    Och tror nog även ägaren till den här sidan håller med om att Comhit handlar inte om CS utan det är ett ämne bland många andra bara.
    Att inte sidan handlar enbart om CS är ju sant, men att CS är en betydande del av innehållet gäller ju både här och på Dreamboxx...
    Att påstå nåt annat är ju fjantigt och sen så tror jag nog att även du kör CS inom ditt hushåll men jag kan givetvis ha fel

    På vilket sätt förstör klonerna din hobby?

  5. #65
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Jag har bara 1 TV apparat så vad ska jag köra CS till? Jävla idiot.
    Ska du börja anklaga alla som har en HTPC med TV kort också när du lika håller på?
    Hade inte Dreambox funnits så hade det varit mitt val istället.
    Det närmaste är väl streaming till dator vilket är en av alla fördelar med Dreambox.

    Folk som köper kloner gör att det blir mindre lönsamt för DMM och skadar utveckligen av framtida boxar och existens.
    Skulle dom sluta utvecklas skulle ju inte mjukvaran utvecklas längre ens för klonerna så det skadar även er.
    Visst det finns många hobby utvecklare som jag t.ex men det är ändå DMM som skriver grunden till mjukvaran i boxarna och dom enda som kan göra ändringar i drivers då den inte är opensource.
    Och CS skadar också min hobby eftersom DMM och deras boxar fått det ryktet där alla som har en Dreambox anklagas för att vara pirat.
    Det är inte DMM's mjukvara som gör det möjligt med cardsharing utan det är är 3e parts utvecklare som går bla att köra på Dreambox men även på alla andra linuxboxar och vilken dator som helst.
    Och tack vare 3e parts utvecklarna är det även möjligt att köra CS på vanliga operatörsboxar.
    Går även köra CS på routrar och liknande med ska man börja anklaga routerägare också för det eftersom man kan köra linux på på routern?
    Personligen vill jag stänga ner varenda CS forum som finns för det förstör som sagt min hobby och för den bästa boxen som finns.
    Fast skadan är redan skedd och går väl inte göra så mycket år längre.
    Men nu handlar tråden om moraliska diskussionen om kloner och inte om CS.
    Vill du ha den diskussionen så tycker jag du startar en ny tråd om det.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #66
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Jag har bara 1 TV apparat så vad ska jag köra CS till? Jävla idiot.
    Ska du börja anklaga alla som har en HTPC med TV kort också när du lika håller på?
    Hade inte Dreambox funnits så hade det varit mitt val istället.

    Folk som köper kloner gör att det blir mindre lönsamt för DMM och skadar utveckligen av framtida boxar och existens.
    Skulle dom sluta utvecklas skulle ju inte mjukvaran utvecklas längre ens för klonerna så det skadar även er.
    Visst det finns många hobby utvecklare som jag t.ex men det är ändå DMM som skriver grunden till mjukvaran i boxarna och dom enda som kan göra ändringar i drivers då den inte är opensource.
    Och CS skadar också min hobby eftersom DMM och deras boxar fått det ryktet där alla som har en Dreambox anklagas för att vara pirat.
    Det är inte DMM's mjukvara som gör det möjligt med cardsharing utan det är är 3e parts utvecklare som går bla att köra på Dreambox men även på alla andra linuxboxar och vilken dator som helst.
    Och tack vare 3e parts utvecklarna är det även möjligt att köra CS på vanliga operatörsboxar.
    Går även köra CS på routrar och liknande med ska man börja anklaga routerägare också för det eftersom man kan köra linux på på routern?
    Personligen vill jag stänga ner varenda CS forum som finns för det förstör som sagt min hobby och för den bästa boxen som finns.
    Fast skadan är redan skedd och går väl inte göra så mycket år längre.
    Men nu handlar tråden om moraliska diskussionen om kloner och inte om CS.
    Vill du ha den diskussionen så tycker jag du startar en ny tråd om det.
    Oj då, vad du blev arger...
    jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag antog att du hade mer än en TV apparat.

    Du kan förpesta de flesta trådarna med ditt Anti-klon snack men det var givetvis dumt av mig att dra in CS i ditt OT tugg...

  7. #67
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Handlar inte bara om mig och hur många TV apparater osv jag har utan att du går och anklagar folk du inte ens känner bara för att dom har en viss box.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #68
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Är det moraliskt fel att sno en bankrånares tappade plånbok eller mobil?

    Jag får väl nämna det här för att väga upp till LF framställning och ständiga tjat om hur synd det är om företaget angående att deras boxar kopieras....

    Vet du överhuvudtaget vad Dream Multimedia har gjort och sålt innan?
    Dom har själva brutit mot långt fler licenser och lagar än vad klontillverkarna gör när dom använder deras låsta drivers.
    Dom har dessutom blivit dömda för det!
    Fråga förresten Linux-communityn vad dom tycker om så kallade "proprietary drivers".

    Visoduck sålde alla möjliga typer av satutrustning, pic/goldcards, modifiering av CA-moduler i slutet av 90-talet och senare även Magic module.
    Visoduck = DMM

    Om vi skiter i resten och tar exemplet med Magic module så var det en CAM tilverkad av Dream för att avkoda fler än ett system.

    Det släpptes minst fem hårdvarurevisioner, och andra företag började snabbt att kopiera den. Matrix CAM var väl först.
    Om jag inte minns fel så var det SCM som till slut fick nog och stämde Dream.
    SCM vann och Dream blev dömda i domstol och förbjöds från att sälja Magic CAM i Tyskland.
    Det finns säkert dokument som bevis för den som vill undersöka närmare.

    För att kunna fortsätta att prångla ut CAMar och tjäna stora pengar så flyttade man produktionen till Taiwan.
    Dessutom la man till ett fint 3d-klistermärke för att visa att den var äkta.

    Runt den här tiden så var CD 1W knäckt och Ushtar som skrev firmwaren la såklart till möjligheten att låsa upp alla kanaler utan kort.
    MEN, man var tvungen att uppgradera till revision 1.04 som precis skulle komma ut och var dyrare.
    Folk blev såklart vansinniga över att precis ha köpt dyr hårdvara som Dream plötsligt inte ville fortsätta att stödja.

    Någon öppnade 1.03 och 1.04 CAMarna och jämförde layouten.
    Den var identisk förutom en liten extra bygling, lödplupp mellan två pinnar på SIDSA-chipet.
    Nu kommer slutklämmen.
    Ushtar hade (självklart på DMMs uppmaning) infogat extra kod i denna firmware - Pentacrypt 1.10 med stöd för C*nax.
    Alla som hade köpt Matrix CAM eller motsvarande kopia fick en överraskning den 1 april.
    Det låg en time-bomb som raderade bootloadern i modulen.
    Känns allt det här igen??

    Senare förstod dom att softcams och CS var framtiden och man snodde helt enkelt tuxbox och enigma (open source) rakt av från d-box2.
    DMM är alltså inte skapare av varken tuxbox eller enigma1!

    • Hela Dreams startkapital är byggt på piratpengar.
    • Dom betalar stora summor i rena mutor till både höger och vänster.
    • Man har problem att hitta tillräckliga volymer av komponenter pga påtryckningar från bolag.
    • Glöm inte gratis boxar till forum och image-grupper som plötsligt blev klonhatare över en dag.
    • Team Uvadi (CCcam) står självklart även dom på DMMs lönelista.
    Dit går era extra pengar som originalboxarna kostar!

    Vet man deras bakgrund så anser jag att det inte finns några som helst moraliska betänkligheter för vare sig klontillverkare eller köpare av kloner.

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    42
    Tackad
    5 gånger
    Fan va gött,där fick lädersnudan,

  10. #70
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har också läst historien om hur Dreambox började som en ripoff på dbox2. Så allt prat om kopiering och kloner blir lite löjligt i det perspektivet...

    Om DMM har gett sig in i leken så får man leken tåla. Och ingenting tyder på att DMM spelar mera "juste" än nån annan spelare på banan.

    Och allt det här snacket om att DMM "leder utvecklingen". Faktum är i marknadsekonomier att så länge ett behov finns kommer någon att tillfredsställa det. Om DMM av någon anledning skulle försvinna från banan, så kommer det inte att dröja länge innan någon annan spelare tillgodoser behovet av Linux-baserade satboxar. Med all hårdvara som finns ute, kloner och originalboxar, och alla grupper som jobbar med att göra images, så kommer inte utvecklingen att stanna för att DMM ev. skulle försvinna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Använda din dreambox som cardserver
    Av admin i forum Guider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 14:36
  2. Olika kloner..
    Av desp i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 19:56
  3. Att använda din dreambox som cardserver
    Av nele30 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 22:00
  4. Använda Dreambox 500T som CS-server?
    Av garton i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 13:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss