Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 116

Ämne: Moralisk diskussion om att använda Dreambox kloner

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Inte deras fel om deras CA moduler hackas med modifierad mjukvara i piratsyfte.
    Och lika lite är det deras fel nu att Dreambox används olagligt av pirater.
    Allt det är utvecklat av 3e part och fanns redan innan Dreambox ens fanns.
    Ang utvecklingen så självklart kommer mjukvaran utvecklas av 3e parts utvecklare fortfarande även om inte DMM det längre.
    Men det går inte komma ifrån att det är DMM's och deras drivers det bygger på och den skulle slutas att utvecklas.
    Och DMM har inte gjort nåt fel när dom använt enigma1 då den är opensource och det är inte den biten det diskuteras om.
    Sen att komma påstå att DMM betalar dom som gör softcams är ren bullshit.
    Från olika håll så påstås det att även jag ligger på DMM's avlöningslista och det är lika mycket bullshit även det.
    Och har inte heller sett röken av några gratisboxar även fast jag är både klonhatare och imageskapare heller.
    Och när det gäller det ni kallar "time bomb" så hoppas jag dom kommer med fler såna.
    Dom har rätt att skydda sin mjukvara från att användas i andra boxar precis som i fallet med CA modulerna förr.
    Dom nya boxarna med OpenEmbedded har iofs fast bootloader så den går inte att slå ut men dom kan slå ut dom på andra sätt.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Om jag uppfattar det hela så har DMM all rätt att som pirater sno vad som helst från alla och en var men ingen får tafsa på det stulna som DMM har förädlat?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Dom har inte stulit nåt eftersom tuxbox / enigma1 är GPL.
    Driverna i boxarna är INTE det.
    Lär er att förstå skillnaden.
    Och även om allt hade varit helt fritt under GPL så är dom ändå olagliga eftersom dom både använder Dreambox och Dream Multimedia namn.

Sen en till sak så drabbar det inte bara min hobby och DMM utan alla kloner drabbar alla ägare av orginalboxar också.
    Det blir svårt för dom att sälja sina boxar då nya kloner säljs billigare.
    Det drabbar alla som vill köpa orginalboxar men får ändå kloner eftersom många butiker lurar folk.
    Och hederliga butiker får svårare att sälja boxarna så alternativet blir till sist att sluta sälja dom eller börja sälja kloner också.
    Men dom har gjort lyckade tillslag i många länder redan så Sverige kommer nog snart med.
    Kina däremot går inte göra nåt åt.

http://www.dream-multimedia-tv.de/en/no-chance-clones
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har också läst historien om hur Dreambox började som en ripoff på dbox2. Så allt prat om kopiering och kloner blir lite löjligt i det perspektivet...

Om DMM har gett sig in i leken så får man leken tåla. Och ingenting tyder på att DMM spelar mera "juste" än nån annan spelare på banan.

Och allt det här snacket om att DMM "leder utvecklingen". Faktum är i marknadsekonomier att så länge ett behov finns kommer någon att tillfredsställa det. Om DMM av någon anledning skulle försvinna från banan, så kommer det inte att dröja länge innan någon annan spelare tillgodoser behovet av Linux-baserade satboxar. Med all hårdvara som finns ute, kloner och originalboxar, och alla grupper som jobbar med att göra images, så kommer inte utvecklingen att stanna för att DMM ev. skulle försvinna.
    Jag kan då int annat än att hålla med atomized.
    Vi har dessutom sett detta ett ex. antal gånger tidigare i Cracker världen...
    En jätte faller/splittras/försvinner så kommer en annan och tar över.
    Eftersom det finns en marknad, efterfrågan och ett enormt stort intresse.

Finns ju en anledning till exempel varför ett gäng crackers skapade "funcard" kortet till exempel...
    skulle int behovet, efterfrågan, marknaden och ett enormt intresse finnas så hade den ju int kommit till...

Lika så vad det gäller Alex CS-Klient, Linkey och Cardlink...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Inte deras fel om deras CA moduler hackas med modifierad mjukvara i piratsyfte.
    Och lika lite är det deras fel nu att Dreambox används olagligt av pirater.
    Allt det är utvecklat av 3e part och fanns redan innan Dreambox ens fanns.
    Ang utvecklingen så självklart kommer mjukvaran utvecklas av 3e parts utvecklare fortfarande även om inte DMM det längre.
    Men det går inte komma ifrån att det är DMM's och deras drivers det bygger på och den skulle slutas att utvecklas.
    Och DMM har inte gjort nåt fel när dom använt enigma1 då den är opensource och det är inte den biten det diskuteras om.
    Sen att komma påstå att DMM betalar dom som gör softcams är ren bullshit.
    Från olika håll så påstås det att även jag ligger på DMM's avlöningslista och det är lika mycket bullshit även det.
    Och har inte heller sett röken av några gratisboxar även fast jag är både klonhatare och imageskapare heller.
    Och när det gäller det ni kallar "time bomb" så hoppas jag dom kommer med fler såna.
    Dom har rätt att skydda sin mjukvara från att användas i andra boxar precis som i fallet med CA modulerna förr.
    Dom nya boxarna med OpenEmbedded har iofs fast bootloader så den går inte att slå ut men dom kan slå ut dom på andra sätt.
    Men nu är det ju Dream som har blivit dömda i domstol, inte några 3e parts utvecklare av softcams.
    Ushtar ingick i deras team och skrev firmware för att olagligt avkoda alla möjliga krypteringssystem, inkl. c*nax utan kort...
    Behöver jag tillägga att dessa är skyddade?
    Och eftersom det bara fanns EN källa som släppte denna firmware så borde t.om du fatta att tillverkaren, dvs Dream ligger bakom.

Väljer man att blunda på det sättet för verkligheten så är det nästan ingen idé ha någon diskussion.

Vad har deras uttjatade låsta drivers med enigma att göra? Ingenting!
    Dbox2 fungerade utmärkt med Enigma innan Dreambox ens existerade.
    Dessutom fanns DVB98/DVB2000 till d-box/Nokia Mediamaster 9xxx som var skriven i ren assembler.

Har jag sagt att dom gjort något fel som använt enigma?
    Påpekade bara att tuxbox och enigma är open source.

Om du verkligen tror att Uvadi utvecklar CCcam gratis för att endast fungera på Dreambox så är du nog precis lika insnöad som du verkar.

Vad gäller kloner och att dom ser exakt ut som original så har jag redan sagt att det inte är bra.
    Mest pga att folk kan bli lurade och betala det oskäliga fullpriset.

Just därför gillar jag t.ex DM500 v8 som det pratades om i en annan tråd.
    Prisvärd och med en del förbättringar + att den inte ser ut som original.

Jag undvek även att ta upp Geminis insyltning i DMM.
    Mycket därför att ingen riktigt vet vem som är kompis med vem.
    Att någon eller några är det är ganska självklart.
    Gemini är ökända för att inte dela med sig av "sin" kod.
    Fråga vilken som helst...
    Så här svarade admin på PLi's forum angående att officiella drivers bara stödjer 256 färger vid bildvisning på DM500.

>The issue stays that the driver that Gemini uses has been supplied to them by Dream, probably as an attempt to kill clone boxes.
    It was never released publicly, so we don't have it.
    If it was public, it would have been available in our OpenPLi image.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Var skrev jag att CCcam bara skulle funka på Dreambox?
    Det var du som surrade om att han var betald av DMM.
    CCcam finns till dom flesta arkitektruer och funkar på alla linuxboxar och vanliga datorer osv precis som andra softcams.
    En annan sak som inte stämmer i dina påståenden är att om CCcam teamet skulle varit betalt av DMM så skulle CCcam enbart funnits för deras boxar och inte till andra linuxboxar och datorer.
    Sluta blanda in DMM i det hela nu hela och har absolut inget med tråden att höra heller.
    Angående "insyltning" så finns det vissa personer i olika teams som gjort en del av koden i officialla imagen men det betyder inte att själva teamet är inblandat. Vem som helst får skicka in kod till DMM till officiella imagen även du och jag.
    Och ännu en gång så var DMM's drag att ge speciell driver till Gemini ett smart drag som jag supportar till 100%.

Hittade inget om följande så jag frågar väldigt ödmjukt eftersom jag undrar hur det ligger till:

enigma(1?) är tydligen GPL, drivarna är det inte men DMM paketerar det som mjukvara i en box. Någonstans i mitt huvud ringer en klocka som säger att om man använder GPL:ad kod till sin produkt måste man även släppa den delen man utvecklat själv under GPL.

Kan ha helt/delvis fel, någon som kan svara på hur det funkar ?

Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Var skrev jag att CCcam bara skulle funka på Dreambox?
    Det var du som surrade om att han var betald av DMM.
    CCcam finns till dom flesta arkitektruer och funkar på alla linuxboxar och vanliga datorer osv precis som andra softcams.
    En annan sak som inte stämmer i dina påståenden är att om CCcam teamet skulle varit betalt av DMM så skulle CCcam enbart funnits för deras boxar och inte till andra linuxboxar och datorer.
    Sluta blanda in DMM i det hela nu hela och har absolut inget med tråden att höra heller.
    Angående "insyltning" så finns det vissa personer i olika teams som gjort en del av koden i officialla imagen men det betyder inte att själva teamet är inblandat. Vem som helst får skicka in kod till DMM till officiella imagen även du och jag.
    Och ännu en gång så var DMM's drag att ge speciell driver till Gemini ett smart drag som jag supportar till 100%.
    Jag vet att CCcam finns för flera arkitekturer. Skulle kanske lagt till "äkta" Dreamboxar.
    Senare versioner kan plötsligt lägga av och visa 0 cards om man har mac som inte börjar på 00:09:34.
    Tidigare versioner av CCcam gjorde inte så.
    Orkar inte sitta och googla och bevisa allt för dig just nu.

Skulle jag inte blanda in DMM eller CCcam i tråden om kloner och moral?
    Att uvadi står på deras lönelista är jag fortfarande helt övertygad om.
    Förresten är du snäll och skickar mig en officiell version som passar till Qbox hd. Äger ingen, men ändå.
    Inte incubus, radar eller liknande, äkta vara tack.
    Många populära boxar använder ST processorer så det måste ju finnas om det är som du säger.

Du verkar inte vilja höra vad dom egentligen har sysslat med förr i tiden.
    Synd att ingen har en printscreen eller webdump från Visoduck så du själv hade sett vad dom sålde.
    Trodde du ogillade pirater som höll på och lurade stackars tv-bolag som bara vill ha betalt?
    Smart drag att bli hatad över halva världen? Tja...

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Så om jag återupptar min image och ser till att dom inte funkar på kloner så skulle det innebära att jag står på DMM's lönelista?
    För det är just vad jag skulle göra.
    Den ska köras på ÄKTA dreamboxar och inget annat.
    Och det finns andra som tänker likadant.
    Skulle det vara smo du säger skulle jag varit rik för länge sen och haft råd till en DM8000 som jag vill ha.
    Eller råd jag skulle ju ha fått gratisboxar om det är som du säger.
    Inte för att det egentligen har med saken att göra men visst finns CCcam för QBox vad jag sett iaf.
    Snarare så verkar det som att andra boxar börjar stödas mer med nya versioner än vad Dreamboxen gör så det måste ju innebära att konkurerande linuxboxar betalar bättre än DMM enligt dig.
    Nej det är bara rena spekulationer och anklagelser åt alla möjliga håll här för ni har inget bättre försvar.
    Sen är det möjligt att en del gjort tveksamheter förr i tiden och det tar jag avstånd från också.

Att ni bara orkar :errf::errf:
    Kan ni inte gör något vettigt i stället, pilla navelludd eller kolla på Jerry Springer:P
    Vu + Solo2 DB800S +1 Förvirrad hund

Liknande ämnen

1. Använda din dreambox som cardserver
    Av admin i forum Guider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 14:36
  2. Olika kloner..
    Av desp i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 19:56
  3. Att använda din dreambox som cardserver
    Av nele30 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 22:00
  4. Använda Dreambox 500T som CS-server?
    Av garton i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 13:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss